Test ojetiny Audi A7 Sportback 2,8 FSI quattro S tronic (2011)

Na nové auto nemáme a často si nemůžeme dovolit ani opravu toho starého, ukázal průzkum

Autor: Petr Pilný - Zdroj: MOL - Foto: Pavel Srp - 2. 6. 2025


Podle nedávného průzkumu skupiny MOL, jenž byl proveden v 6 zemích střední a východní Evropy, je průměrné stáří vozidel 12 nebo více let. Přestože téměř polovina respondentů (48 %) jezdí vozem starším než 10 let, velká část řidičů tato svá auta jako stará nevnímá. V průzkumu 44 % z nich označuje svoje auto za „už ne nové, ale ještě ne staré“.

Řidiči podceňují stáří svých vozů

Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Odhady uváděné samotnými řidiči jsou však ve všech zemích nižší. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré. Platí to navzdory tomu, že téměř dvě třetiny (62 %) řidičů jezdí s auty staršími než 10 let.

A jak je to u nás? Celkem 79 % českých respondentů své auto označuje za „spíše nové“ nebo alespoň „ne staré“. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v České republice úplně neodpovídá průměrnému stáří vozového parku. Navíc nákup nového auta zvažuje během následujících tří let jen 38 % respondentů.

Češi platí za dopravu nejvíc v EU, za pojištění naopak nejmíň

Provedený průzkum také ukázal, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech svoje auto obměnit. A to bez ohledu na jeho stáří. Češi v rámci péče o svoje auto pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi čeští respondenti častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).

Ještě horší ale je, že každý desátý respondent přiznal, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko.


Průzkum je založen na odpovědích více než 1700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku zkoumal návyky při údržbě vozů a postoje k prémiovým palivům.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

1 názor na “Na nové auto nemáme a často si nemůžeme dovolit ani opravu toho starého, ukázal průzkum”

  1. Tak kdyz nemame na opravu starych aut tak si musime koupit nova elektroauta, to da rozum! Volte gryndyl, ten to zachrani, nebudete muset jezdit vubec. Nebudete mit ani na auto, ani na benzin, ani na elektriku. A je po problemu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru