Test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW DSG | 2024

Nad naftovými motory v Evropě se stahují mračna, ale v ČR jejich prodeje stále rostou

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ACEA, SDA - Foto: Pavel Srp - 10. 10. 2024


V Evropě to s naftovými motory vypadá stále hůř. Před osmi lety mělo dieselový pohon každé druhé prodané osobní auto, dnes je to už jen každé osmé. Ovšem v České republice jdeme proti proudu. Podíl naftových aut na českém trhu poslední tři roky neustále roste.

Zatímco dříve byl podíl dieselů v Česku nižší než průměr Evropské unie, situace se otočila v roce 2020, kdy se během pandemie změnily podmínky výroby. V současnosti je u nás podíl naftových motorů dokonce výrazně vyšší než v Evropě. Zatímco v Evropské unii je letos podíl naftových motorizací na prodejích nových aut 12,8 %, v Česku je to 25,8 %.

Češi a nafta: příběh, který pokračuje

Podíl naftových motorů je u nás sice nižší, než býval v minulosti, ale poslední roky ukazují, že Češi naftu stále nezavrhli. Největším hráčem v tomto směru je automobilka Škoda. Její prodeje dlouhodobě táhnou naftové modely Octavia, ale i Kodiaq a Superb. Tyto dva modely výrazně táhnou prodeje i letos ve svých nových generacích. Kdyby však těchto modelů Škoda nebylo, podíl naftových aut by pravděpodobně klesal i u nás. Naftových Octavií se už prodává také méně.

Za klesajícími prodeji elektromobilů stojí především dezinformace, potvrzuje průzkum

V České republice obecně platí, že čím dražší auto zákazník kupuje, tím větší je pravděpodobnost, že si vybere naftovou motorizaci. Je to vidět zejména u prémiových značek jako Audi, BMW, Mercedes-Benz nebo Land Rover. Nafta navíc dominuje u velkých SUV, MPV i manažerských vozů, kde spotřeba paliva a dojezd stále hrají klíčovou roli.

Naftě ale časy slávy skončily

Přesto už zlatá éra nafty v Evropě skončila. Hlavní důvodem jsou přísnější emisní normy, které dělají dieselové motory složitější a tedy i dražší na výrobu i provoz. Spotřebitelé dnes navíc mají na výběr z dalších možností – benzinové motory mají nižší spotřebu než dřív, hybridy jsou stále oblíbenější a na trh se čím dál více tlačí elektromobily.

Svůj podíl na úpadku nafty měla i aféra dieselgate v roce 2015, kdy se ukázalo, že některé modely automobilky Volkswagen manipulovaly s emisními testy. Tento skandál poškodil důvěru mnoha zákazníků a způsobil, že některé automobilky stáhly své dieselové motory z trhu. V nových generacích tak nabízejí jen benzinové anebo elektrifikované pohony.

Podíl naftových motorů v nových osobních autech (podíl v % na celkových prodejích)

EUČesko
201649,942,6
201744,837,8
201835,930,2
201930,527,7
202027,929,7
202119,324,7
202216,424,7
202313,625,1
2024*12,725,8

* Údaje za rok pro český trh za leden až září, za EU za leden až srpen.
Údaje za roky 2016 a 2017 jsou za EU15

Elektromobily v Česku? Dotace pro běžné občany chybí

Ačkoliv v Evropě získávají na popularitě elektromobily a hybridy, v Česku je to trochu složitější. Jedním z důvodů, proč se u nás auta na tyto alternativní pohony tolik neprosazují, je absence státních dotací pro běžné občany. Jedinou výjimkou jsou podnikatelé, kteří mohou využít dotace, pokud si elektromobil pořídí na splátky. I tato dotace bude ale platit už jen krátce.

Ostatně to, že dotace prodejům plug-in hybridů a elektromobilů výrazně napomáhají, svědčí i to, jak se situace vyvíjela v sousedním Německu. Tam se, když na ně lidé dostávali dotace, elektromobily a plug-in hybridy prodávaly vcelku ve velkém, ale jakmile je tamní vláda zrušila, prodeje se razantně propadly.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru