V zimě se často tvoří námraza i ledovka. Některá místa jsou k nim ovšem náchylnější než jiná. Řidiči by v zimě a v mrazu měli za volantem zvolnit, dobře sledovat provoz a všímat si i takových maličkostí, jako jsou sloupky u silnic. Ty totiž mohou naznačit přítomnost nebezpečí. Liší se barevně, u silnic jsou bílé, červené a modré sloupky. A právě ty modré nás teď budou zajímat.
Nebezpečná je hlavně námraza
„Řidiči ještě nejsou zvyklí na změněné podmínky a mohou podcenit kluzkost čerstvého sněhu či mokré vrstvy pod ním,“ varuje Tomáš Neřold z Besipu. „Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka si drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ dodává Neřold. Pozorní by řidiči měli být zejména na specifických místech jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic. Je tedy důležité, aby zejména v ranních hodinách, které jsou nejrizikovější, řidiči počítali s tím, že povrch vozovky může být pokrytý náledím, na kterém mohou snadno ztratit kontrolu nad vozidlem.
A jsou to právě modré sloupky, které na možnost námrazy včas upozorní. Vždy jsou totiž umístěny na těch úsecích silnic a dálnic, které mohou nejčastěji a nejdříve namrzat, a tedy i hodně klouzat. Ve zmenšeném provedení se pak používají také na zábradlí mostů. Nenahrazují sloupky bílé barvy, ale umisťují se mezi ně. Směrový sloupek barvy modré má všechny tři odrazky modré.
Bílý, červený, modrý. Proč mají sloupky u silnice různé barvy?
Nejčastěji se s nimi setkáte v údolích, kolem vodních ploch, ale i ve stinných úsecích, na mostech či nadjezdech. To všechno jsou velmi riziková místa, v případě mostů třeba i proto, že vymrzají i ze spodní strany.