skoda-bezpecnosti_pas

Neuvěřitelné, ale legální. V Evropě existuje místo, kde můžete jezdit bez bezpečnostního pásu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autoviny.sk, koha.net - Foto: Škoda - 7. 12. 2025


Většina Evropanů už ani nepřemýšlí o tom, že si v autě při jízdě musí zapnout bezpečnostní pás, udělá to automaticky. Je to už prostě zvyk a zároveň povinnost daná zákonem. Přesto existuje jedno místo, kde to stále neplatí. V Monaku, drobném a mimořádně bohatém knížectví na pobřeží Středozemního moře, se zapnutými bezpečnostními pásy stále jezdit nemusíte. A to ani na předních sedadlech.

Na místě, kde vedle sebe jezdí a parkují superauta za miliony, platí něco, co zbytek Evropy vnímá jako právní anomálii. Zatímco ostatní státy už před desetiletími zavedly povinnost poutat se za jízdy bezpečnostními pásy na všech sedadlech, Monako podobný zákon nemá. Upozorňuje na to mimo jiné i Světová zdravotnická organizace, která knížectví řadí mezi výjimky v rámci mezinárodních bezpečnostních standardů.

Pro část místních řidičů je to ale spíše výsada než problém. Jízda bez zapnutého bezpečnostního pásu pro ně představuje zvláštní pocit svobody a nezávislosti. V prostředí, kde je všechno přísně regulované, působí právě možnost rozhodnout se o takové věci podle sebe jako symbol osobního luxusu.

Zvyk, tradice a tvrdá čísla

Z pohledu bezpečnosti je však tato volnost hodně sporná. Monacké silnice mají sice v obci povolenou rychlost jen 50 km/h, což může svádět k názoru, že se nic zásadního stát nemůže. Ale to není pravda, protože i v padesátce by mohlo jít o velký náraz. Vždyť crash testy se v podobné rychlosti dělají.

Čínská auta už nejsou na silnicích postrachem. V nárazových testech porážejí ta „tradiční“ evropská

Statistiky dopravní bezpečnosti se v jedné věci shodují: zapnutý bezpečnostní pás výrazně snižuje riziko těžkého zranění nebo dokonce smrti. Platí to i pro pasažéry na zadních sedadlech. Nepřipoutaný člověk v zadní řadě totiž při nárazu neohrožuje jen sám sebe, ale i ty, kteří sedí před ním.

V praxi tak nejde jen o právní výjimku, ale i o určitou kulturní zvláštnost. Nezapínat si pás se v části monacké společnosti stalo zvyklostí. Obzvlášť mezi majiteli luxusních vozů, kteří si užívají krátké přesuny po městě a mají pocit, že se jim v bezpečných ulicích nemůže nic stát.

Politici tlačí na změnu, alespoň v noci

Právě tento přístup ale začíná narážet na odpor. Téma bezpečnostních pásů se nedávno znovu otevřelo na jednání monacké Národní rady. Ze 24 jejích členů se čtyři postavili za návrh, aby se bezpečnostní pásy konečně staly povinnými. Zatím alespoň v noci.

Vystoupila za ně poslankyně Mathilde Leclerc, která zdůraznila, že se Monako tomuto tématu nebude moci vyhýbat donekonečna. Podle ní je minimálním krokem zavést povinnost připoutání pro noční hodiny. Právě tehdy roste riziko nehod, na silnicích se objevuje více unavených i opilých řidičů a lidské reakce bývají pomalejší.

Navrhovaná změna se nemá týkat jen řidiče a spolujezdce, ale měla by platit pro všechna místa v autě, kde jsou instalované. Došlo by tak i na zadní sedadla, která bývají v podobných debatách někdy opomíjená. Pro monackou dopravní kulturu by to znamenalo výraznou proměnu. Místní řidiči by přišli o jednu ze svých svobod, na kterou byli zvyklí.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru