V České republice roste počet čerpacích stanic, kde se dá tankovat nafta vyrobená z „odpadu“, tedy HVO. Naftu vyrobenou z obnovitelných zdrojů už u nás lze natankovat na 30 veřejných čerpacích stanicích. V porovnání se „standardními“ čerpacími stanicemi je to pořád kapka v moři, ale tempo růstu je poměrně velké. Ještě na jaře byl počet míst, kde se dala nafta HVO koupit, zhruba poloviční.
I díky tomu se ukazuje, že HVO nemusí být jen okrajová záležitost. Při využití tankovacích karet s plošnou cenou mohou firmy i živnostníci tankovat HVO okolo 34 Kč za litr, což ho posouvá blíž běžné naftě i v reálných nákladech.
Co je HVO?
HVO je zkratka pro hydrogenovaný rostlinný olej (Hydrotreated Vegetable Oil). Vyrábí se procesem hydrogenace z různých surovin, typicky z rostlinných olejů, použitých fritovacích olejů nebo z živočišných tuků. Podstatné je, že díky své chemické struktuře obsahuje stejné uhlovodíky jako klasická motorová nafta. To znamená, že je s ní plně mísitelný a v praxi se chová jako nafta, ne jako úplně „jiné“ palivo.
Přečtěte si také:
Potvrzuje to i fakt, že HVO tankují do svých aut při výrobě i samotné automobilky, například BMW Group, Škoda a další.
Kompatibilitu vozidla s HVO obvykle potvrzuje označení XTL (x-to-liquid) na víčku nádrže. Uvádí se také, že všechna vozidla splňující emisní normu EURO 6 by měla být s tímto palivem bez problémů slučitelná.
Podle Václava Louly, tiskového mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), má HVO několik výrazných vlastností: vysoké cetanové číslo (70), velmi dobré chování v nízkých teplotách, dlouhou skladovatelnost a oxidační stabilitu. Největší přínos ale spojuje s emisemi: oproti běžné naftě může HVO snížit emise CO₂ až o 90 %.
Kde se HVO v Česku dá natankovat a jak rychle přibývá
Ještě na konci loňského roku bylo v Česku jen minimum veřejných stanic, kde se dalo čisté HVO100 natankovat, konkrétně by nám na jejich spočítání stačila prsty právě jedné ruky. Podle ČAPPO jich ovšem už letos v březnu bylo 16 a k 5. prosinci 2025 asociace uvádí rovných 30 veřejných čerpacích stanic s nabídkou HVO100.
Je dobré dodat, že ČAPPO sdružuje největší petrolejáře. HVO proto může být dostupné i na několika dalších čerpacích stanicích u firem, které členy asociace nejsou.
ESG bez výměny flotily a příklad ze silniční stavby
Hlavní motivace firem je podle uvedených informací poměrně přímočará: snižování uhlíkové stopy a plnění vlastních ESG závazků, které mohou rozhodovat při získávání zakázek nebo financování. V praxi je pro řadu provozů atraktivní i to, že HVO nabízí rychlejší cestu k dekarbonizaci bez nutnosti měnit vozový park.
Přečtěte si také:
Konkrétní příklad uvádí stavební společnost Frekomos. Patří mezi dvě firmy v Česku, které při rekonstrukcích silnic využívají takzvaný horký remix, tedy recyklaci za horka. Technologie sama o sobě snižuje dopad na životní prostředí tím, že dokáže využít až 100 % stávajícího materiálu. Šetří tak čas i stavební materiál a současně snižuje emisní zátěž spojenou s dopravou nového materiálu a odvozem frézované asfaltové vrstvy.
Za pozornost stojí i kombinace HVO se zdrojem tepla v podobě biopropanu (bio LPG), který je obdobnou náhradou fosilního LPG vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Frekomos uvádí, že recyklace asfaltových vrstev na místě za horka dosahuje při využití biopropanu až o 70 % nižší emisní náročnosti než běžné způsoby oprav komunikací. A zapojení HVO do stavební techniky má tento přínos dál posunout. „Technologie recyklace asfaltových vrstev na místě za horka dosahuje při využití biopropanu až o 70 % nižší emisní náročnosti než běžné způsoby oprav komunikací. Nasazením HVO nafty do stavební techniky tento přínos dále rozvíjíme a posouváme naše projekty ještě blíže k udržitelnému a odpovědnému silničnímu stavitelství,“ uvedl Jiří Petřek ze společnosti Frekomos.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek






