Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven se mění vnímání bezpečnosti českých silnic. Poprvé od roku 2022 se více dotázaných cítí v provozu bezpečně než ne bezpečně. „Jsem přesvědčen o tom, že loňská novela zákona o silničním provozu pomohla zvýšit respekt k dopravním předpisům, což se pozitivně promítlo i do toho, jak bezpečně se řidiči na silnicích cítí. Ke zklidnění dopravy rovněž přispívá zrychlená výstavba dálnic a obchvatů, která odvádí dopravu na bezpečnější dálnice a vozidla z přeplněných městských komunikací,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
V roce 2024 se tak na silnicích cítilo bezpečně 54 % řidičů, což je o osm procentních bodů více než před třemi lety. Stoupajícímu pocitu bezpečí odpovídá i analýza České kanceláře pojistitelů, podle které dlouhodobě klesá tzv. škodní frekvence, tedy počet nehod na registrované vozidlo. A to o 19 % za posledních 10 let. „Situace se mírně zlepšuje, přesto je zde stále silný faktor negativního vnímání chování ostatních řidičů. Vadí nám především bezohledná a agresivní jízda a porušování dopravních pravidel. Stále ale narážíme na nízkou sebereflexi, kdy sice o vlastních chybách víme, ale hledáme pro ně omluvy,“ podotkl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Potvrzují to i výsledky průzkumu, ve kterém řidiči přiznávají porušování předpisů a páchání přestupků. Nejčastěji podle svých slov překračují maximální povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost. A to i přes to, že oba přestupky považují za velmi nebezpečné. „Páchání přestupků řidiči omlouvají tím, že mají situaci pod kontrolou. Je ale alarmující, že 7 % přiznává jízdu pod vlivem alkoholu či drog, 12 % jízdu na červenou, a dokonce třetina telefonování za jízdy. Dělají přesně to, co jim u ostatních řidičů vadí,“ doplnil Jan Matoušek. Dopravní přestupky páchají hlavně kvůli spěchu a nepozornosti.
Čím dále zvýšit bezpečnost na silnicích?
Jedním z hlavních důvodů pocitu nebezpečí na silnicích je agresivní chování ostatních řidičů. To si lidé podle analýzy České asociace pojišťoven nejčastěji spojují s vybržďováním a nedodržováním bezpečné vzdálenosti. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem způsobilo v roce 2024 celkem 4 469 dopravních nehod. Stalo se tak pátou nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie. Za první kvartál letošního roku již tato příčina stála za 878 nehodami. „V současné době zvažujeme uzákonění povinného minimálního rozestupu mezi vozidly. Hlavní překážkou je správné nastavení onoho rozestupu,“ dodává Martin Kupka. Samotní řidiči by přitom s touto legislativou v 56 % souhlasili.
Dosavadní změny jsou vnímány pozitivně
Mohlo by tak navázat na řadu změn v posledních letech, které ovlivnily pravidla silničního provozu v Česku. Nově zavedený bodový systém zjednodušil klasifikaci přestupků do tří kategorií a zpřísnil sankce za nejzávažnější porušení pravidel. Novinkou od roku 2024 byla možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora. Podle průzkumu České asociace pojišťoven se zvýšila podpora veřejnosti této novinky, což znamená viditelně pozitivní výsledek prvního roku jejího fungování.
Úpravu bodového systému zaznamenalo v roce 2024 celkem 89 % řidičů a většina z nich ji přijímá pozitivně. Nový systém navíc dle průzkumu posílil motivaci k dodržování pravidel silničního provozu – letos ji uvedlo 88 % řidičů.

I možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora si získala podporu veřejnosti, která s ní souhlasí v 57 %. Pětina řidičů se s ní dokonce v nějaké formě již setkala a tuto zkušenost hodnotí jako pozitivní. Zavedení tzv. řidičáku na zkoušku má stále vysokou podporu a v roce 2024 s ním souhlasilo 72 % řidičů.
„Zvýšení pocitu bezpečí je dobrá zpráva. Přesto je stále potřeba pracovat na kultuře silničního provozu – zejména na vzájemném respektu mezi řidiči. I malá změna v chování každého z nás může mít velký dopad na bezpečnost všech. A to si klademe za cíl v našich kampaních,“ uzavírá Jan Matoušek.