Motor TSI s aktivním vypínáním válců ACT byl vyhlášen jako „Nejlepší nový motor“

Autor: Pavel Srp - 7. 6. 2013


Zážehový motor Volkswagen TSI 1,4 litru získal posedmé za sebou ocenění „Motor roku“ v objemové kategorii 1,0 až 1,4 litru, v kategorii do 1,0 litru vyhrál Ford s motorem 1,0 Ecoboost, v kategorii 1,4 – 1,8 si prvenství odneslo PSA (Peugeot-Citroen) s 1,6 THP a v kategorii 1,8 – 2,0 litru vyhrálo BMW s motorem 2,0 Twin Turbo. Motor 1.4 TSI se tak stal nejúspěšnější jednotkou v 15leté historii této mezinárodní ankety. Volkswagen navíc obdržel prestižní ocenění „Nejlepší nový motor“ za agregát TSI s aktivním vypínáním válců (ACT). Toto ocenění je udělováno nejlepšímu novému motoru, představenému během uplynulých 12 měsíců.

Od roku 2006 získal Volkswagen s průběžně zdokonalovaným motorem 1.4 TSI (interní označení EA 211) celkem 12 ocenění v anketě „Motor roku“ – sedm vítězství ve své kategorii, dvě celková vítězství, dvě ocenění „Nejlepší nový motor“ a jedno ocenění „Zelený motor roku“. Mezinárodní porota tvořená 87 odbornými novináři udělila technice TSI historicky největší počet vítězství v řadě. Volkswagen zároveň zahajuje novou éru výroby motorů díky nejnovější inovaci v podobě motoru TSI s vypínáním válců ACT.

Společnost se sídlem ve Wolfsburgu představila loni jako první výrobce na světě systém aktivního vypínání válců ACT ve čtyřválcovém motoru TSI – do té doby bylo toto technické řešení používáno především u velkých osmiválcových a dvanáctiválcových motorů. Aktivní vypínání válců ACT debutovalo v jednotce TSI o výkonu 103 kW/140 koní pro modely Polo a Golf. Přechodná deaktivace druhého a třetího válce – ve spojení s hospodárným stylem řízení – snižuje spotřebu paliva o více než 0,5 litru na 100 kilometrů.

Skvěle vyvážený motor 1.4 TSI má i na dva válce stejně tichý běh s nízkými vibracemi jako se čtyřmi aktivními spalovacími prostory. Všechny mechanické procesy přepínání se uskutečňují během jediné otáčky vačkového hřídele, v závislosti na otáčkách motoru vše proběhne během pouhých 13 až 36 milisekund. Hladkých přechodů je dosahováno příslušnými zásahy do zapalování a ovládání škrticí klapky.

Komponenty aktivního vypínání válců váží dohromady pouhé 3 kilogramy. Jejich ovládací prvky, vačkové hřídele a ložiskové rámy jsou integrovány do hlavy válců. Třecí ztráty při otáčení hřídele snižují dvě ložiska s nízkým třením. Důležitým bodem je skutečnost, že vypínání válců je v této podobě realizovatelné pouze na základě konceptu TSI – s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním.

V porovnání s předchůdcem byly hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 sníženy u motorů TSI o 9 procent. Částečně se na tom podílejí různá opatření, jako je například snížení vnitřního tření, snížení hmotnosti a optimalizované řízení chladicí soustavy. Ve spojení s inovativním systémem aktivního vypínání válců ACT je možné snížit spotřebu paliva až o 15 procent.

Volkswagen je globálním lídrem v oblasti přeplňování motorů s přímým vstřikováním paliva. Dosud bylo vyrobeno více než 3,8 milionu motorů TSI v pěti výrobních závodech na celém světě. Jednotka TSI 103 kW/140 k s aktivním vypínáním válců ACT je v současnosti k dispozici pro modely Polo a Golf. Obě ocenění převzali ve Stuttgartu pánové Dr. Rüdiger Szengel, vedoucí vývoje zážehových motorů Volkswagen, a Hermann Middendorf, vedoucí základního vývoje pro motory řady EA 211 v oddělení vývoje zážehových motorů Volkswagen.

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru