Pneumatiky v dobrém stavu jsou základním předpokladem pro bezpečnou jízdu. Postupem času se však přirozeně opotřebovávají. Problém však nastává, když je toto opotřebení nerovnoměrné. To totiž ukazuje na špatný stav pneumatiky či samotného vozidla.
Přehuštěné pneumatiky
To, že jsou vaše pneumatiky přehuštěné, lze poznat poměrně snadno. V takovém případě je běhoun výrazně opotřebovaný přímo uprostřed. Životnost pneumatiky se tak značně snižuje, navíc je ovlivněna i ovladatelnost vozidla. Takové opotřebení totiž může vést ke ztrátě trakce, zhoršenému řízení a sníženému komfortu. Pneumatiky nedokážou tak dobře absorbovat nerovnosti na silnici.
Podhuštěné pneumatiky
Nejen příliš vysoký tlak, ale i příliš nízký tlak v pneumatikách je problémem. Projevuje se však jinak – u podhuštěných pneumatik dochází k opotřebování na okrajích běhounů. I v tomto případě je trakce zhoršená a snižuje se bezpečnost jízdy. Pneumatiky neudrží kontakt se silnicí a ovlivňují tak stabilitu vozu v zatáčkách.
Problém s geometrií
Diagonální opotřebení pneumatik může odkazovat na špatně seřízenou geometrii. K jejímu narušení může dojít po přejetí velkého výmolu či najetí na obrubník. Projeví se nepravidelným opotřebením pneumatiky, ale také horší stabilitou vozidla a vyšší spotřebou paliva. Někdy může být na vině také špatné vyvážení kol – hmotnost pneumatiky je nerovnoměrná a na určitém místě tak může docházet k výraznějšímu opotřebení.
Špatná sbíhavost kol
Jedním z problémů s geometrií je špatný úhel sbíhavosti kol, který vede k opotřebení pneumatiky na jedné straně. Případně může jít o nevhodně seřízené tlumiče. Jde o takzvaný „feathering” či sjetí do plošek, kdy jedna strana pneu zůstává ostrá, zatímco ta druhá je hladká.
Špatná funkce tlumičů
Špatné tlumiče mohou vést ke vzniku důlků na hranách bočnic. Jde o takzvaný „cupping” či vydutí bočnic. Způsobeno může být také špatným vyvážením kola. Je třeba zkontrolovat, zda je nutné vyměnit některou část tlumičů – v autoservisu se o to postarají. Dostupné jsou rozmanité náhradní díly, ať už sháníte klasiku, jakou jsou autodíly Škoda, či třeba Ford nebo Lancia.
Správná hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu je jasně daná, u letních pneumatik jde o 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Pokud si chcete ověřit, zda vaše pneumatiky splňují toto minimum, budete potřebovat takzvaný hloubkoměr. Tím lze snadno změřit hloubku drážky, ideální je měření provádět v místě největšího opotřebení – zhruba čtyři centimetry od bočního pláště.
Další možnou metodou měření hloubky dezénu je použití padesátikoruny nebo dvoueurové mince (lem o velikosti 4 mm). Minci jednoduše zasuňte do běhounu – pokud je lem viditelný, znamená to, že pneumatika je opotřebovaná a nemá adekvátní hloubku.
Pokud si všimnete nerovnoměrného opotřebení pneumatik, je třeba zpozornět. Něco totiž není v pořádku. Může jít přitom o relativní banalitu, kterou snadno vyřešíte – například podhuštění pneu. Ovšem může jít také o závažnější problém s tlumiči nebo geometrií.