LED_zarovky-auto-Philips_Ultinon_Pro6000

Na český trh přicházejí další LED žárovky do hlavních světlometů, které lze legálně zaměnit za klasické žárovky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: - Foto: - 6. 3. 2023


Česko se připojilo k seznamu států EU, kde jsou schváleny bezpečné a ekologické LED retrofity značky Philips. Stejně jako Rakušané, Chorvati, Francouzi nebo Němci tak i čeští řidiči mohou využívat řešení, které výrazně zlepšuje noční viditelnost.

Počet zemí, kde je povolena výměna tradičních halogenových žárovek v ojetých automobilech za tzv. retrofity využívající technologii LED, se každým rokem zvyšuje. Jejich výhodou je kvalitnější světlo, mnohem delší životnost a ekologické aspekty – retrofity není třeba tak často vyměňovat jako klasické vyhořelé žárovky a neobsahují škodlivé plyny (halogeny). Mezi země EU, kde je používání retrofitů na veřejných komunikacích legální, patří Německo, Rakousko, Chorvatsko a Francie. Vzhledem k tomu, že montáž retrofitů do světlometů, které byly předtím navrženy výhradně pro halogenové žárovky, představuje určitou formu přestavby, vytvořily příslušné úřady v jednotlivých zemích seznamy konkrétních modelů, u nichž byly tyto výměny testovány a schváleny. Za legální se aktuálně považují retrofity pouze od dvou výrobců – jedním z nich je právě Philips.

Česká republika jako jedna z prvních zemí

Jako první se začalo zabývat otázkou používání žárovek typu LED retrofit Německo. Zákon vyšel vstříc očekáváním ekologů, řidičů i státní správy. Komplexní německý testovací program provedený ve spolupráci s TUV Rheinland velmi rychle potvrdil vysoký výkon nové LED žárovky Philips, což vedlo k jejímu schválení německým Spolkovým úřadem pro motorovou dopravu (KBA). Osvědčení o schválení „ABG“ udělil KBA na základě vnitrostátního předpisu § 22a StVZO, který umožňuje používání na vybraných modelech vozidel.

Obdobnou cestou se vydalo Rakousko a Chorvatsko. Připojením se k této skupině společně s Francií Česká republika dokazuje, že je otevřena nejmodernějším technologiím, zejména v oblasti automobilového průmyslu. Na tomto místě je také třeba zdůraznit, že mnohé evropské státy v této otázce stále otálejí a některé ji dokonce zjevně přehlížejí.

Do předních světlometů už lze legálně instalovat LED žárovky namísto halogenových i v ČR

Retrofity Philips – klíčové údaje

Díky speciální konstrukci se LED retrofity Philips dokonale hodí do mnoha stávajících světlometů bez nutnosti použití adaptérů nebo spojovacích kroužků. Integrovaná elektronika má kompaktní rozměry, takže je instalace snadná jak pro mechanika, tak pro řidiče, a to i ve stísněných prostorách – stačí zapojit a zapnout. Po montáži poskytují LED retrofity Philips Ultinon až o 230 % jasnější světlo, než je zákonem požadované minimum pro halogenové žárovky.

Studený bílý světelný paprsek s barevnou teplotou až 5 800 kelvinů zvyšuje viditelnost a poskytuje řidiči lepší výhled. LED čipy, které společnost Lumileds vyrábí také pro OEM trh a přední výrobce automobilů (OEM Lumileds), přinášejí dokonalou kresbu paprsku, který při svícení neoslňuje ostatní účastníky silničního provozu.

Philips Ultinon Pro6000 H7-LED a H4-LED mají také delší životnost než halogenové žárovky, a to až 3 000 hodin. K dlouhodobé spolehlivosti přispívá moderní technologie AirBoost a vestavěný ventilátor pro aktivní chlazení.

Světlá budoucnost

Ještě v letošním roce bude seznam vozů kompatibilních s LED retrofity Philips významně rozšířen, protože jejich schvalování je živý proces, který je přímo navázán na schvalování v Německu.

Štítky: , , , , , ,

80 názorů na “Na český trh přicházejí další LED žárovky do hlavních světlometů, které lze legálně zaměnit za klasické žárovky”

  1. zdenda lhotan

    za mích mladých let stačili uplně obyčejné žárovky v octavii 1962 r.v a svítili tak že jsem vyděl dobře ,dnes je vše jinak jiná tma ,plastová světla ,a zbytečné nedodržovaní rychlosti ,a třeba autoškola za 7 dní při dnešním provozu , Sám ted jezdím na H1 a nestěžuji si nashle

    1. Ladislav Klsour

      Z vašeho komentáře plného gramatických chyb usuzují že by vám vyhovovali i petrolejové lampy. Jinak tu argumentujete hloupostmi.

      1. Vyhovovaly – lampy! Nejlepší jsou ti, co upozorňují na chybu v gramatice a mají chyby ve vlastním příspěvku. Shoda podmětu s přísudkem, učivo 4-5 ZŠ. Kdybyste raději d*r*ž*e*l h*u*b*u.

    2. moje jméno

      Za Vašich mladých let jste zřejmě nechodil do školy… Tolik hrubek ve třech větách….
      Úplně obyčejné žárovky rozhodně nestačily, stejně jako nyní nestačí halogenové. Zamrzl jste v minulosti.
      Píšu z vlastní zkušenosti…

  2. Homologované led žárovky, jen Philips a Osram, to je pěkné, ale kde je koupit a především za kolik, činskeho braku je na internetu přehršle , ať se nenapalite, levné neznamená dobré, ono už je to vidět i na silnicích, nohe silné oslnují,

    1. Konečně !
      O vývoji se píše – mluví už déle ..četl jsem v Německu už dříve.
      Jen doufám že cena nebude přemrštěná…
      Jak píšete ! Nechal jsem se naalit a objednal Čína brak!! Neinstaloval.. pouze vyzkoušené..a odložené .
      Rozhodně nedoporučuji čínské

    2. Zatím je to utopie. Jedna věc je, že typ žárovek se reálně nekontroluje ani při běžné silniční kontrole ani při STK – pokud svitem nevybočuje z obvyklého. Druhá věc je, že ke zmíněné LED žárovkám Osram je seznam vozidel do kterých se smí namontovat. A například ze všech myslitelných vozidel koncernu PSA tedy Citroen a Peugeot jsou LED žárovky H7 schválené pouze pro modely Boxer/Jumper a v tomto „množství“ je tomu tak i u ostatních automobilek. Takže pokud nechci porušovat zákon resp.homologaci, revoluce se nekoná.

  3. Tyto LED budou brzo zakázané v rámci regulace světelného znečištění a bezpečnosti silničního provozu a budou se muset vyměnit. Bude stanovena maximální hodnota přípustného jasu a maximální teplota chromatičnosti (pod 4000 K).

    1. Jo, přesně. Tenhle článek mi jen potvrdil to, co jsem si myslel. Teď už tedy vím téměř 100%, proč mě některá starší auta oslňují.

  4. Mám philips na dvou autech .jedná se tu homologovanou řadu 6000 – H4 . Kupované v Německu za 90eur pár . Montáž do VW UP naprosto lehká . Ale to světlo , Neuvěřitelné jako to funguje Hlavně dálková světla opravdu brutální . Dalece to překonalo očekávaní . Nastavení na regloskopu ukázalo dokonale ostrou hranu žádná mlha před autem jako u čínského odpadu z ali ani nemluvím o HID -to je minulost. kamarád má OSRAM -naprosto srovnatelné . Doporučuji každému kam to pasuje.

      1. Koukal jsem na seznam aut, kam se můžou montovat. Nevím, jak Philips, ale od Osramu tam jedničková fabia nebyla. Mám jí taky, proto mě to zajímalo. Ona oslňuje i na halogeny…

      2. Nevím, jak Vy, ale já jsem za mlada i lépe viděl v noci a jezdil jsem i na pionýru, kde světlo bylo daleko horší než mám dnes na kole. Když jsem si koupil starý Wartburg tak začal problém. Hodně lidí už mělo halogeny a pokud jste s obyčejným světlem byl oslněn halogenem tak to už začalo být problematické, ale u Wartburgu šlo koupit přední díl s halogeny, což jsem udělal a bylo to dobré. Dnes je stejný skok s LED, normální světla jsou proti nim bludičky. Co se týká rychlostí, tak dříve bylo lehké neporušovat rychlosti ve městě byla 60 a pokud Vám nenaměřily 70 tak jste se pokuty bát nemusel, jezdil jsem podle přesné kalibrace tachometru 65-67 a pokutu nikdy nedostal. Dnes je 50 a kolega dostal pokutu i za 53 a to už nemluvím o dnešní fanatické oblibě 30. Takže dnes stále přibývají místa, kde musím dnes jezdit necelou polovinou rychlosti něž pře dvěma desítkami let a potom se někdo diví, že jsou města přecpaná, když se musím courat. I na normálních silnicích je to katastrofa u každé odbočky 70 nebo dokonce 50, takže vysoká spotřeba brzda plyn, před pár lety podobná hloupost nikoho ani nenapadla

    1. Miroslav Riessner

      Na ALI nesmíte brát žárovky za dvě stovky, víte :-D !!
      Kde si jako myslíte, že se vyrábí Philips a Osram ??
      A polský žárovky (OSRAM) stojí za … doplňte si sám :-(

      1. Philips i Osram vyrábí žárovky H1, H7, H4 s vyšší svítivosti až o 200%, není to nic levného, ale účinek je znát. A nemáte problém na STK.

        1. Žárovky s vyšší svítivostí jsou velký podvod. Konkrétně Osram Night Breaker Silver se 100% lepší svítivostí. Jedna přestala svítit za 5 týdnů a druhá vydržela pouhých 6 týdnů! Reklamace nebyla uznána, protože prý mají záruku jen 250 hodin. Tato informace na obalu není!

  5. Zdravím, dokud budou stát raketu, nikdo normální si je nepořídí. Za druhé, většina LED tím že svítí dokola, nelze tak dokonale seřídit jako normální halogen, takže protijedoucí řidič má pocit, že máte přepnuté dálkové. Za třetí, koupil jsem si je na podzim 22, samozřejmě že ne ty drahé od Philipsu, ale jiné, značku uvádět nebudu. Popravdě, vozím je v autě v šuplíku, ale nic jsem s nimi neviděl, mají tak velkou světelnost, že mě, co sedím za nimi bolí oči při jízdě ve tmě. Jsou silnější než dálkové ledky, 8000 lm 6000K 40W. Přehodil jsem zpět na halogeny. Nejhorší byla jízda v mlze, vytvoří tak jasně bílé prostředí před vozem, že … Zlaté halogeny.

    1. Proč jsou ty schválené (od obou firem) drahé?
      Protože svítí tam, kam mají a dají se tedy seřídit!
      Koupil jste levné šmejdy. Život s heslem: „Šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí!“ nestojí za nic. Ušetřil jste tím, že žárovky vyhodíte. Buďte rád, že Vám nedali pokutu a nesebrali techničák.

    2. „přinášejí dokonalou kresbu paprsku, který při svícení neoslňuje ostatní účastníky silničního provozu.“
      Světlomet, aby dobře fungoval, potřebuje zdroj paprsků přesně v jednom konkrétním místě. Je přesně navržený, aby paprsky ze žárovky směřoval tam kam má a vy ste viděl na cestu a nikoho neoslňoval. Problém většiny nehomologovaných LED žárovek je v tom, že paprsky vycházejí i z jiných míst těla žárovky, než má vlákno H7. Pokud paprsky z nehomologované LED žárovky vycházejí byť o milimetr jinde, ze světlometů se stanou obyčejné lampy s nekontrolovaným tokem světla na všechny směry. Vy nic nevidíte a všechny ostatní oslňujete. Je to jako když si někdo mění prasklou H7 a tu novou tam dá špatně. Nesedne mu do patice, nebo ji tam narve dokonce otočnou vzhůru nohama. Viděno v praxi. Vlákno žárovky je v tu chvíli jinde, než má být a vy opět nic nevidíte a všechny okolo oslňujete.
      Ona homologace není jen o razítku, nebo že si to značka zaplatí. Je to I o samotné zkoušce, zda má led žárovka zdroj světla přesně v tom místě, kde ho má mít. Těm nehomologovaným LED žárovkám, které jste si koupil, vychází paprsek bůh ví odkud. Tím pádem svítí i nahoru a proto například to oslepení mlhou.
      Jednoduchá fyzika. Kdo na ní na základce chyběl, myslí si, že může dát do auta kdejakou žárovku z Číny.

      1. Možná to nevíte, ale skoro všechny LED jsou z Číny Když koupíte za 300 jsou to šmejdy, když koupíte alespoň za 600 jsou už dobré a od těch s razítkem se liší opravdu jen o to razítko, to je totiž to nejdražší, protože homologace je ne každý typ reflektoru placená zvlášť a tak si prodejci vybírají, která homologace se vyplatí a která ne.

    3. Kdo to je normální lidé? Co je to raketa? Co je pro tvůj mozek nedostižný se, pro jiné to jsou drobné. Normální lidé mají peníze. Nesuď podle sebe. Evidentně jsi ty, kdo není normální…

    4. Plně legální je řada 6000 od philips a ta se tu prodává krátce -je tam regionální blokace ještě v lednu je tu nikdo neprodával . Mám je v autě koupené ale v Německu kde se prodávají normálně už rok . Rozdíl je asi jako 40w žárovka domu a 15w led . Led je jiná liga. Ostré světlo .nedávno jsem si dal českou STK -dokonale ostrá hrana světla. LED z ali jsou tak na tuning sraz před kaflandem , Spotřeba je asi 23w .halogenka má 55w .-nepodstatné .

      1. Urážet výrobky z číny je poslední dobou hitem. Ale pokud nejste jen trouba co kupuje podle obrázků, tak zrovna u žárovek se dají koupit ledky které svítí tak jak mají. Mám osobně ověřeno na stk , a k tomu mají i teplejší světlo než to modré 6000 kelvin. Udávaná teplota světla je 4300 k. ale skutečnost je okolo 5000 k. Svítí krásně, neoslňují a seřízení na regloskopu není problém . Jezdím na nich druhý rok a super. Cena ovšem začíná na nějakých 1200 kč . I číňan umí kvalitní výrobek ale nechá si ho taky zaplatit, což většina “ tunerů“ není ochotná pochopit a kupují sra čky z ali za 300kč a pak oslňují i veverky na stromech.

    5. moje jméno

      Naopak, každý normální, kdo chce v noci vidět si je koupí. To co jste si však koupil Vy a kritizujete to, byl nějaký šmejd, nejspíš z Číny.

  6. Rozmrazovat ani nic nemusí. S autem se zamrzlými světlomety totiž podle vyhlášky ani nesmíte vyjet, takže je stejně musíte ručně očistit……

    1. Bílé světlo xenony/led vzniklo jako známka luxusu u drahych modelů aut. Bílé světlo nemá s viditelností nic společného. Je prokazano, že v bilem světle jsou sice věrněji vidět barvy, ale zato se úplně ztrácí kontrast. Takže to že jde chodec po komunikaci neuvidím, ale až ho přejedu, tak budu vědět že měl modrou teplakovku… Doporučuji shlednout podcasty p. Medrickeho. My se o tom na VŠ učili už v roce 2010… Jen reklamni lobby je bohužel silnější.

      1. Vyšší teplota chromatičnosti = lepší viditelnost při stejně výkonné žárovce. Tvrzení, že teplejší žárovka = vyšší kontrast, to je opravdu přinejmenším úsměvné. Je to krásné vidět na komunikacich. Jakmile je světlo chladnější, hned je lépe vidět. Jestli má chodec modré tepláky nebo červené, je pro bezpečnost bezpředmětné.

  7. Ano, samozrejmne… kdyz led žerou 19w a halogeny hřejí 100w tak logic, taky me to prekvapilo, ale kdyz uz skrábu predni sklo tak aj svetlomety… ušentřených 160w se určitě projeví na výsledné spitřebě auta :-)

    1. Sklo se škrábat dá,plastovej světlomet taky ale pak už to nebude světlomet a těch 80w na každou stranu toť úspora na palivu jak hrom

  8. „K dlouhodobé spolehlivosti přispívá moderní technologie AirBoost a vestavěný ventilátor pro aktivní chlazení“
    A to je právě ten problém. Další fíčura která se může zastavit a nechlazené LED se upečou.

    1. Podle mě se neupečou, pouze přestanou svítit. Bude tam určitě nějaký mechanický prvek, který zabrátní tomu, aby se žárovka přehřála a sprejskla, nebo i začala hořet. Možná to bude tzv. prvek – znič a vyhoď celou žárovku, anebo tam bude něco, co se pak po zchladnutí znovu zapne.

    2. Už se dělaj bez ventilátorku a na ali jsou za pakatel ale problem může být s homologací maj sice ce ale philips a osram si holt zaplatili tak maj,ti co nedali někomu pod křídlo nemaj.

    3. Miroslav Riessner

      Kdo hledá, tak najde, že „AirBoost“ je docela, no řekněme, kravina… Větráček je za chvíli špinavej, všechno kolem taky a nakonec odejdou ložiska; nehledě na to, že ty větráčky jsou – i při běžícím motoru (!) – docela slyšet.
      Řešení jsou pasivní chladiče – kovové pásky, které jsou, samozřejmě, bez hluku a LEDku ochladí „s rukou v kapse“… :-)
      Ale těch „větráčkových“ je všude hafo, i za dvě stovky :-D
      Kdo hledá, i najde; co nejslabší (norma je 2000 lumenů tuším), protože tím oslňováním (podle odborníků, to není z mojí hlavy) není v tom, že by potkávačky svítily Panubohu do oken, ale že jsou to (reflektory) příliš jasné body, které stahují oči.
      Ostatně – některým autům docela nepříjemně svítí i denní LED, a to jsou tam origoše… tedy mluvím za sebe.

        1. Řekl omezenec co Forda nikdy nevlastnil ale protože má inteligenci zamrzlou v prvni třídě ZŠ tak se mu tuze líbí rýmovačky a pořekadla. Pluješ na Fordy cype a sám jezdíš tipuji v Loganu, nebo Matizu.

  9. A kde je uveden seznam aut do kterých tyto žárovky nainstalovat? OSRAM třeba pro jejich schválená a homologované seznam vydal.

    1. pokud pomineme homologaci atd tak je problém že to do všech aut nepasuje , ano je tam u toho redukce ale ta žárovka má delší záď takže ten světlomet nejde uzavřít , voda,prach atd je okamžitě ve světlometu…

      ja to koupi i za ty „nehorázné “ peníze , hyundai to nerozsvítí , do škodovky a toyoty to nešlo…. zboží jsem vrátil (listopad 2022 ) tam kde jsem ho zakoupil a do dnes nemám peníze a firma vůbec nereaguje na telefony ani emaily . doporučoval bych si to nechat namontovat v servisu a pokud nastane problém tak ať si to servis vyřeší se zárukou…

      ale záleží podle zkušeností , „někdo “ může být spokojen…..

    2. Tak pro můj Peugeot 208 v případě OSRAM je H7 dostupná u Philips v seznamu kompatibilních vozů zatím není.
      Akorát nerozumím tomu „Oblast použití -Potkavaci světla“
      Nejsem si jist ale klasické H7 co tam mám mají jak potkávací tak dálkové svícení v jednom, znamená to z v případě LED náhrady nebudou dálková světla fungovat?

      1. Budou fungovat potkávají a dálková světla se přepínají posunem žárovky dopředu a dozadu

  10. Můžeš si koupit třeba od Osramu normální náhradu např. za H7, kde
    je to napsané na krabičce, že to má homologaci a tím je to dáno.
    Jenom vyměníš a jedeš.

    1. To těžko, homologace je přímo dána na jechich stránkách pro jakou značku a typ vozu se může použít.

    2. Ahoj, reaguji na tvůj příspěvek ohledně led žárovek od osramu. Jak jsi měl přesně na mysli? Nějaké led žárovky? Díky. Milan

      1. tak např.night breaker od osramu.ty jsou super.na stránkách osramu je seznam pro které značky a vozy jsou ,zatím schválené.
        pro škodovky je to tuším asi jen pro 4 modely.citigo,superb,(ale starší verze) pak myslím yeti,a ještě 1.na jejich stránkách, koho to zajímá,si to dohledá.

  11. Má to jednu velkou nevýhodu nerozmrazí Vám to sklo na světlu když je na něm námraza !!To tam raději nepíši !!!

      1. A když přejedu hranice do Polske či na Slovensko, tak přehodím zpátky heligóny a pohoda.

    1. Je to napsano v navodu vlozenem v krabicce. Asi neumite cist. Hlavne ze umite psat tri vykricniky.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru