Nejúspornější SUV na světě: Volkswagen Cross Coupé jezdí za 1,8 l/100 km

Autor: Pavel Srp - 7. 3. 2012


Výzkum se vždy snaží nalézat řešení, která ukazují cestu do budoucnosti. V prosinci 2011 to byl koncepční vůz Volkswagen Cross Coupé, který s hodnotou spotřeby paliva 2,7 litru na 100 km (emise CO2 62 g/km) ilustroval způsob, jak po technické stránce zrealizovat SUV, které je navzdory vysoké úrovni jízdní dynamiky a pohonu všech kol extrémně hospodárné. Tato studie poháněná hybridní soustavou s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid) měla dva elektromotory a zážehový motor TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem. Volkswagen však vyvinul ještě úspornější Cross Coupé. Nová studie je poháněna kombinací motoru TDI a dvou elektromotorů. Průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu EU je senzačně nízkých 1,8 litru na 100 km. Tato hodnota odpovídá emisím CO2 jen 46 g/km. Za pozornost stojí, že Cross Coupé je SUV s nejvyšší rychlostí 220 km/h, nejvyšším systémovým výkonem 225 kW / 306 k a pohotovostní hmotností 1858 kg. Volkswagen vystavuje studii s pohonem TDI plug-in hybrid ve světové premiéře na Ženevském autosalonu (8.-18. března 2012).

Spojení hospodárnosti a radosti z jízdy

Technicky pokroková konstrukce. Technickým základem SUV je nová modulární platforma MQB koncernu Volkswagen AG pro modely poháněné motory uloženými vpředu napříč.

V rámci platformy MQB existují pro všechny modelové řady a značky jednotné parametry, například vzdálenost mezi pedálem plynu a osou předních kol nebo místo uložení všech motorů. Kromě toho má platforma MQB variabilní parametry, díky nimž lze optimálně a individuálně vyvíjet nejrozmanitější modely. Mezi tyto parametry patří například rozvor, rozchody kol a rozměry kol.

V případě nového Cross Coupé je z jednotlivých prvků platformy MQB vytvořena budoucí generace SUV – v tomto případě to jsou přední a zadní nápravy MQB, TDI o výkonu 140 kW / 190 k z nové řady motorů EA288 a šestistupňová převodovka DSG. A to vše v kombinaci s elektrickými komponenty, které jsou rovněž „made by Volkswagen“. Mezi ně patří lithium-iontový akumulátor uložený ve středovém tunelu a elektromotory s výkonem 40 kW vpředu a 85 kW vzadu.

Rozmanitost variant. Cross Coupé navíc působivě ukazuje, jak velkou rozmanitost variant lze díky platformě MQB realizovat. Díky modulárním systémům by bylo možné studii vyrábět nejen s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení (vnější rozhraní pro dobíjení akumulátoru), ale i jako konvenční plně hybridní vůz (bez vnějšího dobíjení). Myslitelné jsou i varianty s výlučně spalovacím motorem či elektrickým pohonem.

Hospodárnost a dynamika. Účinné technologie pohonu dokážou nabídnout extrémní dynamiku. Nové Cross Coupé demonstruje i tuto skutečnost excelentním způsobem. Ještě nikdy nebylo tak důsledně zkonstruováno všestranné vozidlo se sportovním charakterem, které by kombinovalo příkladnou hospodárnost s jízdní dynamikou, jež uspokojí i ty nejnáročnější řidiče. Cross Coupé vystavené v Ženevě zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 sekundy. TDI nabízí vysoký točivý moment již od nejnižších otáček, přičemž maximální hodnoty 400 N.m je dosaženo již při cca 1600 min-1. Prakticky okamžitě se do akce mohou vložit také oba elektromotory se 180 N.m (vpředu), resp. 270 N.m (vzadu). Při plném zatížení všech vzájemně spolupracujících motorů poskytuje poháněcí soustava celkový maximální točivý moment 700 N.m. S touto hodnotou se studie nachází na úrovni současných vysokovýkonných sportovních vozů, přestože spotřebuje méně paliva než jakýkoli malý vůz!

