Není-li dost místa v kufru vozu, nejčastěji se využívá jako další úložná plocha střecha. Na ni musíme upevnit střešní nosič, se kterým se dá dále pracovat a variabilně jej využívat. Doby klasických zahrádek uchycených v rámu dveří a střešních odtokových kanálcích jsou tytam. Montáž byla sice snadná a rychlá, jejich vlastnosti a bezpečnost již pokulhávaly a pro dnešní účely jsou nevhodné. Již z výroby bývají automobily vybaveny kotvícími body ve střeše, integrovanými podélníky nebo vodicími střešními drážkami. Proto nosiče kupujeme podle modelu a typu vozu. Aby byly kompatibilní, mají homologaci a musí být certifikovány pro jednotlivé modely aut, což pomůže při výběru.

nosice-kol

Box, nebo nosič?

Jakmile máme střešní nosič, můžeme na něj upevnit střešní box („rakev“) nebo nejrůznější držáky. Box je vhodný pro menší věci, které se už nevešly do kufru, delší přepravní boxy poslouží i pro přepravu lyží. Pokud s lyžemi nepočítáme, vhodnější je box širší a kratší, důležité je, aby byl lehký a měl aerodynamický tvar. Příliš dlouhý box omezuje otevírání pátých dveří, a pokud přesahuje o metr vepředu či vzadu, musí být správně označen. I v boxu musí být náklad náležitě fixován, myslet musíme na jejich limitující nosnost a nosnost střechy.

Typy a upevnění nosičů

Na základní střešní držák se upevňují kromě boxů i nosiče lyží a kol, existují nástavce pro lodě, kánoe a surfy. Jde o nejlevnější verzi přepravy mimo zavazadlový prostor. Na našem trhu je na výběr ze tří typů, a to nosičů příčných, podélných nebo magnetických. K sehnání jsou levnější držáky šroubované, u kterých je třeba kontrolovat utažení šroubů, aby se neuvolnily, a dražší nýtované, které jsou bezpečnější. Vhodné je mít integrovaný systém uzamykání uchyceného kola sloužící proti krádeži. Příčníky se montují svépomocí, a to na podélné nosiče, které mohou být na voze integrované. Mohou být ocelové, potažené plastem nebo ocelové. Nejméně hlučné a nejlehčí jsou ty hliníkové, jejich cena bývá nejvyšší. Magnetické nosiče se hodí hlavně pro lyže a snowboardy, vyžadují kovovou střechu. Odbornou montáž vyžadují podélníky (Hagusy) připevněné nýty.

nosice-lyzi-2

Převážíme kola

Na střešní nosiče kol se dají uchytit jedno až čtyři kola, podle výrobku, myslet ale musíme i na nosnost střechy. Použití je univerzální pro různé tloušťky plášťů a velikosti kol. Střešní boxy i kola na střeše ovlivňují chování vozu, je citlivější na poryvy větru, těžiště je posunuto výše, zvyšuje se spotřeba. Určitou nevýhodou je nutnost zvedání kol na střechu, nicméně příznivá cena tuto nevýhodu do značné míry vyváží. Určitě je lepší natrénovat si upevnění kola nejprve na zemi, abychom si při prvních pokusech nepoškodili karoserii. Dobrou variantou přepravy kol jsou i nosiče na páté dveře. Manipulace s koly je snazší, ovšem instalace složitější než u těch střešních. Hrozí ovšem poškození laku, s čímž bychom měli do určité míry počítat. Kola nemusíme zvedat na střechu, což je pro někoho obtížné až nemožné, a je to určité řešení pro ty, kteří nemají na voze tažnou kouli. Uvezou několik kol a je potřeba, aby byly schváleny pro provoz v dané zemi. Nosiče na tažné kouli za vozem jsou nejdražší variantou, ale není u nich právně dořešena otázka umístění registrační značky.

Přečtěte si také:  Karma je rychlá a zdarma. Agresivní cyklisté nad auty málokdy vyhrají

Lyže a snowboardy na střeše

Kromě kol se na střeše nejčastěji přepravují lyže a snowboardy. U lyží platí, že je uchytíme vždy patami dopředu. Špice by vzdušný proud vychyloval do stran, což by nadměrně zatížilo držák, který by se dokonce mohl uvolnit, a lyže by vypadly. Magnetické nosiče lyží se hodí spíše na kratší cesty, například přejezdy mezi jednotlivými středisky. Upínací podélné držáky jsou vhodnější, na ně pak můžeme případně upevnit i snowboardy. Nejbezpečnější variantou, pokud můžeme zainvestovat více, je pak dostatečně dlouhý střešní box, který chrání náklad i před nepřízní počasí a umístíme do něj také boty a další příslušenství.

Jízda se střešními nosiči

Jakmile se vydáme na silnici s nákladem na střeše, v létě se střešními nosiči kol, v zimě s nosiči lyží, nebo s boxem, musíme počítat se změněnými jízdními vlastnostmi auta. Přizpůsobit bychom měli úhel sklopení světlometů a nahuštění pneumatik. Kvůli horším aerodynamickým vlastnostem se zhoršují stabilita, ovládání a dynamika vozu, delší je brzdná dráha. Na střechu se snažíme umísťovat lehčí věci a ty těžší dát do kufru, pokud to situace dovolí. Všechny části nosičů lyží a kol musí být správně přichyceny, náklad dobře fixován. Váha samozřejmě nesmí překročit nosnost střechy a nosič včetně nákladu se počítá do celkové hmotnosti vozu, nesmí být překročeno jeho povolené zatížení včetně posádky auta.

nosice-lyzi-1