Společnost Mitsubishi Motors Europe se po uvedení nového COLTu rozhodla rozvířit segment B-SUV, do nějž vstupuje nový model ASX, navržený a zkonstruovaný pro uživatele, kteří ocení vyspělé technologie, možnosti konektivity na vrcholu třídy a moderní design.
Součástí přepracovaného designu nového ASX je přední partie s charakteristickým „dynamickým štítem“ Mitsubishi, jehož prostřednictvím vůz prezentuje typické vizuální prvky značky a akcentuje svůj SUV charakter.
Nové ASX (zkr. „Active Sports X-over“, tj. aktivní sportovní crossover) uvádí pokrokové technologie infotainmentu na vrcholu třídy a mobilní aplikace včetně vestavěných služeb Google. Prostředí vyvinuté v rámci automobilové Aliance přispívá k co nejlepším uživatelským zkušenostem a upevňuje postavení vozu v samotném srdci klíčového evropského segmentu B-SUV.
„Ke konkurenceschopnosti ASX od Mitsubishi Motors výrazně přispívá hlubší začlenění typického vnějšího designu značky a zásadní posun technologií digitalizace a konektivity,“ uvedl Frank Krol, prezident a CEO společnosti Mitsubishi Motors Europe.
Nové ASX, vyvinuté pro evropské trhy a postavené na podvozkové platformě CMF-B automobilové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, nabízí možnost výběru z několika elektrifikovaných pohonů včetně plně hybridní (HEV) a mild hybridní technologie, jakož i vyspělých a hospodárných spalovacích motorů. Samozřejmostí je dále kompletní sestava bezpečnostních technologií a praktických funkcí pro optimální ochranu řidiče i zbytku posádky.
Vše uvedené je podepřeno Zárukou kvality Mitsubishi včetně pětileté tovární záruky (s omezením na 100 000 km) pro uživatelův pocit klidu, jejímž prostřednictvím se nové ASX odlišuje od řady konkurentů s poukazem na pověstnou kvalitu a spolehlivost vozů této značky. Nové ASX se bude vyrábět v závodu automobilky Renault ve španělském městě Valladolid.
Design a výbavové linie
Součástí vnější podoby nového ASX je příď s typickým „dynamickým štítem“ Mitsubishi Motors, který zdůrazňuje SUV charakter tohoto vozu ve prospěch sebejistého, robustního a dynamického vzhledu.
Boční profil vozidla spojuje splývající siluetu se svalnatými zvýšenými boky karoserie na podporu sebejistého postoje, efektně dokresleného prostřednictvím 17″ nebo 18″ kol. 17″ ocelová kola s označením „flex“ doplňují speciálně navržené ozdobné kryty; na druhé straně černá 18″ kola z lehké slitiny zaujmou kontrastními broušenými povrchy a novým jedinečným provedením, navrženým pro tento modernizovaný vůz.
Všestranně sportovní design jde ruku v ruce s celkovým pojetím zádě vozidla. Zadní světla, podobně jako přední světlomety, tvoří výrazné full-LED osvětlení. Vzhled dále zdůraňuje tovární štítek ASX společně s vymodelovaným slovním označením „Mitsubishi“ napříč celou šířkou výklopné zádě k jednoznačnému odlišení nového ASX.
Exteriér SUV vylepšuje řada plastových a leskle černých dekorů, jakož i lesklých chromových prvků u všech výbavových linií (INFORM, INVITE, INTENSE A INSTYLE) – např. přední ochranný kryt, boční lišty a zadní ochranný kryt ke zdůraznění robustního vzhledu.
Pro nové ASX je připraveno pět odstínů karoserie (k dispozici pro všechny výbavové linie): metalická bílá Crystal, červená Sunrise, černá Black, modrá Royal a šedá Steel. V případě výbavových linií INTENSE a INSTYLE je možné zvolit navíc atraktivní dvoubarevné provedení – lakování střechy v metalickém odstínu černá Onyx v kombinaci s libovolným odstínem laku karoserie (kromě černé Onyx).
Nové ASX přichází s mimořádně všestrannou kabinou, lákající okamžitě vyrazit na dobrodružnou výpravu. Nastupování a vystupování z vozidla usnadňuje zvýšená poloha sezení. Na výběr je několik variant látkového nebo koženého čalounění (v závislosti na úrovni výbavy); k cestovnímu pohodlí v chladných dnech dále přispívá vyhřívání sedadel a volantu. Pří poklesu teplot se též uplatní funkce vyhřívání čelního skla, která zajistí odmrazení nebo odmlžení skla pro lepší výhled za jakéhokoli počasí.
Interiér nového ASX prosvětlí velké panoramatické střešní okno. Okno o šířce 690 mm nabízí tři mezilehlé polohy otevření, které lze snadno ovládat prostřednictvím kroužku nad vnitřním zpětným zrcátkem. Při úplném otevření se střešní okno zatáhne o 315 mm zpět a zaplaví kabinu přirozeným světlem.
Samozřejmostí je pohodlí, všestrannost a praktičnost; zadní lavici je možné posunout o 16 cm vpřed, a získat tak více místa pro zavazadla, nebo naopak zvětšit prostor pro nohy zadních pasažérů. Zavazadlový prostor o základním objemu 332 litrů (podle VDA) je tak možné zvětšit o dalších 69 litrů (se zadními sedadly v krajní přední poloze). Funkce posouvání zadní lavice je standardem pro všechny úrovně výbavy. Každodenní praktičnost nového ASX ještě zvyšují velká úložná místa v kabině – příruční schránka, loketní opěrka mezi sedadly a schránky ve dveřích nabízejí přes 22 litrů dalších odkládacích prostor.
Digitalizace a konektivita
Nové ASX přináší skokové posílení funkcí konektivity pro lepší kontrolu nad vozidlem a bezproblémové začlenění do všedního života. Součástí výbavy nového ASX jsou služby Google a mobilní aplikace My Mitsubishi Motors, zpřístupňující uživatelům např. diagnostiku v reálném čase a funkce dálkového ovládání nebo vyhledávání vozidla.
Palubní infotainment v podobě systému SDA (Smartphone link Display Audio) zahrnuje nejoblíbenější služby Google, okamžitě dostupné v kabině vozu: Mapy Google a Google Play. Na palubě je dále Asistent Google, což znamená, že nejoblíbenější hlasový asistent v Evropě je okamžitě k dispozici hlasovým příkazem „Hey/OK Google“ nebo dlouhým stiskem příslušného tlačítka na volantu. Zadávání navigačních příkazů, streamování médií a ovládání funkcí telefonu i vozidla usnadňuje systém rozpoznávání přirozeného hlasu. Tyto vestavěné služby Google se v několika příštích letech postupně objeví napříč celou modelovou nabídkou Mitsubishi Motors.
Začlenění kompletní sady služeb konektivity je podepřeno novou mobilní aplikací My Mitsubishi Motors. Ta zprostředkuje relevantní informace a dálkové služby ve formě intuitivní mobilní aplikace, dostupné přes App Store nebo Google Play, kterou má řidič k dispozici bez ohledu na to, kde se právě nachází.
Jako rozhraní systému palubního infotainmentu nového ASX slouží velký displej s jemnou grafikou o úhlopříčce 10,4″, orientovaný na výšku. Displej s rozlišením 960 × 1280 pixelů (150 DPI) cestujícím čitelně zprostředkuje veškeré potřebné informace, ať již při používání různých aplikací nebo bezdrátovém zrcadlení obsahu chytrého telefonu pro přístup k mapovým údajům. Pohodlí zvyšuje i podpora bezdrátového nabíjení chytrých telefonů.
Poslech hudby v novém ASX zpříjemňuje prémiový systém ozvučení Harman Kardon. Deseti kanálová soustava o výkonu 410 W zprostředkuje celé posádce čisté a působivé basy, stejně jako hladké a prokreslené středy a výšky.
Digitalizaci kabiny nového ASX ještě posouvá buď 7″ nastavitelný digitální přístrojový štít, nebo 10″ digitální displej s možností uživatelského přizpůsobení obsahu a zrcadlení pokynů navigace. Obě provedení přístrojového štítu nabízejí spoustu informací s přehledem nejdůležitějších údajů přímo před řidičem.
Nové ASX přináší posádce širší možnosti interakce a různé podpůrné funkce k přizpůsobení prostředí kabiny – například odlišné odstíny ambientního osvětlení k doladění designu interiéru podle momentální nálady. Systém jízdních režimů Drive Mode, ovládaný přes rozhraní SDA, umožňuje řidiči přizpůsobit si reakce řízení, adaptivní regulaci podvozku (DCC) a dávkování točivého momentu, jakož i navolit předdefinované režimy Comfort, Eco a Sport.
Nové ASX podobně jako jiná chytrá zařízení podporuje průběžné aktualizace po celou dobu používání. Postupně budou uváděny nové aplikace, funkce a aktualizace včetně online softwarových aktualizací Over The Air – podobně jako u aktualizací chytrých telefonů – na podporu co nejpříjemnějšího používání systému infotainmentu.
Vedle nových funkcí digitalizace a systému infotainmentu zůstává funkce eCall – pokud by došlo na nejhorší, k přivolání pomoci stačí pouhý stisk tlačítka. V případě nehody vozidla nebo při stisku tlačítka eCall vozidlo automaticky kontaktuje příslušné call centrum PSAP (Public Safety Answering Point) a odešle mu aktuální polohu a informace palubních senzorů, aby mohli co nejrychleji zasáhnout záchranáři.
Pohony
Nové ASX nabízí vyspělé elektrifikované pohony včetně plně hybridního (HEV) a mild hybridního provedení, jakož i hospodárné spalovací motory, aby si každý zákazník mohl vybrat takovou technologii, která nejlépe odpovídá jeho potřebám mobility.
Všechny typy pohonu jsou sladěny s nastavením podvozku ve prospěch optimálního jízdního chování. Podle situace si uživatel navíc může přizpůsobit charakteristiky SUV pomocí jednoho ze tří předdefinovaných jízdních režimů.
Přeplňovaný benzínový motor 1,0 litru
Základní pohonnou jednotkou je pokrokový přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 litru. Jednotka 1,0 litru MPI-T spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou a zajišťuje solidní jízdní schopnosti díky výkonu 67 kW a točivému momentu 160 Nm. Jízdní schopnosti za každé situace jsou podepřeny hospodárným provozem se spotřebou 5,7 l/100 km a emisemi CO2 pouhých 130 g/km.
Přeplňovaný benzínový motor 1,3 litru s přímým vstřikováním / Mild-Hybrid
Přeplňovaný benzínový motor 1,3 litru DI-T s přímým vstřikováním paliva a integrovaným mild-hybridním systémem používá startér/generátor energie s řemenovým pohonem ve spojení s 12V lithium-iontovou baterií, a umožňuje tak rekuperovat energii při zpomalování a brzdění, resp. využívat ji ve formě elektrické posily motoru. Pohon může být spojen buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem (7DCT). Motor v kombinaci s manuální převodovkou disponuje maximem 103 kW /260 Nm, resp. 116 kW /270 Nm v případě ústrojí 7DCT. Spotřeba paliva a emise CO2 činí 5,7 l/100 km a 130 g/km, resp. 5,8 l/100 km a 132 g/km v případě automatické převodovky.
Hybrid 1,6 litru
Zájemci o nové ASX požadující ještě hospodárnější provoz a nižší emise bezpochyby uvítají nový plně hybridní pohon (HEV). Uvedená technologie je kombinací benzínové jednotky o obsahu 1,6 litru se dvěma elektromotory a multi-módové automatické převodovky. 105 kW jednotka přináší perfektní poměr mezi výkonem a hospodárností.
Celkový dojezd 900 km, až 80% podíl elektrického cestování ve městě, 40% úspora paliva a nejvyšší kapacita baterie v segmentu HEV zprostředkuje dynamické jízdní schopnosti ruku v ruce s pohodlným každodenním používáním.
Vůz produkuje emise jen 104 g/km CO2 a homologovaná spotřeba paliva činí pouhých 4,6 l/100 km (na základě oficiálního testovacího cyklu).
Bezpečnost, pohodlí a komfort
Bezpečnost je středobodem jistoty za volantem, která je s vozidly Mitsubishi Motors tradičně spojována. Ve všech výbavových liniích nového ASX najdeme kompletní sestavu prvků pasivní a aktivní bezpečnosti chránící posádku i ostatní účastníky silničního provozu.
Aktivní bezpečnost
Sestava systémů aktivní bezpečnosti pro nové ASX zprostředkuje maximální bezpečnost pro cestování bez obav. Je postavena na ultrazvukových senzorech v kombinaci s radarem a kamerami k vytvoření celkového obrazu okolí vozidla, čímž pomáhá vyhýbat se překážkám, varovat řidiče nebo provádět úhybné manévry, a předcházet tak dopravním nehodám, případně alespoň zmírňovat jejich následky.
Standardní výbava všech provedení zahrnuje: systém zmírňování následků čelní kolize s ochranou chodců, automatické přepínání dálkových světel, tempomat s omezovačem rychlosti, systém sledování únavy řidiče, systém upozorňování na odstup od vozidla vpředu, varování při opuštění jízdního pruhu, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, parkovací senzory a zadní kameru. V novém ASX jsou tyto systémy vylepšeny o řadu nových technologií ve prospěch ještě bezpečnějšího cestování.
Bezpečnostní technologie nového ASX nyní doplňuje systém sledování okolí vozidla, parkovací asistent, systém pro nouzové udržování vozidla v jízdním pruhu, inteligentní asistent pro udržování rychlosti, asistent bezpečného vystupování cestujících a systém sledování dopravní situace za vozidlem při couvání.
Systém MI-PILOT
Systém MI-PILOT (zkr. Mitsubishi Intelligent – PILOT), dodávaný pro nejvyšší výbavové linie nového ASX s automatickou převodovkou, kombinuje adaptivní tempomat (ACC) s asistentem pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) a systémem pro sledování slepých úhlů (BSW).
MI-PILOT pomocí kamer, radaru a samostatné elektronické řídicí jednotky (ECU) ovládá zrychlování, brzdění a řízení, čímž usnadňuje jízdu na dlouhých dálničních trasách nebo v dopravních kolonách, a přispívá tak k vyššímu pohodlí a omezuje míru stresu při dlouhém pobytu za volantem. Výhodou technologie jsou tři uživatelská nastavení – ‚Manual‘, ‚Automatic – Road Context‘ a ‚Automatic – Legal Speed‘ – s různou mírou kontroly nad rychlostí jízdy ze strany řidiče. Systém svými zásahy nenarušuje plynulost jízdy a vždy spoléhá na řidiče, který může kdykoli nad vozidlem převzít kontrolu.
Pasivní bezpečnost
Konstrukce vozidla zahrnuje mix prvků z vysokopevnostní oceli, a pomáhá tak pohlcovat nárazovou energii v případě, že by došlo na nejhorší. S ohledem na maximální možnou bezpečnost jsou v kabině zabudovány čelní a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce, dva hlavové airbagy po obou stranách, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači zátěže, hlavové opěrky s ochranou proti poranění krční páteře a kotevní body ISOFIX pro dětské autosedačky.
Nové ASX bylo kromě toho navrženo tak, aby chránilo nejzranitelnější účastníky silničního provozu, jako například chodce či cyklisty. Konstrukce kapoty, předního nárazníku, světlometů a prostoru pod čelním sklem byla speciálně upravena tak, aby se snížila pravděpodobnost zranění v případě nehody.
Záruka kvality Mitsubishi
Na nové ASX se podobně jako na všechna vozidla Mitsubishi Motors prodávaná v Evropě vztahuje tzv. „Záruka kvality Mitsubishi“, která zahrnuje:
- 5letou tovární záruku (s omezením na 100 000 km)
- 12letou záruku proti prorezavění karoserie
- 8letou záruku na baterii systému pohonu (s omezením na 160 000 km)
- 8letou záruku na kapacitu baterie (s omezením na 160 000 km)
- až 15letou asistenční službu („MAP“)
Ano a opět tu máme výkonný a stoprocentně spolehlivý motor ze sekačky.
A cena bude zajisté opravdu lidová.
Ceny???!
Ještě je na ně brzy.