Inteligentní propojení poháněcích systémů

Nulové emise díky elektromotorům. Studie ujede v čistě elektrickém režimu EV, v němž má nejvyšší rychlost omezenou na 120 km/h, až 45 km. Díky tomu může většina lidí po celém světě dojíždět pravidelně do práce s nulovými emisemi. V čistě elektrickém režimu EV si může řidič zvolit, zda bude vůz dávat větší důraz na maximální dojezd s elektrickým pohonem, nebo na jízdní dynamiku. Tato funkce je umožněna kombinací režimů EV a CITY, resp. EV a SPORT. V elektrickém režimu s optimalizovaným dojezdem (CITY) zajišťuje pohon pouze elektromotor na zadní nápravě. V dynamickém režimu s elektrickým pohonem (SPORT) se na přenosu hnací síly podílí přední i zadní náprava. Při čistě elektrické jízdě je vypnutý turbodiesel oddělen od hnacího řetězce spojkou. Spojka na straně převodovky zůstává přitom sepnutá, takže šestistupňová převodovka DSG zůstává aktivní. Elektrický režim je aktivován stisknutím tlačítka tzv. režimu EV (EV = Electric Vehicle; elektromobil) vedle páky voliče. Cross Coupé pak funguje jako čistý elektromobil napájený z akumulátoru. Spalovací motor se nepřipojí dokonce ani při rychlejší jízdě, je-li akumulátor dostatečně nabitý. Pokud nízký stav nabití akumulátoru nebo jiné parametry vyžadují spuštění motoru TDI, dojde k jeho opětovnému připojení k hnacímu řetězci bez rázů během zlomků sekundy.

Akumulátor ve středovém tunelu. Během čistě elektrické jízdy jsou elektromotory napájeny z lithium-iontového akumulátoru sestaveného z osmi modulů. Akumulátor má kapacitu 9,8 kWh a nalézá se ve středovém tunelu Cross Coupé. Toky elektrické energie s vysokým napětím směrem do akumulátoru a k elektromotorům řídí integrovaná výkonová elektronika s provozním napětím 370 V. Modul výkonové elektroniky je uložen v motorovém prostoru. Pro palubní síť vytváří nezbytné napětí 12 V měnič DC/DC. Elektrická část poháněcí soustavy nijak neomezuje vnitřní prostor. Akumulátor je nabíjen buď z elektrické sítě 230 V, nebo během jízdy.

Dobíjení na povel tlačítka. Řidič může vědomě přepnout vůz do režimu NABÍJENÍ pomocí dalšího tlačítka vedle řadicí páky. Akumulátor je přitom nabíjen za jízdy prostřednictvím motoru TDI, aby byl například v cíli cesty k dispozici dostatek elektrické energie pro jízdu v ekologické zóně. To je smysluplné například tehdy, je-li do ekologických zón umožněn vjezd elektricky poháněným vozidlům s nulovými emisemi. Na přístrojové desce je trvale zobrazován aktuální dojezd v elektrickém režimu i celkový dojezd Cross Coupé. Činnost celého poháněcího ústrojí i celkové využívání energie podléhá elektronické řídicí jednotce motoru, která zohledňuje aktuální požadavky řidiče na výkon. Obecně má řidič k dispozici pět jízdních režimů: CITY (ekologický režim s minimální spotřebou), SPORT (vysoká dynamika), OFFROAD (trvalý pohon všech kol), EV (čistě elektrický pohon) ve variantách EV-CITY nebo EV-SPORT a DOBÍJENÍ (prostřednictvím motoru TDI). Cross Coupé zároveň využívá různé provozní stavy, v nichž jsou motory a poháněné nápravy podle potřeby připojovány a odpojovány:

  • Nulové emise při jízdě setrvačností. Jakmile dá řidič nohu z „plynu“ a akumulátor je dostatečně nabitý, všechny motory se vypnou a odpojí od hnacího řetězce. V tomto případě pokračuje vůz v jízdě setrvačností, a to s nulovými emisemi.
  • Nulové emise v režimu rekuperace kinetické energie. Uvolní-li řidič pedál plynu, resp. začne brzdit v situaci, kdy akumulátor není plně nabitý, pracují oba elektromotory jako generátory. Energie získaná při brzdění slouží k dobíjení lithium-iontových akumulátorů. Motor TDI je i v tomto případě vypnutý a odpojený od hnacího řetězce.
  • Podpora akcelerace. Má-li být jízda mimořádně sportovní, vytvoří elektromotory alianci s motorem TDI. Cross Coupé je v tomto případě poháněno prostřednictvím všech čtyř kol.

 

Jízda v terénu s „elektrickým spojovacím hřídelem“. Všechna kola přicházejí ke slovu rovněž při zapnutém režimu OFFROAD. V tomto případě je zadní náprava poháněna zadním elektromotorem napájeným elektrickou energií vyrobenou předním generátorem poháněným motorem TDI. Protože tato energie proudí k zadní nápravě „by wire“ („po drátě“) a nikoli mechanicky, hovoří se o „elektrickém spojovacím hřídeli“. Vzhledem k tomu, že je zadní elektromotor napájen prostřednictvím kombinace spalovacího motoru TDI a předního elektromotoru, funguje pohon všech kol i při nízkém stavu nabití lithium-iontového akumulátoru.

Jízda s motorem TDI. Pokud pohon obstarává pouze jednotka TDI, jsou poháněna pouze přední kola Cross Coupé. V jízdních stavech, v nichž je možné dosáhnout příznivé spotřeby zvýšením zatížení, se elektromotory promění v generátory, aby dobíjely akumulátor. Jsou-li využity veškeré energetické rezervy, lze při hodnotě průměrné spotřeby 1,8 l/100 km a objemu palivové nádrže 55 litrů dosáhnout teoretického dojezdu 1287 km.

Nový motor TDI pro Cross Coupé

Motory pro platformu MQB. Jak již bylo uvedeno, je TDI ve studii Cross Coupé jedním z motorů vyvinutých speciálně pro použití v modulární platformě MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Důležitým rysem platformy MQB je jednotné uložení všech motorů. Volkswagen proto vyvinul dvě nové řady motorů – EA288 jsou vznětové, EA211 zážehové jednotky. V rámci platformy MQB lze s těmito dvěma rodinami agregátů a příslušnými elektromotory realizovat veškeré klasické, alternativní i hybridizované poháněcí soustavy.

Šíře nabídky vznětových motorů. Nové turbodiesely TDI pro platformu MQB se budou vyrábět se zdvihovými objemy 1,6 a 2,0 litru s rozpětím výkonů od 66 kW / 90 k do 140 kW / 190 k. Vznětové motory jsou nejen mimořádně čisté, úsporné a silné, ale také výjimečně kultivované a komfortní. Například v motoru 2.0 TDI studie Cross Coupé pracují dva vyvažovací hřídele, které eliminují volné setrvačné síly vznikající u pístových motorů. Na akustický komfort má pozitivní vliv také pohon olejového a vakuového čerpadla ozubeným řemenem v olejové vaně a zapouzdřené vstřikovací trysky.

Design SUV s dynamikou kupé

Nižší než ostatní terénní vozy. Cross Coupé je s délkou 4357 mm delší než Golf a kratší než Tiguan. Přesně mezi oběma uvedenými bestsellery se nachází také šířka 1868 mm a výška 1523 mm. Kromě toho je u studie nápadný její v poměru k celkové délce velmi dlouhý rozvor 2630 mm (o 52 mm delší než u Golfu a o 26 mm delší než u Tiguanu). Patřičně krátké jsou převisy karoserie (vpředu 855 mm, vzadu 860 mm), celkové proporce dané souhrou všech rozměrů jsou mimořádně přitažlivé. Působivý vzhled podtrhuje široký rozchod kol 1585 mm vpředu a 1613 mm vzadu. Mimo asfaltované cesty získají na významu hodnoty, jako jsou nájezdové a přechodové úhly. Nájezdový úhel vpředu činí 24,2°, vzadu to je pro terénní jízdu vynikajících 32,5°. Pro přejezd vrcholů kopců důležitý přechodový úhel je 15°.

Precizně tvarovaná silueta kupé. Pro vzhled Cross Coupé je charakteristická velmi dlouhá kapota motoru, dále nový design přídě, daleko dozadu posunutá kabina pro cestující a v porovnání s konvenčním SUV velmi nízká linie oken. Designéři obecně vsadili na svalnaté atletické tvary s velmi jasnými liniemi. S mohutným vzhledem Cross Coupé ladí 20“ kola z lehké slitiny, která jsou opatřena pneumatikami rozměru 265/45. Nad zadními podběhy vyrůstají silné střešní sloupky C ve stylu kupé.

Pozoruhodná příď. Charakteristické, horizontální linie „tváře značky Volkswagen“ jsou v případě Cross Coupé spojnicí mezi současností a budoucností. Na rozdíl od současných modelů nechali designéři vzájemně fyzicky splynout dvojité xenonové světlomety a chromovaná žebra masky chladiče. Konkrétně jsou světlomety spojeny se dvěma nad sebou uloženými chromovanými pásy. Směrem k okrajům stoupající chromovaná „křídla“ zdůrazňují šířku a jsou přitom součástí nového konceptu osvětlení. Spodní chromované „křídlo“ zahrnuje světlomety pro denní svícení, nad ním umístěné „křídlo“ směrové ukazatele. Zcela dole v nárazníku jsou uloženy mlhové světlomety LED.

Záď SUV ve stylu kupé. Nízký pás bočních oken ovlivňuje také vzhled zádě. Pro kupé typické je šikmo skloněné zadní okno. Nahoře je zadní víko ohraničeno spoilerem, který opticky prodlužuje délku střechy a po technické stránce optimalizuje svou odtokovou hranou aerodynamiku. Zadní světlomety mají úzký tvar. Naopak pro SUV je typický mohutný zadní nárazník, do něhož jsou vlevo a vpravo integrovány dvojité koncovky výfukové soustavy.

Sportovní a odolný interiér

To nejlepší ze dvou světů. Světy vozů SUV a kupé tvoří v Cross Coupé průnik plný napětí. Ve čtyřmístném interiéru to znamená, že jsou veškeré detaily výrazně sportovnější než v konvenčních SUV. Například designu přístrojové desky vládnou dynamicky precizní tvary jako v kupé, její poloha je však podobně vysoko jako v SUV. Povrch přístrojové desky se vyznačuje velmi ušlechtilou strukturou, zároveň je však velmi robustní. Touto robustností se vyznačují také ovládací prvky, madla a obecně všechny interiérové povrchy.

Například na středové konzole lze rychle a jednoduše ovládat funkce poháněcího ústrojí a klimatizace prostřednictvím dvou hliníkových otočných ovladačů. Mezi nimi se nalézá tlačítko pro elektronickou parkovací brzdu a před ním je rovněž hliníková páka voliče šestistupňové převodovky DSG. Ještě více vpředu je uloženo tlačítko pro spuštění motoru, po pravé a levé straně od páky voliče jsou dvě stabilní a zároveň ušlechtilá madla. Vpravo jsou navíc tlačítka pro volbu režimů čistě elektrické jízdy a aktivního dobíjení akumulátoru. Směrem nahoru následuje dotykový displej, který zobrazuje mapy a pokyny silničního a terénního navigačního systému, jakož i všechny důležité vozidlové funkce včetně audiosystému.

Programovatelné přístroje. Za tříramenným volantem je umístěn volně programovatelný displej se sdruženými přístroji. Prostřednictvím otočného ovladače vlevo před pákou voliče může tento displej dynamicky zobrazovat režimy „SPORT“, „CITY“ a „OFFROAD“. Podle volby jsou ukazovány funkčně odlišné obsahy – například gyroskop, kompas a topografická mapa v režimu OFFROAD. Displeje mají ve všech třech režimech vždy specifický design a jsou barevně vzájemně odlišeny. Mezi oběma kruhovými přístroji je umístěn další barevný multifunkční displej, na němž si lze vyvolat provozní informace, menu telefonu, informace o audiosystému a pokyny navigačního systému včetně 3D terénního zobrazení.

Ergonomie pro cestování ve velkém stylu. Cross Coupé je vybaveno čtyřmi samostatnými sedadly se skořepinovou konstrukcí, do níž jsou integrovány pevné opěrky hlavy. Tato sedadla se mohou pochlubit mimořádně dobrými ergonomickými vlastnostmi. Všichni čtyři cestující mají k dispozici velkorysý prostor ve všech směrech. Opěradla zadních sedadel a předního sedadla spolujezdce lze kompletně sklopit, aby bylo možné do Cross Coupé naložit surfová prkna nebo jiné neskladné předměty. Praktickým řešením je plastové obložení zadní stěny opěradel, která po sklopení tvoří odolnou ložnou plochu. Zavazadlový prostor za zadními sedadly má objem 380 litrů (do výšky spodní hrany bočních oken). Při využití vnitřního prostoru až k opěradlům předních sedadel v celé výšce interiéru vzroste objem na 1230 litrů – to je hodně místa na automobil, který spotřebuje jen 1,8 litru na 100 km!

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru