V Evropě to s naftovými motory vypadá stále hůř. Před osmi lety mělo dieselový pohon každé druhé prodané osobní auto, dnes je to už jen každé osmé. Ovšem v České republice jdeme proti proudu. Podíl naftových aut na českém trhu poslední tři roky neustále roste.
Zatímco dříve byl podíl dieselů v Česku nižší než průměr Evropské unie, situace se otočila v roce 2020, kdy se během pandemie změnily podmínky výroby. V současnosti je u nás podíl naftových motorů dokonce výrazně vyšší než v Evropě. Zatímco v Evropské unii je letos podíl naftových motorizací na prodejích nových aut 12,8 %, v Česku je to 25,8 %.
Češi a nafta: příběh, který pokračuje
Podíl naftových motorů je u nás sice nižší, než býval v minulosti, ale poslední roky ukazují, že Češi naftu stále nezavrhli. Největším hráčem v tomto směru je automobilka Škoda. Její prodeje dlouhodobě táhnou naftové modely Octavia, ale i Kodiaq a Superb. Tyto dva modely výrazně táhnou prodeje i letos ve svých nových generacích. Kdyby však těchto modelů Škoda nebylo, podíl naftových aut by pravděpodobně klesal i u nás. Naftových Octavií se už prodává také méně.
Za klesajícími prodeji elektromobilů stojí především dezinformace, potvrzuje průzkum
V České republice obecně platí, že čím dražší auto zákazník kupuje, tím větší je pravděpodobnost, že si vybere naftovou motorizaci. Je to vidět zejména u prémiových značek jako Audi, BMW, Mercedes-Benz nebo Land Rover. Nafta navíc dominuje u velkých SUV, MPV i manažerských vozů, kde spotřeba paliva a dojezd stále hrají klíčovou roli.
Naftě ale časy slávy skončily
Přesto už zlatá éra nafty v Evropě skončila. Hlavní důvodem jsou přísnější emisní normy, které dělají dieselové motory složitější a tedy i dražší na výrobu i provoz. Spotřebitelé dnes navíc mají na výběr z dalších možností – benzinové motory mají nižší spotřebu než dřív, hybridy jsou stále oblíbenější a na trh se čím dál více tlačí elektromobily.
Svůj podíl na úpadku nafty měla i aféra dieselgate v roce 2015, kdy se ukázalo, že některé modely automobilky Volkswagen manipulovaly s emisními testy. Tento skandál poškodil důvěru mnoha zákazníků a způsobil, že některé automobilky stáhly své dieselové motory z trhu. V nových generacích tak nabízejí jen benzinové anebo elektrifikované pohony.
Podíl naftových motorů v nových osobních autech (podíl v % na celkových prodejích)
EU | Česko | |
2016 | 49,9 | 42,6 |
2017 | 44,8 | 37,8 |
2018 | 35,9 | 30,2 |
2019 | 30,5 | 27,7 |
2020 | 27,9 | 29,7 |
2021 | 19,3 | 24,7 |
2022 | 16,4 | 24,7 |
2023 | 13,6 | 25,1 |
2024* | 12,7 | 25,8 |
* Údaje za rok pro český trh za leden až září, za EU za leden až srpen.
Údaje za roky 2016 a 2017 jsou za EU15
Elektromobily v Česku? Dotace pro běžné občany chybí
Ačkoliv v Evropě získávají na popularitě elektromobily a hybridy, v Česku je to trochu složitější. Jedním z důvodů, proč se u nás auta na tyto alternativní pohony tolik neprosazují, je absence státních dotací pro běžné občany. Jedinou výjimkou jsou podnikatelé, kteří mohou využít dotace, pokud si elektromobil pořídí na splátky. I tato dotace bude ale platit už jen krátce.
Ostatně to, že dotace prodejům plug-in hybridů a elektromobilů výrazně napomáhají, svědčí i to, jak se situace vyvíjela v sousedním Německu. Tam se, když na ně lidé dostávali dotace, elektromobily a plug-in hybridy prodávaly vcelku ve velkém, ale jakmile je tamní vláda zrušila, prodeje se razantně propadly.