skoda-promenny-servisni-interval-vymena-oleje

Největší mýtus u výměny oleje byste neměli ignorovat. Olej se nemění jen podle ujetých kilometrů

Autor: Petr Pilný - Zdroj: jalopnik.com - Ilustrační foto: Škoda - 6. 10. 2025


Mezi motoristy se už desítky let traduje jednoduché pravidlo a to, že olej se mění podle ujetých kilometrů. Jakmile na tachometru naskočí určitý počet najetých kilometrů, jede se do servisu. Jenže právě tohle je velký omyl, který může mít pro motor fatální následky.

Řada řidičů totiž úplně ignoruje druhou část servisního doporučení, která zní, že se olej mění i po čase. Výrobci aut v servisním plánu neuvádějí „kilometry nebo měsíce, podle toho, co nastane dříve“ jen tak pro nic za nic. Olej se totiž opotřebovává nejen při jízdě, ale kazí se, i když auto jen stojí.

Proč olej stárne i v garáži

Možná se zdá logické, že pokud s autem téměř nejezdíte, olej by mohl zůstat „jako nový“. Jenže realita je odlišná. V motoru probíhají chemické procesy, které olej ničí i bez pohybu. Kontakt se vzduchem způsobuje v motoru oxidaci, vlhkost z kondenzace vede ke korozi a ochranné přísady v oleji se pomalu rozkládají.

Pokud auto využíváte jen na krátké trasy, olej se nestihne dostatečně zahřát, takže se voda neodpaří. Výsledek? Vznikají kaly, které postupně zanášejí motor. I auto, které třeba za půl roku najelo sotva dva tisíce kilometrů, tak může mít olej v horším stavu než auto, které najelo vyšší tisíce kilometrů po dálnici.

5 motorů, na které si dejte pozor. Mají problém s nadměrnou spotřebou oleje

Kilometry jsou důležité, ale ne všechny stejné

Samozřejmě platí, že čím víc motor pracuje, tím víc nečistot olej zachytává. Jde přitom o zbytky paliva až po mikroskopické kovové částice. I proto je kilometrový nájezd u výměny pořád klíčovým ukazatelem. Ale i tady se skrývají nuance.

Kilometry z klidné jízdy po dálnici olej nezatíží tolik jako třeba popojíždění v městských kolonách, které navíc doprovází třeba časté starty. To totiž patří k nejhorším scénářům. V takových podmínkách se olej znehodnotí mnohem dřív.

Pravda o mýtu: rozhoduje čas i nájezd

Celý mýtus tedy spočívá v přesvědčení, že o výměně olejové náplně v motoru rozhodují jen najeté kilometry. Skutečnost je jiná, protože olej stárne dvojím způsobem: jízdou i během stání.

Výměna oleje není zbytečný luxus, ale levná pojistka proti problémům, které mohou stát desítky tisíc. Motor, který pracuje s přestárlým olejem, hůř maže, přehřívá se a postupně se ničí. Ignorovat časový interval je proto stejná chyba, jako ignorovat počet ujetých kilometrů. A pokud olej měníte častěji, motoru tím neublížíte, ale právě naopak.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

22 názorů na “Největší mýtus u výměny oleje byste neměli ignorovat. Olej se nemění jen podle ujetých kilometrů”

  1. Já měním olej sám,na ,na 1,6 tdi,vždy před zimou (říjen)pak na jaře (duben) moc už nejezdím ,cca 10 -12 tisíc,koupím olej za 1000 kč,filtr za 300 kč ,olej kterej vypustím je docela humus,nedovedu si představit jak vypadá při výměně long 30 000 km

  2. BMW motor 88kw

    Olej neměním vůbec. Žere to asi 1l oleje na 1000km (norma výrobce – nechápu!), najedu ročně asi 6000km, tak výměna oleje proběhne přirozenou cestou.

    1. no sice castecne by se to dalo brat ale bacha na usazeniny -.. jednou za cas je treba ten olej fakt dat pryc, protoze tim jdou i ty necistoty . klidne to hodte pres fitr a pak zpet ale vyplachnuti olejove vany neni na skodu

    2. Kdysi praktikoval to samé můj bratr, skončilo to dírou v bloku, poradil mu to nějaký chytrák z práce. Po rozebrání motoru se zjistilo že motor olej nežral, ale postupem času se z něj stala něco jako vazelina. Jo a nedá se to odstranit proplachem. Je nutno rozebrat motor. Takže je možná čas začít koukat po jiném motoru.

  3. To je přesná otázka od pana Václava.
    V servisech mají olej v sudech….
    Nakoupeno na skladě….
    Tam se olej „nekazí“?
    Jestli je nalitý v motoru, kde se nejezdí, nebo v sudech, není to to samé?
    A souhlasím, měnit cca po dvou letech.

    1. No to je sice pravda ze ho maji v sudech ale verte ze kvalitni servis ho ma utesneny a nejsou na neho zadne dalsi vlivy .. v motoru mate spoustu usazenin a dale na ten pusobi benzin a nafta ktera se dostane do olejove vany ( zadny motor netesni uplne na 100%) a diky tomu se prave dela ta chemicka reakce a tim se ten olej znehodnocuje .. v tom sudu je pouze ten olej bez niceho a ta chemicka reakce tak neprobiha .. snad jsem to vysvetlil na pochopeni

  4. Pavol Nosál

    Vlastním VW Polo 9 N, rok výroby 2003. Malý motor, malý objem motorového oleje a tak jej raději nechávám vyměnit každý rok, bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Za dvaadvacet let ani jedna závada.

  5. Jaroslav Šerák

    Měním olej u Fabie 4 po třiceti tisících nebo dvou letech jak je předepsáno výrobcem. Zatím bez problému. Přece výrobce to musí mít odzkoušené a nebude zbytečně udávat termíny které by ničily motor.

    1. to deěláte dobře, akorát doporučuji trochu ledovat jak a kde jezdíte .. Ono pokud jezdíte po městě, kde mate kolony a nebo treba trasy do 15km a nebo vytacite motor do vysokych otacek (4tisice a vysse ) tak je treba ten interval kratit, protoze ten olej je fakt zaneseny a znehodnoceny .. ono to par let nic nedela ale cim ten motor starne a hlavne se u neho nici testnost, tak to pak dela bordel .. Tak ze ano auto pokud jedzi treba 50km i teda ve meste ale pak vyjedete mimo a nechate ho plachtit v 90 na 2 tisicich tak pohoda a vsechen benzin je fuc a olej je v pohode .. to same na dalnici .. date na cca 120km pekne tempomat, otackomer na 2600 otackach a pohodicka …

  6. Koupil jsem si Škoda Kamiq a výrobce doporučoval výměnu po 30000 km.Zkrátil jsem to na 15000 km.Jezdím málo nepočítám kolik za rok mám nastaveno od servisu počet km.do další výměny a ty keci kolem toho mě nezajímají.Kdo chce ať mění olej třeba před každou zimou když na to má.

  7. Lobby výrobců a prodejců olejů, zejména pak tzv. autorizovaných autoservisů, hodně předražených. Tam chtějí za 1l oleje Castrol 0W-20 – C5 800 Kč (!), lze ho přitom normálně zakoupit !kdekolivů za cenu cca 250 Kč/l- To už není marže, ale skrytá lichva …

  8. Pan Libor asi bude velký odborník přes problematiku olejů a jejich degradace :D Všichni seriozní mechanici vám poví, a myslím že i obecný konsenzus je měnit olej po 10tis. km/1 rok, maximálně 15tis plná syntetika. Pokud má člověk silnější auto a rád na to šlape, nebo auto dostává kouř ve městě, klidně měnit po 5-8tis. Mám dvacet let starou Mazdu 6, najedu cca 10-12tis., měním jednou ročně plnou syntetiku a motor stále běží jak má, a myslím si že to je hlavně díky včasné výměně oleje.

  9. Ale, když za dva roky nájezdu málo třeba 10 t km s konstrukčně jednoduchým motorem, tak to vydrží,
    Jen lobby olejářů a servisů

  10. samé nesmysly,olej se mění dle počtu ujetých kilometrů,pokud se málo jezdí tak nejdříve po 2 letech,dle kvality oleje i více,nemá smysl měnit olej po ujetí třeba 3000km,nevěřte a ušetřete si zbytečně vyhozené peníze za filtr,olej,práci v servisu.

    1. A jak je to s kvalitou oleje v sudu ze ktereho dává servis olej do motoru. Ten v tom otevřeném sudu má pořád stejné vlastnosti?

  11. Měním olej po 10 000 km a vychází mi interval tak na rok a půl. Motor vůbec olej nežere a jede jak hodinky.

    1. Mně to také tak vychází. Mezi rokem a rokem a půl a nejpozději po deseti. Hodně krátké jízdy.

      1. Já vlastním Hondu Odyssey z roku 2004,je v ní jeden z nejlepších motorů od Hondy,6 ti válec 3,5 litr,179 kW
        Výrobcem je stanoven olej 0W20,termín výměny 7.500 km, nebo 1 rok.
        Druhý vůz co vlastním je Fiat Ducato,3 litry,130kW,z roku 2016,nájezd 567.000 km, olej Petronas Selenia Forward 0W30,objem náplně je 9 litrů Auto mám 5 rokem, a olej jsem vždy měnil po 15.000 km, takže tak 2 x do roka. Nedávno mi říkal motorář, že s tímto nájezdem, ať radši měním olej co 10.000 km, neboť kroužky na pístech již nejsou jako když byly nové a tak propouští naftu do olej, čímž ho ředí a krom toho že dokáže odepsat turbo, tak i špatně maže. Takže teď měním po 10.000 km, cenově kolem 3.500 Kč včetně filtrů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru