Přípravy legendární britské dobrodružné značky Defender na vstup do mistrovství světa v cross country soutěžích (W2RC) nabírají na obrátkách. V Maroku bylo dokončeno testování prototypu Defender Dakar D7X-R a tým navíc podepsal smlouvy se dvěma hvězdnými jezdci.
Čtrnáctinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel se přidá k týmu Defender Rally, aby se zúčastnil vrcholného dobrodružství, spolu s vycházejícím talentem Rokasem Baciuškou. Francouz se k týmu Defender Rally připojil v Maroku, kde úspěšně absolvoval úvodní testovací program s prvním prototypem Defenderu Dakar D7X-R. Zároveň zahájil přípravy na lednovou účast v Rallyea Dakar 2026, v soutěži proslulé jako nejnáročnější dálkový off-road závod světa.
Defender, ikonický a nezastavitelný vůz s pohonem 4×4, který je navržen a zkonstruován s ohledem na výjimečné schopnosti a odolnost, bude mít na Dakaru svou premiéru v továrním týmu, při níž budou tři Defendery Dakar D7X-R závodit v kategorii Stock určené pro sériové vozy. Ve zbývajících podnicích FIA mistrovství světa v cross country soutěží 2026 budou nasazeny dva vozy.
„Dokončení prvního oficiálního testu prototypu Defender Dakar D7X-R je obrovský milník a zahajuje nabitý program testování na naší cestě na Dakar. Tým při přípravě na nejnáročnější off-road závod světa, který se uskuteční za pouhých osm měsíců, odvádí fenomenální práci.“
„Jsem nadšený, že mohu oznámit jména prvních dvou pilotů naší hvězdné jezdecké sestavy. Motorsportová ikona Stéphane Peterhansel jako historicky nejúspěšnější účastník Dakaru přináší do týmu neskutečné množství praktických zkušeností. Jeho znalosti budou pro náš program obrovským přínosem,“ řekl James Barclay, výkonný ředitel JLR Motorsport. „Rokas Baciuška je jeden z nejzajímavějších a nejnadějnějších nastupujících talentů dálkových soutěží. Může se pochlubit působivými výsledky od svého prvního startu na Dakaru v roce 2022 – ve stejném roce získal titul mistra světa v cross country soutěžích ve třídě T4,“ dodal Barclay.
Defender Dakar D7X-R
Defender Dakar D7X-R, závodní speciál vycházející ze sériového vozu, který vyzve své soupeře, bude mít stejnou robustní hliníkovou architekturu karoserie D7x, převodovku a uspořádání hnacího ústrojí jako sériové Defendery, což svědčí o jejich extrémní odolnosti a pevnosti. Defender Dakar D7X-R je poháněn dvěma turbodmychadly přeplňovaným V8 o objemu 4,4 litru a prototyp je zahalen do výrazného maskování. Byl podroben testům, jež ověřily jeho spolehlivost, odolnost a základní schopnosti v náročných písečných dunách saharské pouště.
„Je to fantastický pocit, že se můžeme se světem podělit o první snímky prototypu Defender Dakar D7X-R. Tým se skutečně začíná formovat, a protože vyvíjíme Defender pro závodění v kategorii Stock, znamená to, že soutěžní D7X-R bude velice úzce provázán se sériovým Defenderem,“ řekl Mark Cameron, výkonný ředitel společnosti Defender.
Stéphane Peterhansel
Peterhansel, který se pyšní titulem nejúspěšnějšího jezdce Dakaru všech dob, absolvoval testování Defenderu na Sahaře a není v pouštních podmínkách žádným nováčkem. Devětapadesátiletý Francouz se Dakaru zúčastnil 35x na motocyklu i v automobilu a 14x toto epické dobrodružství vyhrál. V roce 2026 bude Stephane závodit s Defenderem ve všech podnicích W2RC, čímž do týmu přinese bohaté zkušenosti a znalosti, a pomůže připravit půdu pro budoucnost Defenderu v tomto sportu. Zároveň se bude snažit navázat na svou rekordní bilanci vítězství.
„Jsem rád, že mohu začít novou kapitolu s Defenderem. Mistrovství světa v cross country soutěžích je vrchol rallye a off-road soutěží, zatímco Defender je ikonický a schopný vůz s pohonem všech kol, takže pro mě je to ideální spojení. Tým jde do šampionátu s velkým odhodláním a má vášeň pro vítězství. Těším se, až se do této nové výzvy pustím, a doufám, že se nám společně podaří dostat Defender na nejvyšší stupeň. Přestože jsem se v minulosti zúčastnil mnoha Dakarů, a to jak na motocyklu, tak v autě, těším se na vstup do kategorie Stock a jsem nadšený, že se do toho s tímto týmem pouštíme s plnou vervou. I když je ještě brzy, naše testování se vyvíjí pozitivním směrem a příprava na náš debut na Dakaru v roce 2026 je v plném proudu,“ řekl Stéphane Peterhansel.

Rokas Baciuška
Peterhansela v nově vzniklém týmu doplňuje pětadvacetiletý Rokas Baciuška – jedna z nejtalentovanějších mladých nadějí v rámci soutěží a první jezdec v historii FIA, který získal titul mistra světa ve dvou různých kategoriích.
V roce 2022 Rokas debutoval na Dakaru jako nejmladší Litevec, který se kdy této soutěže zúčastnil, a v kategorii T4 skončil třetí. Následně v sezóně 2022 W2RC získal čtyři další umístění na stupních vítězů, včetně vítězství v Rallye du Maroc 2022, což mu zajistilo celkové vítězství ve W2RC v kategorii T4. Na Dakaru 2023 Rokas skončil druhý v kategorii T4 a o rok později třetí v kategorii T3. Prokazuje působivou bilanci ve W2RC a s Defenderem se bude v sezóně 2026 snažit na své úspěchy navázat.
„Jsem nadšený, že budu moci na Dakaru debutovat v kategorii Stock, což je o to významnější, že jedu v barvách Defenderu. Vstup této legendární značky do mistrovství světa FIA v cross country soutěžích a do Dakaru je historický okamžik motorsportu i pro automobilku a já se těším, že budu nedílnou součástí tohoto příběhu. Defender je neuvěřitelná značka, která je synonymem nezastavitelnosti a přijímání nemožných výzev, a proto jsem tak hrdý, že mohu být součástí tohoto programu,“ řekl Rokas Baciuška.

Třetí jezdec týmu pro Dakar bude oznámen později, stejně jako navigátoři jezdců.
Mistrovství světa Cross country soutěží v kategorii Stock
V roce 2026 budou v rámci W2RC zavedeny nové předpisy, jejichž cílem je zvýšit celkovou konkurenceschopnost kategorie Stock, protože FIA a organizátoři Dakaru reagují na rostoucí počty a oblibu vysoce výkonných vozů 4×4 a SUV. Tyto nové předpisy umožní zvýšit výkonnost a dají Defenderu příležitost předvést jeho extrémní odolnost a schopnosti v nejnáročnějším terénu.
Byla rovněž zahájena stavba oficiálních soutěžních Defenderů, jejichž karoserie sjíždějí z linky ve výrobním závodě JLR v Nitře. Před oficiálním představením týmu a před startem na Dakaru a v mistrovstvím světa v cross country soutěžích v roce 2026 je naplánován vyčerpávající testovací program.