Audi_Q4_e-tron-2022-nabijeni

Nafta i benzin jsou minulost, už se neprodávají. Norsko už teď ukazuje, jak vypadá elektrická budoucnost

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: uk.finance.yahoo.com, electrek.co - Foto: Audi - 18. 10. 2025


To, co před deseti lety působilo jako odvážný experiment, se teď stává skutečností. Norsko v září 2025 dosáhlo cíle, který si stanovilo jako první země na světě: mít stoprocentně elektrický trh s novými osobními auty. Podle dat organizace OFV tvořily elektromobily 98,3 % všech nově registrovaných vozů. Pro srovnání, ještě v roce 2024 činil podíl elektromobilů „pouhých“ 88,9 %.

Ministr financí Jens Stoltenberg pro agenturu Reuters uvedl, že Norsko může považovat cíl za splněný a vstupuje do nové fáze elektromobility. Země, která se stala globálním vzorem pro elektrickou revoluci, nyní začíná přechod od masivní podpory (dotací) k postupnému vyrovnávání podmínek.

Nová kapitola bez dotací

V návrhu rozpočtu pro roky 2025 a 2026 počítá vláda s omezováním daňových úlev pro elektromobily. Osvobození od DPH zůstane jen pro vozy s cenou do 500 tisíc norských korun (což je v přepočtu asi jeden milion korun), od roku 2026 limit klesne na 300 tisíc a v roce 2027 zmizí úplně. Zároveň mají být zvýšeny daně na nová benzinová a naftová auta, aby zůstala zachována motivace pro bezemisní dopravu.

Podle serveru electrek.co nejde o krok zpět, ale o logické pokračování. Jakmile trh dosáhne zralosti, přichází čas postupně omezovat pobídky a nechat ekonomiku fungovat přirozeně. Norsko tak symbolicky uzavírá jednu éru, spalovací motory se staly minulostí a země vstupuje do doby, kdy je elektromobilita už úplně běžným standardem, nikoliv volbou nebo snad výjimkou.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , ,

27 názorů na “Nafta i benzin jsou minulost, už se neprodávají. Norsko už teď ukazuje, jak vypadá elektrická budoucnost”

  1. Norsko si dobře žije z těžby ropy a plynu, takže si může dovolit dotovat i elektromobilní utopii. Až skončí zásoby ropy a plynu, stane se z Norska jedna velká Potěmkinova vesnice.

  2. To je uzasny! Hrozne fandim Norsku, ktere skrze tezbu ropy (ktera se spali v konvencnich motorech, ktere z ni vyprodukuji nechutne mnozstvi splodin) vydelalo a vydelalava dostatek penez, aby mohlo dotovat elektromobilitu a tak mohlo rict, ze chrani globalni klima :-) To si delate srandu, ze jo?

  3. Mě by teda zajímalo, jestli mají elektrizované i bezpečnostní a záchranné složky, popřípadě i armádu…? A jak se zlepšila úroveň těchto služeb v souvislosti s elektrifikací. Případně jaký mají dostup a dolet elektrické stíhačky a vrtulníky… :-)

    1. Milan Havlíček

      Byl jsem v Norsku v lednu.
      Je to zase blamáž lidí, v Norsku mají obrovské množství Hybridů s baterkou 3,5 kWh. A na benzínových pumpách stále tankují.
      Jejich výhoda je v množství rodinných domů, kde každý večer dobíjejí svá auta s dojezdem desítek km.
      To jim na cestu do práce stačí. Pak přesednou na dieslovou loď a jedou lovit ryby. A drancovat oceány.
      Taky těží množství ropy a plynu, který vyváží do Evropy a světa. Z toho dotují elektromobily.
      Pokud by přestali těžit, zkrachují.

  4. Ladislav Robl

    Norsko má 240 000 ostrovů . Používají lodě a trajekty aby ty elektrická auta mohli přepravit. Elektrická auta si koupili kvůli tučné dotaci.

  5. Jezdil jsem 9 let 2x měsíšně s kamionem do Norska-do Bergenu,Když v horách přišla vánice tak spadly závory a stalo se 24hod tak nevím co elektrické kamiony .

  6. Hariprasad Hajič

    Ať si říká kdo chce, co chce, ale nejde jen o Norsko. Čína, Švědsko, Holandsko, Island, Dánsko… Samozřejmě, zcela logicky jde většinou o země, které mají hodně nízkoemisních nebo bezemisních zdrojů, ale všechny tyto země jdou Norskou cestou. Prodeje BEV se u nich každým rokem zvyšují o desítky procent.

    1. Hariprasad Hajič

      Je to v pořádku. Staré technologie vždycky pomáhaly těm novějším. Bylo to tak vždy.

  7. a můj dovětek : Ti kteří doslova „drancují“ nerostné Bohatství myslím tím nejen Norsko a připíši Bohužel tedy Ropu, Plyn, Energii + dary z moře se tváří Papežtěji než sám Papež ?

    Nebuďte hloupí a podívejte se na některou z nejen Norských ropných plošin Ekofisk/Ropné pole nebo Nordpipe díky čemuž klesá Mořské dno !!!

    až tak moc je to ta skvělá země dávána za vzor celé EVROPĚ ale PRAVDA má dvě strany a ta Norská LŽE !

  8. Nesmíte Lidem LHÁT a napoprvé PSÁT !

    Norsko je jedna s prapodivných zemí která NEVSTOUPILA do EU ale slušně z ní korporátně žije, pravda je taková že ji doslova „ŽDÍME“ a nyní Bacha Češi – kteří nevíte !

    NORSKO je LÍDREM v Elektrifikaci díky 100% výroby Elektřiny s obnovitelných zdrojů – to se to potom žije ?
    Nehledě na fakt ohledně jejich Nerostných surovin Plyn + Ropu kterou prodájí komukoliv kromě Rybolovu !

    Vážně chcete dělat z Norska a nebavím se o životní úrovni díky BRUTÁLNÍMU nerostnému bohatství země- Lídra v ochraně přírody ?

    – za mě tedy určitě NE !

  9. Radek Cihelka

    Nechat trh, aby se už řešil sám, protože tzv dozrál 😁 jak se píše v článku by znamenalo nezvyšoval daně na auta spalovací.

  10. Nevíte někdo jak Norsko vyřešilo ve státním rozpočtu výpadek spotřební daně z PHM? U nás tvoří 40 – 50% z ceny a bude se tedy muset promítnout do ceny elektřiny pro elektromobily. Švýcarsko a USA tuším řeší ten výpadek zdaněním počtu ujetých kilometrů každého elektromobilu, na každém STK se zaznamenají Km a následuje daňový výměr. V současnosti to prý zatím vychází cca 1kč/Km, ale předpoklad je navýšení na 2-3 Kč/Km jak se bude podíl elektroaut zvyšovat. Díky za nějakou odpověď, pokud to někdo víte.

    1. Josef Pešek

      Norové pohonné hmoty těží, takže když jich méně spotřebují doma, můžou více prodat do zahraničí.

  11. karel žampach

    Nevím v čem je o 20 let západ napřed, hlavně Francie. Poslední dobou, jezdím (asi 8 let za dcerou do Paříže, která tam žije), a nevidím moc velký rozdíl mezi Ústím nad Labem, kde žijí moji rodiče. Všude černo a bordel a místní tam jezdí ve starých Renaultech, Peugoetech a Citroenech. Lepší auta jsem na předměstí neviděl. Tesly jsem za týden v Par. na předměstí viděl asi dvě. Na dálnici po cestě domů 3 ale měli švýcarská čísla. Omlouvám se ale do Nice a Saint Trope nejezdím.

    1. Miroslav Novák

      Nikoliv, Norové a celá západní Evropa jsou 20 let před námi. Za 10-15 let si ani tady Česku spalovák nikdo nekoupí a žádný dotace potřeba nebudou. Češi jsou holt chudí, jezdí a budou jezdit převážně v ojetinách. Nicméně brzy už to budou elektrické ojetiny.

      1. No vidíš, já no to auto v pohodě mám, ale přesto ho nechci a kupuju nové spalováky. Mě to vyhovuje, tak ať mě to nikdo nenutí. Ať si každý koupí, co chce

  12. Slavomír Lokvenc

    Norsko se nemůže s ostatními státy Evropy vůbec srovnávat. Žádná jiná země nemá tolik vodních elektráren plus větrníky, které vyrábějí levnou elektrickou energii s kterou jsou plně soběstační. A ten systém dotací je také velmi nespravedlivý. Já jim tu úplnou elektrifikaci aut přeji, ale má to i svá rizika, která se mohou ukázat v budoucnu…

  13. Jaroslav Bečvář

    Tak tomu říkám „vyrovnání podmínek“. Dotace na elektro auta zruším, ale auta se spalovací motory zatížím další daní, aby se neprodávaly.

    1. Miroslav Novák

      Přesně tak. Stejně jako když někdo spaluje uhlí a plyn. Je potřeba zdanit, je to naprosto logické a správné. Co na tom shledáváte špatně?

      1. Rozhodně to není správně ani to není logické něco zdanit a něco ne – ekonomicky správně je daním se vyhnout nebo danit rovným dílem aby se ukázalo co je dle trhu lepší! Daně jsou a byly jen buzerace populace .

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru