Ještě nedávno byly považovány za vlajkové lodě značky Tesla. Model S a Model X pomáhaly už před lety definovat, co všechno může moderní elektromobil nabídnout. A to včetně výkonu, designu i technologie. Teď ale z evropského trhu potichu a trochu potajmu mizí. V online konfigurátoru už je nenajdeme. Obě auta zůstávají k dispozici pouze za „velkou louží“, tedy v USA a Kanadě. Pokud byste tyto modely chtěli koupit v Evropě, sáhnout můžete už jen po tom, co zbývá na skladě.
A to přitom před pár týdny prošly Model S i Model X dalším faceliftem. Tesla upravila design, přidala pár detailů v interiéru, nabídla nový lak (Frost Blue), změnila uložení podvozku a vylepšila odhlučnění kabiny. U modelů Plaid byly navíc upraveny přední a zadní nárazníky. Změny to byly decentní, ale přece jen naznačovaly, že Tesla s těmito vozy ještě počítá. Minimálně to tak vypadalo.
Jenže čísla mluví jasně. Jenže Tesly Model S a Model X dnes tvoří méně než 3 % čtvrtletních prodejů značky. Zákazníci totiž kupují hlavně levnější Tesly Model 3 a Model Y.
Tesla se nikdy netajila tím, že umí jednat rychle a bez zbytečných emocí. Pokud něco přestane dávat smysl – a to se podle všeho stalo i tady – jednoduše to skončí. Není ovšem jasné, zda značka připravuje náhradu nebo tuto prémiovější část své nabídky nechá v Evropě prázdnou, byť třeba jen dočasně.

Z dlouhodobého pohledu by se dalo čekat, že Tesla přijde s novým luxusnějším sedanem nebo plnohodnotným SUV se třemi řadami sedadel, které by lépe odpovídaly dnešním standardům i aktuální konkurenci. Model X byl sice průkopníkem, ale už je to přeci jen hodně starý model, vždyť se začal prodávat v roce 2015. Na elektromobilním trhu dnes už najdeme řadu modernějších aut s větším prostorem, lepší konektivitou a často i nižší cenou. A u Tesly Model S je to ještě výraznější, vždyť tohle auto je ještě o další tři roky starší…
A jak dlouho bude ještě Tesla Model S a Model X vyrábět pro americký trh, to zatím nikdo přesně neví. Pokud se jí je podaří udržet modely v zisku, možná tu s námi ještě nějaký čas zůstanou.