Zima s kolísavým počasím, při kterém se střídají mrazy s oblevou, se opět podepsala na stavu silnic. Některé jsou opět plné výtluků a někde je jich tolik, že se jim řidiči jen stěží vyhýbají. Jedním z nejhorších úseků je mezinárodní silnice u hraničního přechodu se Slovenskem v Mostech u Jablunkova. Silničáři výtluky sice označují a průběžně opravují, přesto si v nich řidiči svá auta poškozují. Některé díry jsou poměrně hluboké a mají ostré hrany.
“Zhruba asi 100 metrů před hraničním přechodem je díra, opravdu velká díra, která není označená a během půl hodiny tam vlítlo asi 20 aut a všechna měla rozbitá kola. Buď přední, nebo i přední a zadní. Když jsme volali policii, aby to nějak zabezpečila, tak nám bylo řečeno, že ještě dostaneme pokutu za to, že jsem nepřizpůsobili jízdu stavu vozovky. Ale opravdu, tam žádné značení nebylo a pokud ano, tak několik kilometrů daleko,” komentovala svůj čerstvý zážitek motoristka.
Rizikový úsek plný výtluků je označený v délce 10 kilometrů a v části u státní hranice je rychlost snížena na padesátku. Na kvalitní opravu výtluků dojde až s koncem zimy.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Za četné výmoly se řidičům velmi omlouváme. Jedná se o extrémně zatěžovanou tranzitní komunikaci, navíc v horském terénu s proměnlivými klimatickými podmínkami, které mají velmi, velmi negativní vliv na výdrž asfaltového povrchu. Opravy provádíme během celého roku, bohužel, ne vždy okolnosti dovolí asfaltování v požadované kvalitě. Zejména v zimě jsou tyto opravy dočasné, protože používáme tzv, studenou balenou směs. Komplexní oprava trvalejší teplou směsí je plánovaná po spuštění provozu obaloven, opět závislých na počasí. My počítáme s druhou polovinou března nejpozději.”
Aby se řidiči vyvarovali poškození vozidel, musí v tomto ročním období s dírami počítat a bezpečně se jim vyhýbat. “Je třeba předpokládat zhoršený stavebně technický povrch té pozemní komunikace, a proto, abych měl dostatek času na reakci, je zapotřebí zvýšit odstup od vozidel přede mnou. Zejména vůči nákladním vozidlům, která nerovností projedou zvýšenou rychlostí, ale osobní auto při průjezdu hlubokou dírou má daleko horší manévrovací schopnosti,” řekl Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP. Pokud si motorista poškodí vozidlo v neoznačeném nebo nedostatečně označeném výtluku, může škodu uplatnit u správce komunikace.
Nedá mi to, abych tady nezmínil, co mě už nějaký čas dost nasí.. .
Často jezdím po D8 v úseku Ústí n/L – Praha. V délce odhadem asi 8-10 km, přibližně v úrovni Roudnice n/L ve směru na UL, nás ŘSD nechalo vloni jezdit po rozbitém povrchu pravého pruhu a až po několika dlouhých měsících se rozhodlo zmíněný úsek opravit. Nic zvláštního, tak to u nás chodí. „Musíme to opravit“, řidiči jásejte. Výsledek jejich snažení je tristní, místo výtluků máme hrby, takže bravo, jásání se nekoná. Abych byl objektivní, neříkám že to je úplná tragédie, ale je to dálnice a ne nějaká 3. třída, či místní komunikace. Rád bych věřil, že při současných cenách dálničních známek se odpovídajícím způsobem zlepší kvalita oprav asfaltu na dálnicích, ale známe to…… Mimochodem, zhruba ve stejném místě, ale v opačném směru (na Prahu) je to velmi podobné.