Se začátkem letošního roku byl vládnoucími stranami v rámci konsolidačního balíčku zaveden nový limit na maximální možný odpočet DPH při pořízení firemního auta. Tomuto opatření se začalo říkat Lex Ferrari a jeho cílem bylo zamezit pořizování luxusních a drahých aut na firmy, ačkoliv pak firemním účelům sloužily jen málokdy. Nařízení je v platnosti do roku 2026 a už teď se překvapivě opozice i vládnoucí strany vzácně shodují, že je dobré, aby zůstalo v platnosti i po tomto roce.
Od ledna tedy platí, že podnikatelé mohou k odpočtu DPH nahlásit vozidlo s maximální hodnotou dvou milionů korun. Respektive mohou i dražší, ale odečíst DPH si mohou jen do hodnoty dvou milionů korun. Maximální odečet tak činí 420 000 Kč.
Zavedení tzv. „Lex Ferrari“ Česko muselo projednat s Evropskou komisí, ta také schválila jeho zavedení právě na tři roky. Pokud by Česko chtělo nařízení prodloužit, musí u komise v roce 2026 podat další žádost o omezení odpočtu daně u luxusních automobilů. Například Lukáš Vlček z hnutí STAN serveru Novinky řekl: „Nevidíme důvod, proč by se omezení odpočtu DPH při nákupu osobních automobilů mělo rušit. Jsme pro jeho zachování. V minulosti jsme viděli například zneužívání odpočtu DPH pro nákup luxusních sportovních aut.“
Pro zachování jsou také zastupitelé ANO i SOCDEM, z ODS se zatím nevyjádřili a Lidovci mají mírné výhrady. Pro zachování jsou i Piráti. Otázkou ale ve finále bude, jak dopadnou volby, kdo se posadí do křesla ministra financí a zda bude chuť něco takového řešit.
Ještě předtím by měl ale ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) předložit analýzu, jak konkrétně se Lex Ferrari podepsal na zlepšení státního rozpočtu. Na první pohled totiž omezení nákupu luxusních aut na firmy může vypadat hezky, ale v konečném finančním důsledku nemusí být pro stát zase tak pozitivní. Pokud se luxusních a drahých aut prodává i výrazně méně, může se to negativně projevit na různých frontách – od prodeje paliv, přes odvody prodejců až po investice firem.