V České republice je nulová tolerance alkoholu za volantem, ale v některých jiných zemích to tak není. Alkohol za volantem je ale obecně špatný a brzy už by se auto opilému řidiči nemělo povést nastartovat. Už dnes jsou ale auta, která poznají, že je řidič opilý. Používají k tomu jednoduchý systém pro zjišťování únavy. První vlaštovkou, která to bude umět, je nové elektrické Volvo EX90.
Nejnovější model švédské značky je elektromobil a symbolizuje „start do nové éry“. Nepůjde ale o jeho novou konstrukci či elektrický pohon, ale o další krok v bezpečnosti při jízdě. A nejde v prvním případě tak úplně o pasivní bezpečnost (při a po nehodě), ale o tu aktivní (která má nehodě předcházet).
Volvo totiž bude používat chytřejší systém sledování únavy řidiče, která monitoruje jeho pohyby volantem, ale bude jej také sledovat kamerou (to už se dnes také děje a auta jsou schopna rozeznat konkrétního řidiče a podle toho nastavit auto). Stejně tak bude nové Volvo skenovat i zbytek kabiny. Všechen tento monitoring pak pozná, zda je řidič unavený anebo právě opilý. Co se ale pak stane, je zatím ve fázi otázek. Bude záležet na aktuálně platné legislativě. A protože jsou dnes auta stále on-line a umožňují aktualizace vzduchem, nemělo by být složité funkce auta na dálku upravit. Očekává se, že auto přejede ke krajnici, zastaví a znemožní řidiči další jízdu.
Evropská unie chce „alkoholový imobilizér“
S alkoholem za volantem chce bojovat i samotná Evropská unie, která by do aut chtěla povinně tzv. „alkoholový imobilizér“. Ten by měl fungovat tak, že řidič by měl před nastartováním auta dýchnout a pokud v jeho dechu bude alkohol, auto prostě nenastartuje. Systém (zatím) není povinný, ale co není teď, brzo být může…
„řidič by měl před nastartováním auta dýchnout“
Taky by mohli prozradit, jak to auto pozná, že tam fouknul opravdu ten, kdo se chystá řídit, nebo si nechal fouknout od někoho jinýho.
Hlavně, že je čím ty auta prodražovat