V souvislosti s rukou okupací Ukrajiny celý svět řeší, co dělat s plynem a ropou, která do řady zemí proudí právě z Ruska. Evropské státy se totiž chtějí od této země distancovat. Rusko oproti tomu tvrdí, že jako odplatu za sankce Evropě zavře kohouty plynovovdu Nord Stream I.
Rusko už tímto krokem vyhrožuje několik dnů, a tak se začíná řešit, jak se zbavit závislosti na ruských komoditách a zároveň ulevit peněženkám obyvatel. Podle německé poslankyně Niny Scheer je jednou z možností prostě méně používat auta. Napadlo ji zavést neděle bez aut, s čímž už mají v Německu své zkušenosti.
Nutné šetření energiemi
Podle Niny Scheer je potřeba, aby se lidé trošku uskromnili. Jednou z možností je podle ní méně používat auta, což má mít pozitivní dopady na všechny. Německému magazínu Welt řekla, že by to mohlo vést k nižší spotřebě pohonných hmot, a to následně ke snížení jejich cen. A právě takové neděle bez aut jsou pro to podle ní ideální cestou.
V Německu nejde o žádnou novinku. Tamní obyvatelé takové nařízení zažili už v roce 1973, kdy probíhala velká ropná krize. Následkem toho se ve čtyřech po sobě jdoucích nedělích nesmělo auty jezdit.
Kromě toho poslankyně německé SPD navrhuje také to, aby lidé vyprané prádlo spíše věšeli na šňůru, než dávali do sušičky, měli by méně topit a méně svítit. Neděle bez aut pak označila za velmi snadno realizovatelné omezení, které by pomohlo k menší závislosti na Rusku.
Podmínkou v práci je individuální doprava-nic tam nejezdí.Na chalupu o víkendu taktéž,ikdyby tam něco jezdilo,stálo by mě to víc než palivo do auta při současných cenách.Nemyslím si,že za 50kč/litr jezdí ten kdo nemusí,možná by to tak mělo zůstat,aby se zvažovala nutnost cesty.
Vážení, do roku 1989 nebylo vůbec zvykem, že v každé rodině bylo auto. Neexistovala ani možnost přidělení služebního vozidla pro soukromé účely. A do práce se holt jezdilo jak se dalo. Jenom jsme zpohodlněli a zlenivěli, nechceme si přiznat, že bez auta nebo alespoň s omezeným používáním to lze také. Chápu sice chataře a chalupáře, ale my jsme jezdili z Prahy na chalupu v Jižních Čechách vlakem – a přežili jsme to !
Ja auto nemam porad a jsem vpohode. uz je mi 40 a nejak mi nechybelo. Znam hodne linejch ridicu co jedou autem 400m do obchodu pro cigara.
Vubec nechapu co se resi. Cena +/- 50kc je naprosto fajnova cenovka, klidne by to mohlo byt i o chlup vyse. Kdyz se zapocte inflace, mel by stat asi 65kc (aby se dosahlo hladiny jako v roce 2000) a nebo 90kc aby se dosahlo ceny srovnatelne jako za komunistu. Neni prece nutne aby kazda lopata jezdila autem, pak to na silnicich vypada jak to vypada.
Pro vás je někdo lopata, vy jste zase lopata pro někoho jiného. Já na PHM mám, ale vy a podobně smýšlející jedinci jste pro mě trotlové. Chce se mi něco napsat o vašich rodičích, ale páč je neznám osobně, tak tu nic psát nebudu.
Víte,když jsem byl na vojně,tak náš velitel pluku ,když někomu – blbcovi – nadával,tak mu vždy řekl – tebe otec dělal ve vaně a ta lepší půlka uplavala. A to je asi Váš případ – lopato. Zamyslete se nad sebou.
Do práce to mám 20 minut autem tam a 20 minut zpátky.
Pokud bych chtěl hromadnou dopravou:
20 minut pěšky do sousední obce na bus, 30 minut do města na druhou stranu, protože do cílového města mi to nejezdí, čekání 30 minut na vlak, 10 minut vlakem do města kam potřebuji, 10 min MHD
Celkem 100 minut, zpátky je to kvůli nenavazujícím spojům ještě o 40 minut navíc.
Pokud mám auto v opravě, tak je to utrpení dojíždět a neumím si to představit jezdit tak denně.
Ano, já to mám obdobně, ale takovýchto lidí není většina v této zemi. Možná, že kdyby lidi začali více poptávat hromadnou dopravu, tak by se zase rozšířil počet spojů a možná by zase jezdily autobusy a vlaky do každé pr….elky, jako kdysi. Další věc je, najít v sobě odvahu a zkusit změnit zaměstnání a najít něco blíže svému bydlišti. Nemohu přeci požadovat od státu nebo kraje osobní výhody jenom proto, že jsem si dobrovolně zvolil práci do které mi cesta trvá hodinu a půl. A kromě toho – i ve velkém městě, jako je Praha nebo Brno vám klidně jedna cesta zaber přes hodinu….
Aha,to ke chytrý,takže v pátek sbalim rodinu,odjedu s ní na chatu a v neděli se budu vracet naložená busem?a pro auto si ideálně dojdu pěšky ve středu🙏😣
Zbal v pátek rodinu a vyraz vlakem. Auto na tebe doma počká.
My doma sušíme zásadně na šňůře nebo sušáku. Vždycky jsem se divil lidem se suškou.
No uvidíme – suší prádlo v sušičce a budou brečet, že nemají na elktriku a my normální jim zase budeme muset přispívat a to nemluvím o nepřizpůsobivých c……. však vy víte.
tvl dufam ze chodi do toho nemeckeho parlamentu pesi alebo na bicykli uz teraz a ze doma si kuri prdmi krava
V Rakousku ale v roce 1973 jezdila v jednom dni auta s lichym cislem v SPZ,( nepamatuji, jestli to byla prvni nebo posledni cislice ) a v druhem dni auta se sudym cislem. Vznikla vsak klasicka situace, pri ktere obycejny clovek jezdil co druhy den, zatimco dobre situovany clovek, ktery mel dve a vice aut, jezdil kazdy den.
Naprosto stejny stav, jako dnes, kdy jsme Nemeckem a na Nemecko navazanym Bruselem tlaceni do elektrickych aut. Pri jejich cenach budou za par let jezdit jen ti, kteri si to mohou dovolit, navic v zapadni Evrope dotuji z dani siroke vrstvy obyvatel dotace pro bohate na nakup elektroaut.. A opet Rakousko dnes – rakouska vlada uz zavadi ekologicke dane na dimy a auta… ten chudy nema sanci zmenit dum, nebo koupit pro vytapeni velmi drahou bezemisni technologii a nema sanci koupit elektroauto. Bude jen platit jak mourovaty a ve finale, az ekologicke poplatky a zakony znemozni uplne provoz dnesnich aut, bude jako v dobe chudoby po II. svetove valce jezdit jen MHD a vlaky a autobusy.
Zatimco se zbytek sveta bude dal vozit auty a pri reci o Evrope si budou tukat na celo…
Naštěstí mám dvě auta, jedno s lichým na konci, druhé se sudým… Pohoda..
Super, 40 km do práce budu jezdit asi jak, když tam nic nejede, chytráci. Podle všeho budu muset koupit koně 🤣
Elektro skútr ca 100tisíc nový do 125cc to dá a mají maximalku 80-100km/h a jezdil by jsi za hubičku.Já už jezdím do práce 180km s tsi 162kw za 6l/100km a míň už to nejde🙃
v zimě, v deěti, výborná rada. Nejsme ve Francii nebo itálii, tam jsou na to podmínky. Jo a napište to Finům.
No Francie má podmínky jako u nás.Sníh a mráz autem ale těch 22dní v roce bych to přežil.Až za pár let bude litr za kilo no je jasné že pohodlí je víc než cen phm.Skútr v benalu žere asi půlku než auto.
Už jsem to tady psal – nikdo nemůže za to, že jste si zvolil pracoviště, na které se těžko dostáváte. Bohužel nejsme ochotni buď změnit zaměstnání , případně se přestěhovat blíže za prací. Ale brečet a stěžovat si – to umíme znamenitě !
No, domluvili jsme se čtyři a jezdili společně jedním autem a na provoz jsme se skládali. Dnes je běžně k vidění ráno mraky aut pouze s řidičem.
Tak opravdu nevím, komu nakonec ty naše vlády učiní nějaké restrikce?
Rusku ale určitě ne, když má někdo nějakou komoditu, která je žádaná, vždy ji prodá. Jen možná budeme tu samou ropu kupovat od Číny nebo jiných prekupniků s patřičnou marži navíc!
Ano,takže co zo znamená? Že nám někdo radí a je prostě úplně mimo. Asi v roce 1937 bylo fakt hodně aut. Tak nevím jestli si mám nechat radit od člověka, který si plete letopočty. Asi další vysokoškolák vystudovaný po roce 1990.
V článku je rok 1973 !!!!
Letopočty si motáš ty, troubo. :D Včlánku je 73 a ne 37. :D
A neni to málo, jen v neděli? Ceska aktivisticka vlada jiste zvladne vymyslet o řád větší prasecinu, kdyz uz nas zatahlii do valky…
To si ani komunisti nedovolili, zakázat jezdit autem v neděli.
Super nápad,tomu říkám demokracie, takže banány koupit už v sobotu,ale můžete jen jeden, protože ty lodě, které nám je vozí mají pohon na naftu.
A další velká ropná krize proběhla v roce 1973, kdy byly rovněž zavedeny zákazy jízdy autem v neděli…
Pisatel si pouze prehodi posledni dve cislice. Ta krize byla jedna a ne v roce 1937 ale 1973
Ano, je to tak. Opraveno, díky za upozornění.