mercedes-amg-c43-4matic-kombi-mlha-mlhovky-zadni

Mlhovky jsou od toho, aby se s nimi svítilo… v mlze!

Autor: Pavel Srp - 2. 1. 2017


Mlhovky jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. V posledních dnech, kdy velkou část našeho území opanovává mlha se ale často setkávám spíše s tím, že jsou „zlým pánem“. Spousta řidičů mlhovky neumí používat.

Zadní mlhová světla podle zákona musíme použít ve chvíli, kdy se naše auto dostane do mlhy, hustého deště nebo sněžení. Přední mlhová naproti použít můžeme, ale nemusíme. „Nejenže lépe vidíme, ale celkem logicky, proto, že se máme rádi, snažíme se před ostatními chránit. Zadní mlhová světla varují řidiče za námi, že jedeme před nimi, aby do nás v případě, že budeme potřebovat zastavit nebo pojedeme pomaleji, případně nenabourali,“ vysvětluje Martin Farář, šéf BESIP.

A to je první kámen úrazu, protože spousta řidičů mlhovky v opravdu husté mlze nepoužije, ba co víc, neřeší ani běžné osvětlení a jede pouze na denní svícení. V takovém případě často auto svítí pouze vepředu a vzadu není osvětleno vůbec (naštěstí někteří výrobci už s denním svícením spouští i osvětlění zadní části – například Renault). V takovém případě auto nemusí být vidět vůbec a nebo až na poslední chvíli a pak už může být situace kritická.

Častější je v posledních dnech ovšem jev opačný, je „přemlhovkováno“. Jakmile řidiči uvidí jen náznak mlhy, rozsvěcují mlhovky a to i přesto, že běžná koncová světla jsou vidět i na stovky metrů daleko. V takovém případě je velmi nepříjemné za takovým autem jet, protože ostré červené světlo vypaluje sítnice. „Vzhledem k tomu, že mlhová světla jsou určena do snížené viditelnosti, jejich svítivost je větší než u běžných zadních světel. Brzdová světla s nimi mohou řidičům za námi snadno splynout, a rozsvícené mlhovky je za běžné viditelnosti mohou mást,“ prozrazuje Martin Farář.

A co říká samotný zákon?

Zákon č. 361 / 2000 O provozu na pozemních komunikacích

§ 32 Osvětlení vozidel

Odst. (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

Užití zadních světel do mlhy na vozidle, které jimi je vybaveno, je na rozdíl od dřívější právní úpravy při jízdě za mlhy, sněžení a hustého deště povinné. Přitom se nezohledňuje, nakolik je viditelnost snížena, případně jaká je skutečná dohledná vzdálenost. Není zohledněno ani to, že užití zadních světel do mlhy muže být v některých případech nevhodné, když by mohlo dojít k oslnění ostatních účastníků provozu. Rovněž se nestanovuje zvláštní omezení nejvyšší dovolené rychlosti při jízdě s užitím světel do mlhy, jako to plyne například z německé právní úpravy. Je proto nutné vyjít z obecné právní úpravy, kde je v této souvislosti zvláště významné ustanovení § 18 odst. 1. Přední světla do mlhy lze užít pouze v případech, kdy je řidič povinen užít zadní světla do mlhy. Platí tedy, že svítit předními světly do mlhy je možné pouze v případě, že jsou současně užita také zadní světla do mlhy. Užití předních světel do mlhy však není povinné.


Pokud už mlhovky používáte, myslete na to. Pokud vás dojede řidič jiného auta, zadní mlhovky zhasněte. On už o vás ví a mlhovkami ho budete zbytečně oslňovat. Rozsvícené zadní mlhové světlomety jsou uprostřed kolony jedoucích zbytečné, svítit by měl zejména řidič posledního vozu.

Proč mlhovky používat?

Mlha se skládá z drobných vodních kapiček, které odrážejí zpět světlo, které na ně dopadá. Asi ten pocit znáte, vjedete do mlhy, a před vámi se vztyčí neprůhledná bílá stěna. Mlhovky jsou montovány do čelní části vozu nízko právě proto, že mlhu podsvěcují, a tím se viditelnost zlepší. „Technicky vzato, čím je větší úhel mezi kuželem světla vyzařovaného mlhovým světlem a okem řidiče, tím méně světla je odraženo zpět do jeho oka, a tím také řidič situaci před sebou lépe vidí. Zadní mlhovky pak mají jinou funkci, díky větší intenzitě mlhu jednoduše prosvítí, a zvyšují tak viditelnost vozidla pro řidiče jedoucí za ním,“ vysvětluje Martin Farář z BESIPu.

A ještě jedno upozornění, pokud jedete s rozsvícenými mlhovkami, předpokládá se, že je to proto, že je viditelnost velmi špatná, a tomuto stavu musíte také přizpůsobit rychlost jízdy. Například v Německu při rozsvícených mlhových světlech předpokládají, že viditelnost klesla pod 50 metrů, takže jerychlost omezena na 50 km/h, a to i na dálnici.

[vc_row][vc_column][td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″][/vc_column][/vc_row]

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru