Plynulejší provoz, méně nehod a nebezpečných situací mají zajistit v průběhu příštího roku detekční kamery v dlouhodobých omezeních na D1. Letos se úsekové měření rychlosti osvědčilo v úseku před Brnem, kde ubylo o třetinu nehod a pouze tři řidiči ze sta projíždějících dostali pokutu. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s dopravní policií a Ředitelstvím silnic a dálnic plánují úsekové měření rychlosti dál používat na modernizaci brněnské dálnice.
„Řidiči díky úsekovému měření sundali nohu z plynu, ubylo díky tomu nebezpečných situací a provoz byl ve zúžení o něco plynulejší. Příští rok proto plánujeme měřit rychlost ve zúženích na celkem pěti úsecích D1. Na měření budeme co nejvíce upozorňovat, nejde nám o to vybírat od řidičů pokuty, nebo je zbytečně omezovat. Cílem je, aby ubylo hazardérů, kteří ohrožují ostatní a způsobují vážné komplikace v dopravě,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Od června do října 2016 byly v provozu detekční kamery pro úsekové měření rychlosti na úseku modernizace č. 25 – 178. km Ostrovačice – 182. Kývalka. Podle podnětu policie spáchalo přestupek v tomto období 153 tisíc řidičů, což odpovídá zhruba 3 procentům řidičů projíždějících modernizovaným úsekem (celkem úsekem projelo ve sledovaném období 5 281 000 vozidel).
Podle policie v období s instalovaným úsekovým měřením klesl počet dopravních nehod. Zatímco v období před úsekovým měřením rychlosti (od března do května) se stalo v obou směrech v průměru 11 nehod měsíčně, po zavedení měření rychlosti (období od června do října) bylo průměrně 7 až 8 nehod měsíčně, což je o třetinu méně.
„K nehodám dochází nejčastěji v důsledku nezvládnutí řízení v zúžených místech, například při nárazu do dočasných svodidel. Zklidnění dopravy v měřeném úseku přispělo k tomu, že řidiči riskantní manévry omezili,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Měřit rychlost budou detekční kamery v dlouhodobých uzavírkách na modernizaci D1 i v roce 2017. Od dubna nasadí ŘSD měření rychlosti na úsek modernizace č. 06 – 49 Psáře – 56 Soutice. Po ukončení soutěže na další sady detekčních kamer, s předpokladem dodání do konce letošního roku, pak budou osazeny další čtyři úseky.
Měřením rychlosti se plánuje nasadit také na úsek 15 – 112 Jihlava – 119 Velký Beranov a na úseku 18 – 134 Měřín – 141 Velké Meziříčí, západ. Další dva úseky, kde budou nasazeny detekční kamery, budou vybrány začátkem roku po vysoutěžení zhotovitelů jednotlivých staveb, tedy po upřesnění harmonogramu zahájení modernizace dalších částí dálnice D1.
Pokutu za rychlejší jízdu platí až 80 procent lidí, kteří dostanou výzvu k vyřešení přestupku určenou provozovateli vozidla. Obce s rozšířenou působností vybírající pokuty budou investovat prostředky z úsekového měření zpět do bezpečnosti silničního provozu. V plánu mají úpravu přechodů pro chodce a jejich doplnění o bezpečnostní prvky, dobudování chodníků v lokalitě se zvýšeným pohybem dětí nebo stavbu dopravního hřiště.