To, co před deseti lety působilo jako odvážný experiment, se teď stává skutečností. Norsko v září 2025 dosáhlo cíle, který si stanovilo jako první země na světě: mít stoprocentně elektrický trh s novými osobními auty. Podle dat organizace OFV tvořily elektromobily 98,3 % všech nově registrovaných vozů. Pro srovnání, ještě v roce 2024 činil podíl elektromobilů „pouhých“ 88,9 %.
Ministr financí Jens Stoltenberg pro agenturu Reuters uvedl, že Norsko může považovat cíl za splněný a vstupuje do nové fáze elektromobility. Země, která se stala globálním vzorem pro elektrickou revoluci, nyní začíná přechod od masivní podpory (dotací) k postupnému vyrovnávání podmínek.
Nová kapitola bez dotací
V návrhu rozpočtu pro roky 2025 a 2026 počítá vláda s omezováním daňových úlev pro elektromobily. Osvobození od DPH zůstane jen pro vozy s cenou do 500 tisíc norských korun (což je v přepočtu asi jeden milion korun), od roku 2026 limit klesne na 300 tisíc a v roce 2027 zmizí úplně. Zároveň mají být zvýšeny daně na nová benzinová a naftová auta, aby zůstala zachována motivace pro bezemisní dopravu.
Podle serveru electrek.co nejde o krok zpět, ale o logické pokračování. Jakmile trh dosáhne zralosti, přichází čas postupně omezovat pobídky a nechat ekonomiku fungovat přirozeně. Norsko tak symbolicky uzavírá jednu éru, spalovací motory se staly minulostí a země vstupuje do doby, kdy je elektromobilita už úplně běžným standardem, nikoliv volbou nebo snad výjimkou.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek


Norsko si dobře žije z těžby ropy a plynu, takže si může dovolit dotovat i elektromobilní utopii. Až skončí zásoby ropy a plynu, stane se z Norska jedna velká Potěmkinova vesnice.
To je uzasny! Hrozne fandim Norsku, ktere skrze tezbu ropy (ktera se spali v konvencnich motorech, ktere z ni vyprodukuji nechutne mnozstvi splodin) vydelalo a vydelalava dostatek penez, aby mohlo dotovat elektromobilitu a tak mohlo rict, ze chrani globalni klima :-) To si delate srandu, ze jo?
Mě by teda zajímalo, jestli mají elektrizované i bezpečnostní a záchranné složky, popřípadě i armádu…? A jak se zlepšila úroveň těchto služeb v souvislosti s elektrifikací. Případně jaký mají dostup a dolet elektrické stíhačky a vrtulníky… :-)
Byl jsem v Norsku v lednu.
Je to zase blamáž lidí, v Norsku mají obrovské množství Hybridů s baterkou 3,5 kWh. A na benzínových pumpách stále tankují.
Jejich výhoda je v množství rodinných domů, kde každý večer dobíjejí svá auta s dojezdem desítek km.
To jim na cestu do práce stačí. Pak přesednou na dieslovou loď a jedou lovit ryby. A drancovat oceány.
Taky těží množství ropy a plynu, který vyváží do Evropy a světa. Z toho dotují elektromobily.
Pokud by přestali těžit, zkrachují.
Norsko má 240 000 ostrovů . Používají lodě a trajekty aby ty elektrická auta mohli přepravit. Elektrická auta si koupili kvůli tučné dotaci.
Jezdil jsem 9 let 2x měsíšně s kamionem do Norska-do Bergenu,Když v horách přišla vánice tak spadly závory a stalo se 24hod tak nevím co elektrické kamiony .
Nějak si nemůžu vzpomenout jak se jmenuje výrobce elektroaut v Norsku.
Nemusíš Norsko auta nevyrábí
tady někdo nepochopil ironii
Ať si říká kdo chce, co chce, ale nejde jen o Norsko. Čína, Švědsko, Holandsko, Island, Dánsko… Samozřejmě, zcela logicky jde většinou o země, které mají hodně nízkoemisních nebo bezemisních zdrojů, ale všechny tyto země jdou Norskou cestou. Prodeje BEV se u nich každým rokem zvyšují o desítky procent.
Norsko je bohaté hlavně kvůli vývozu ropy. To se to pak dotuje elektrifikace, co?
Je to v pořádku. Staré technologie vždycky pomáhaly těm novějším. Bylo to tak vždy.
a můj dovětek : Ti kteří doslova „drancují“ nerostné Bohatství myslím tím nejen Norsko a připíši Bohužel tedy Ropu, Plyn, Energii + dary z moře se tváří Papežtěji než sám Papež ?
Nebuďte hloupí a podívejte se na některou z nejen Norských ropných plošin Ekofisk/Ropné pole nebo Nordpipe díky čemuž klesá Mořské dno !!!
až tak moc je to ta skvělá země dávána za vzor celé EVROPĚ ale PRAVDA má dvě strany a ta Norská LŽE !
Nesmíte Lidem LHÁT a napoprvé PSÁT !
Norsko je jedna s prapodivných zemí která NEVSTOUPILA do EU ale slušně z ní korporátně žije, pravda je taková že ji doslova „ŽDÍME“ a nyní Bacha Češi – kteří nevíte !
NORSKO je LÍDREM v Elektrifikaci díky 100% výroby Elektřiny s obnovitelných zdrojů – to se to potom žije ?
Nehledě na fakt ohledně jejich Nerostných surovin Plyn + Ropu kterou prodájí komukoliv kromě Rybolovu !
Vážně chcete dělat z Norska a nebavím se o životní úrovni díky BRUTÁLNÍMU nerostnému bohatství země- Lídra v ochraně přírody ?
– za mě tedy určitě NE !
Nechat trh, aby se už řešil sám, protože tzv dozrál 😁 jak se píše v článku by znamenalo nezvyšoval daně na auta spalovací.
Nevíte někdo jak Norsko vyřešilo ve státním rozpočtu výpadek spotřební daně z PHM? U nás tvoří 40 – 50% z ceny a bude se tedy muset promítnout do ceny elektřiny pro elektromobily. Švýcarsko a USA tuším řeší ten výpadek zdaněním počtu ujetých kilometrů každého elektromobilu, na každém STK se zaznamenají Km a následuje daňový výměr. V současnosti to prý zatím vychází cca 1kč/Km, ale předpoklad je navýšení na 2-3 Kč/Km jak se bude podíl elektroaut zvyšovat. Díky za nějakou odpověď, pokud to někdo víte.
Norové pohonné hmoty těží, takže když jich méně spotřebují doma, můžou více prodat do zahraničí.
Nevím v čem je o 20 let západ napřed, hlavně Francie. Poslední dobou, jezdím (asi 8 let za dcerou do Paříže, která tam žije), a nevidím moc velký rozdíl mezi Ústím nad Labem, kde žijí moji rodiče. Všude černo a bordel a místní tam jezdí ve starých Renaultech, Peugoetech a Citroenech. Lepší auta jsem na předměstí neviděl. Tesly jsem za týden v Par. na předměstí viděl asi dvě. Na dálnici po cestě domů 3 ale měli švýcarská čísla. Omlouvám se ale do Nice a Saint Trope nejezdím.
tendenční článek!! Z čeho dávali celou dobu dotace? No přece z vývozu fosilních paliv!!
Nikoliv, Norové a celá západní Evropa jsou 20 let před námi. Za 10-15 let si ani tady Česku spalovák nikdo nekoupí a žádný dotace potřeba nebudou. Češi jsou holt chudí, jezdí a budou jezdit převážně v ojetinách. Nicméně brzy už to budou elektrické ojetiny.
No vidíš, já no to auto v pohodě mám, ale přesto ho nechci a kupuju nové spalováky. Mě to vyhovuje, tak ať mě to nikdo nenutí. Ať si každý koupí, co chce
Poměr všech elektroaut v Norsku činí v březnu 2025, necelých 25%.
Takže klid.
Norsko se nemůže s ostatními státy Evropy vůbec srovnávat. Žádná jiná země nemá tolik vodních elektráren plus větrníky, které vyrábějí levnou elektrickou energii s kterou jsou plně soběstační. A ten systém dotací je také velmi nespravedlivý. Já jim tu úplnou elektrifikaci aut přeji, ale má to i svá rizika, která se mohou ukázat v budoucnu…
Tak tomu říkám „vyrovnání podmínek“. Dotace na elektro auta zruším, ale auta se spalovací motory zatížím další daní, aby se neprodávaly.
Přesně tak. Stejně jako když někdo spaluje uhlí a plyn. Je potřeba zdanit, je to naprosto logické a správné. Co na tom shledáváte špatně?
Rozhodně to není správně ani to není logické něco zdanit a něco ne – ekonomicky správně je daním se vyhnout nebo danit rovným dílem aby se ukázalo co je dle trhu lepší! Daně jsou a byly jen buzerace populace .
A jak tam budou kamiony dovážet zboží? Nadpis je zbožné přání ekobláznů