Nejoblíbenější barvou na autě je už druhý rok po sobě bílá, černá je v závěsu

Autor: Pavel Srp - 8. 12. 2012


Podle globální zprávy o oblíbenosti barev aut pro rok 2012, kterou zveřejnila společnost DuPont, dominuje globálnímu automobilovému trhu druhý rok po sobě bílá barva. Na druhé místo se, zejména díky zájmu na trzích Asie a Tichomoří, posunula černá, která je vnímána jako barva vysoké kvality a luxusu. Stříbrná, ještě před dvěma lety vévodící žebříčku, se propadla až na třetí místo. Může za to pokles zájmu na velkých trzích Evropy a Asie.

Letošní vydání zprávy o oblíbenosti barev aut společnosti DuPont je již jejím 60. ročníkem. Jedná se o největší a nejdéle běžící zprávu svého druhu v automobilovém průmyslu. Je to jediná zpráva, která obsahuje nejen globální žebříček popularity barev, ale i regionální trendy v 11 předních automobilových regionech světa.

Bílá barva se stala v roce 2012 nejoblíbenější barvou v Evropě a udržela si vedoucí pozici také v Severní Americe (USA a Kanada), Japonsku, Jižní Koreji, Rusku, Jižní Africe a Mexiku. Dohromady představuje podle zprávy bílá barva 23 % trhu.

„Během posledních deseti let získávala bílá barva na popularitě v automobilovém průmyslu, což je trend, který pozorujeme i u jiných spotřebitelských produktů po celém světě,“ uvádí Soňa Krausová, ředitelka společnosti DuPont v České republice. „Popularita bílé rostla u všech automobilových segmentů, ale dříve byla spíše výsadou nákladních aut. Technologický pokrok ve výrobě bílých a perleťových laků umožnil jejich průnik do všech segmentů, včetně segmentu luxusních vozů.“

„Dnešní třívrstvé bílé laky jsou snadněji použitelné pro globální výrobce a evokují kvalitu a hodnotu napříč automobilovými segmenty,“ pokračuje Soňa Krausová. „Nejčastější jsou odstíny vanilky, bílého kamene nebo v současnosti velmi populární jasná bílá.“

Černá barva vévodí žebříčku popularity v Číně, ale v globálním žebříčku obsadila až druhé místo s podílem 21 %. Stříbrná doplňuje trojici nejpopulárnějších barev díky své neotřesitelné pozici v Jižní Americe, Brazílii a Indii. Přesto zaznamenala další pokles, oproti loňsku o 4 %, a zaujala 18 % světového trhu.

„Období dominance stříbrné barvy proběhlo v době startu digitálních technologií v letech 2000 až 2006,“ říká Soňa Krausová. „Pozorujeme opět vzestup nákupů luxusních vozů, což znamená, že se světová ekonomika opět staví na nohy, a černá barva je symbolem luxusu a sociálního statutu v několika klíčových trzích.“

Červená, šedá a hnědá či béžová každá získala procentní bod oproti loňské zprávě, zatímco modrá si zachovala stejný podíl jako v roce 2011.

Žebříček popularity barev aut na světových trzích podle zprávy Dupont pro rok 2012 vypadá následovně:

  1. Bílá / perleťová – 23%
  2. Černá – 21%
  3. Stříbrná – 18%
  4. Šedá – 14%
  5. Červená – 8%
  6. Modrá – 6%
  7. Hnědá / béžová – 6%
  8. Zelená – 1%
  9. Žlutá / zlatá – 1%
  10. Ostatní – 2%

V Evropě překonala bílá barva černou

V roce 2012 překonala bílá barva černou jako nejpopulárnějších nátěr evropských vozidel. S 24 procenty evropského trhu byla bílá také nejoblíbenější barvou v kategoriích kompaktních a sportovních vozů a nákladních aut.

„Bílé je přisuzován význam udržitelnosti a moderního designu,“ uvádí Elke Dirks, návrhářka barev DuPont pro Evropu. „Bílé perleťové odstíny jsou stále v oblibě, ale jejich výskyt je ve srovnání s jasnou bílou minimální.“

Černá barva naopak popularitu v regionu ztrácí. Ta vyvrcholila v roce 2009. Nyní je na druhém místě s 23 % trhu. Nicméně stále udržuje svou vedoucí pozici ve střední kategorii a MPV a mezi luxusními vozy a luxusními SUV.

Podíl šedé a stříbrné se pro tento rok snížil na 15 respektive 14 %, zatímco modrá pokračovala v růstu na osm procent z celkového evropského trhu v roce 2012.

 

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru