2025-bentley-continental-gt-supersports-limitovana-edice-15

Nejodvážnější za 85 let: Bentley Continental GT Supersports je lehčí, hlučnější a s pohonem jen zadních kol

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Bentley - Foto: Bentley - 14. 11. 2025


Na první pohled vypadá jako další Bentley Continental GT s přerostlou maskou a dlouhou kapotou. Jenže tohle kupé má v rodném listu něco, co žádné jiné silniční Bentley před ním. Je lehčí, má pod dvě tuny, má pohon pouze zadních kol a pod kapotou čistě spalovací vidlicový osmiválec bez jakékoliv elektrické pomoci. Jmenuje se Supersports a tento nápis se v historii značky objevuje teprve počtvrté.

Bentley nové kupé představuje symbolicky 100 let poté, co se na prvním sériovém voze značky objevilo označení „Super Sports“. Tehdy šlo o model 3 Litre s upraveným motorem a zkráceným, a tedy lehčím podvozkem. Bylo to první Bentley, který dokázal překročit rychlost 100 mil v hodině, a zároveň extrémně vzácné auto. Vzniklo jen 18 kusů.

Dlouho bylo kolem jména ticho. Až v roce 2009 se Supersports vrátil, už jako vrcholná verze první generace Continentalu GT. Tehdy šlo o dvoumístné kupé, o 100 kilogramů lehčí než běžný model, a s maximálkou přes 200 mil v hodině. V roce 2017 následovala ještě ostřejší verze druhé generace s dvanáctiválcem 6,0 litru o výkonu 710 koní. Také tehdy automobilka spojila výkon a počet kusů, takže vzniklo 710 exemplářů.

Nejnovější Bentley Continental GT Supersports na tuto tradici navazuje, ale trochu jinak. Místo honby za rekordní maximální rychlostí se konstruktéři soustředili na to, aby vůz co nejvíc zapojil řidiče. Proto tolik odlehčování, proto pohon zadních kol a proto technika nastavená především na pocit za volantem, ne na tabulkové hodnoty.

Projekt Mildred: tajný experiment, který se vymkl z rukou

Celý projekt se rozjel v září 2024. Malý tým inženýrů si tehdy položil jednoduchou otázku: jak by se choval Continental GT, kdyby byl výrazně lehčí, měl jen pohon zadních kol a vážil pod dvě tuny? Dostali zelenou na stavbu jednoho testovacího prototypu. Ten vyjel na trať už o šest týdnů později a výsledky byly natolik přesvědčivé, že se rozjela práce na sériovém voze.

2025-bentley-continental-gt-supersports-limitovana-edice-16

Aby se experiment udržel v tajnosti, dostal krycí jméno Mildred. Odkazuje na Mildred Mary Petre, ženu, která v meziválečném období bourala rekordy na zemi, na vodě i ve vzduchu. V roce 1929 odjela sama čtyřiadvacetihodinový maraton na francouzském okruhu Montlhéry za volantem Bentley 4½ Litre. Dosáhla průměrné rychlosti téměř 90 mil v hodině a nastavila nový vytrvalostní rekord. Její odhodlání a odvaha podle Bentley přesně vystihují charakter nového vozu, proto jméno Mildred nesl celý vývojový program.

Předseda a šéf Bentley Frank-Steffen Walliser vnímá Bentley Continental GT Supersports jako návrat k odvážnější stránce značky. Nejen jako „nejřidičtější“ Bentley, ale jako signál, že automobilka je stále ochotná jít do extrémnějších projektů a dělat auta, která nejsou pro každého.

Motor bez elektriky a poprvé jen zadokolka

Srdcem nového Bentley Continental GT Supersports je čtyřlitrový osmiválec do V se dvěma turbodmychadly. Jde o čistě spalovací jednotku bez hybridního systému, bez jakékoliv elektrifikace. Pro potřeby tohoto modelu dostal motor zesílený blok, upravené hlavy válců a větší turbodmychadla. Výsledkem je výkon 666 PS, tedy 657 koní, a točivý moment 800 Nm. Jde o nejvyšší výkon na litr objemu, jaký kdy sériový motor Bentley nabízel.

Síla putuje přes osmistupňovou dvouspojkovou převodovku ZF, která byla pro vrcholné Supersports přeprogramována a dostala robustnější techniku. Řazení má být znatelně ostřejší, zejména při podřazování při brzdění. Řidič se tak může spolehnout na to, že auto zůstane stabilní a předvídatelné i na hraně přilnavosti.

Zcela zásadní změnou je pohon pouze zadních kol. U silničních Bentley Continental GT jde o premiéru, dosud tuto konfiguraci měly jen okruhové speciály GT3. Zadní kola jsou navíc u Supersports posazena o 16 milimetrů dál od sebe než u verze GT Speed, aby auto mělo větší stabilitu. Na zadní nápravě je navíc elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který spolupracuje s brzdovým systémem pro aktivní přibrzďování jednotlivých kol v zatáčce.

Zachováno zůstalo i řízení zadní nápravy. Při nízkých rychlostech pomáhá autu zatočit, ve vysokých naopak zklidňuje jeho jízdu. Nastavení řízení, podvozku, kontroly trakce i stabilizačního systému vznikalo pro Bentley Continental GT Supersports zcela od začátku. Ze sériového modelu nevychází.

Stabilizační systém (ESC) nabízí několik úrovní zásahu. Od plně zapnutého režimu přes dynamické nastavení, které nechá auto mírně se sklouznout, ale hlídá, aby se řidiči nevymklo z rukou, až po úplně vypnutý systém. V tu chvíli má řidič zadní nápravu zcela pod kontrolou a může vyvolat výrazný, ale stále dobře kontrolovatelný přetáčivý smyk.

2025-bentley-continental-gt-supersports-limitovana-edice-8

Na volič jízdních režimů přibyly tři nové konfigurace:

  • Touring odpovídá dynamikou sportovnímu režimu u Continentalu GT Speed, ale kombinuje ji s vyšším komfortem. Podvozek je měkčí, světlá výška o něco vyšší a výfuk má tlumenější zvuk
  • Bentley režim posouvá reakce všeho ještě o krok dál. Zostří se převodovka, plyn i podvozek a výfuk se otevírá víc. V tomto nastavení je k dispozici i funkce launch control
  • Sport je nastavený pro maximální zapojení řidiče. Auto reaguje nejostřeji, motor i převodovka drží otáčky, podvozek přitvrdí a výfuk zní nejvýrazněji

Sprint z nuly na 100 km/h zvládne Bentley Continental GT Supersports za 3,7 sekundy. Maximální rychlost se má pohybovat kolem 310 km/h, přesná hodnota má být ještě oficiálně ověřena. Pro konstruktéry jsou ale důležitější vlastnosti v zatáčkách než samotná špička na rovince.

Podvozek, brzdy a přilnavost

Základem podvozku jsou vpředu dvojitá příčná ramena z hliníku a vzadu víceprvková náprava. Auto používá vzduchové odpružení a nové dvoukomorové tlumiče, jejichž tuhost se elektronicky mění zvlášť v kompresi a zvlášť v odskoku. Systém Bentley Dynamic Ride, tedy aktivní příčné stabilizátory napájené 48voltovou sítí, dokáže během tří desetin sekundy vyvinout až 1300 Nm odporu proti náklonu karoserie.

O zpomalení se stará největší sériový brzdový systém na světě. Přední kola brzdí karbon keramické kotouče o průměru 440 milimetrů s 10pístkovými třmeny, vzadu jsou kotouče 410 milimetrů se čtyřpístkovými třmeny. V základní výbavě jsou třmeny lakované černě, za příplatek mohou být červené.

Bentley Continental GT Supersports stojí na nových 22palcových kovaných kolech z hliníkové slitiny, která vznikla ve spolupráci se specialisty z Manthey Racing. Nabízí se ve dvou provedeních, buď celá v černé, nebo s obrobenou čelní plochou, která přidává stříbrný akcent.

Na výběr jsou také dvě sady pneumatik. Standardem je Pirelli P Zero, za příplatek může zákazník sáhnout po nových Pirelli Trofeo RS. S nimi a s využitím všech úprav podvozku dokáže Supersports projíždět zatáčky až o 30 % rychleji než Continental GT Speed a dosáhnout až 1,3 g příčného zrychlení.

Nejlehčí Bentley za 85 let a rekordní přítlak

Klíčem k charakteru auta je hmotnost. Bentley Continental GT Supersports má téměř o půl tuny méně než běžný Continental GT a celkově se dostane pod hranici dvou tun. Největšího odlehčení konstruktéři dosáhli na pohonném ústrojí, kde odpadla veškerá hybridní technika i pohon přední nápravy.

Další kilogramy se šetřily na karoserii a výbavě. Hliníková střecha musela ustoupit panelu z uhlíkového kompozitu, což nejen snižuje hmotnost, ale také těžiště. Zmizely zadní sedačky včetně pásů, část odhlučnění a také některé asistenční systémy, které u vozu zaměřeného na řidiče už automobilka nepovažovala za nutné. Audiosystém byl přepracován tak, aby obsluhoval jen přední část kabiny.

Změny jsou vidět i na vzhledu. Bentley Continental GT Supersports je nejagresivnější verze Continentalu GT, jaká byla kdy schválena pro silnice. Nový přední nárazník ukrývá největší přední spoiler, který Bentley na sériový vůz namontovalo. Současně přivádí vzduch do motorového prostoru a řeší chlazení předních brzd. V rozích nárazníku je dvojice malých aerodynamických křidélek, takzvané dive planes, které pomáhají snižovat vztlak na přední nápravě.

Po bocích auta se táhnou nové prahy. Za předními koly jsou tvarované tzv. „fender blades“, které odvádějí přetlak z podběhů a usměrňují proudění podél karoserie. Zadní část dostala nový nárazník s integrovaným difuzorem a odvětráním pro zadní podběhy. Na víku zavazadlového prostoru je pevné křídlo.

Všechny tyto prvky vznikly na základě testů v aerodynamickém tunelu a v běžném silničním provozu. Podle automobilky nepřibylo žádné křidélko jen kvůli vzhledu. Souhrnně přidávají více než 300 kilogramů přítlaku oproti Bentley Continental GT Speed a zároveň udržují vyváženost mezi přední a zadní nápravou. Statické rozložení hmotnosti začíná na hodnotě 54 ku 46 ve prospěch předku, s rostoucí rychlostí se díky přítlaku postupně přesouvá více na zadní kola.

2025-bentley-continental-gt-supersports-limitovana-edice-12

Výfukový systém je kompletně titanový a vznikal ve spolupráci s firmou Akrapovič a je speciálně laděný přímo pro Bentley Continental GT Supersports. Automobilka zdůrazňuje, že zvuk je autentický, bez umělého přizvučení v interiéru. Řidič má slyšet hluboký a hutný zvuk křížové klikové hřídele osmiválce tak, jak opravdu vzniká.

Dvoumístná kabina pro řidiče

V interiéru pokračuje stejná filozofie. Kabina je pouze pro dva, zadní sedadla nahradil karbon obložený kůží, který plynule navazuje na zbytek interiéru. Vzniká tak čistší a funkčnější uspořádání bez kompromisů.

Nová přední sportovní sedadla mají výraznější boční vedení, jsou umístěna níž a v oblasti ramen používají karbonové prvky. Nechybí elektrické nastavení v jedenácti směrech, ale ani vyhřívání.

Palubní desce a dveřím dominují lesklé karbonové dekory doplněné kombinací kůže a materiálu Dinamica. Ten najdeme i na středových částech sedáků a opěradel, na výplních dveří i na stropnici. V interiéru nechybí výšivky a loga Supersports ani samostatné výrobní číslo na středové konzole.

Zákazníci si mohou vybrat z jednobarevného, dvoubarevného nebo nového tříbarevného provedení interiéru. V nabídce je 22 základních barev kůže, k nim 11 sekundárních odstínů a 9 barev akcentů. Místo karbonu lze zvolit také hliníkové dekory Diamond Brushed nebo Engine Turned v tmavém odstínu, případně klasický černý lak Piano Black.

Auta, která Bentley ukázalo jako první, nesou dvě odlišné výbavové tváře. Sada Nightfall kombinuje tmavě šedý lak Anthracite s karamelovými prvky na spodní části karoserie a kontrastní osmičkou v masce chladiče. Interiér spojuje černý odstín Beluga s barvou Camel a bronzovými detaily. Druhá specifikace Daybreak má matný lak Jetstream s bílými a světle modrými pruhy Arctica a Portofino. Uvnitř dominuje fialová Damson s modrými a červenými akcenty.

Limit 500 kusů a jasný harmonogram

Každý Supersports ponese vlastní číslo v rámci limitované série 500 vozů, které budou ručně dokončeny v Crewe. Zákazníci si mohou požádat o konkrétní číslo, pokud bude ještě volné. Předpokládáme, že 007 už ovšem volné není…

2025-bentley-continental-gt-supersports-limitovana-edice-11

Základ nabídky laků tvoří 24 odstínů, které automobilka označuje jako sportovně laděné. K tomu přidává speciální matné povrchy Mulliner, loga Supersports na karoserii a takzvané Design Themes. Ty zahrnují buď vertikální pruh s nápisem Supersports za předním kolem, nebo dvojici pruhů přes zadní části vozu v kontrastních barvách.

Karbonové prvky exteriéru mohou být v lesklém provedení, spodní části karoserie je možné nechat kompletně nalakovat nebo zvýraznit jemným linkováním.

Bentley plánuje nový Continental GT Supersports doprovodit dosud nejdynamičtějším filmem ve své historii. Ten má mít premiéru v lednu v Dubaji. Objednávky se otevřou v březnu, výroba se rozjede ve čtvrtém čtvrtletí roku 2026 a první vozy se k zákazníkům dostanou na začátku roku 2027.

Supersports bude k dispozici ve Spojeném království, v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a Turecku, dále v USA, Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu a také v Malajsii a vybraných zemích Blízkého východu, konkrétně v Ománu, Bahrajnu, Spojených arabských emirátech, Kataru a Kuvajtu.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru