Minimální mzda v Německu s maximálními důsledky pro silniční dopravce

Autor: Komerční sdělení - 28. 5. 2015


Zavedení minimální mzdy (Mindeslohngesetz, v zavedené zkratce MiLoG) v Německu má zásadní vliv na české silniční dopravce. Evropská komise na základě rozhodnutí kolegia komisařů zahájila vytýkací řízení z důvodu podezření na nedodržení práva EU. Dala tím tak zapravdu výhradám Sdružení ČESMAD BOHEMIA, které proti MiLoGu intervenovalo mezi českými politiky i na půdě Evropského parlamentu. Německo má dvouměsíční lhůtu na vyjádření a zdůvodnění uplatnění zákona pro mezinárodní silniční dopravu. Otázky působnosti zákona a jeho aplikace v případě tranzitu, vykládky a nakládky v Německu nebo kabotáže jsou tak nadále otevřené. Německé úřady ovšem považují zákon za platný a odesilatelé se sídlem v Německu zákon ve většině případů respektují. Lze předpokládat, že do doby, než Evropská komise učiní rozhodnutí, nebudou alespoň uplatňovány zákonem stanovené sankce.

Konzultační semináře

Sdružení ČESMAD BOHEMIA řeší související dotazy a požadavky zejména dopravních společností. Na všech regionálních pracovištích probíhají konzultační semináře. Na nich jsou poskytovány aktuální informace o postupu Evropské komise a o rozhodnutích kolegia komisařů vůči německému zákonu. Je vysvětleno vymezení zákona a základní kroky při vyplňování formulářů v případě potvrzení účinnosti zákona v konkrétních případech.

Současně Sdružení vysvětluje své odmítavé stanovisko k uplatnění povinnosti MiLoG pro zaměstnavatele mimo Německo. Nehledě k požadavku na evidenci pracovní doby na území Německa a neúměrnému administrativnímu zatížení firem při zpracování požadovaných výkazů. Nelze pominout ani principiální otázky rozdílných způsobů odměňování řidičů v jednotlivých zemích EU. A na druhou stranu je požadován rozdíl odměny pro jednoho řidiče, který řídí na území Německa a druhého, který pojede např. do Polska, přičemž oba vykonávají stejnou práci. Dalším velmi choulostivým aspektem potvrzení účinnosti německého zákona v rámci mezinárodní silniční dopravy je nebezpečí uplatnění podobných opatření v dalších zemích. Zejména Francie už dala najevo svůj záměr stanovit minimální mzdu za podobných podmínek a nyní čeká, čeho Německo vůči Komisi dosáhne. To může spustit lavinu dalších „MiLoGů“, povinných výkazů a rozsáhlých evidencí. Je třeba dát jednoznačně najevo, že tímto směrem se uskupení Evropské unie nechce a nikdy nechtělo ubírat. K tomu chce Sdružení automobilových dopravců svými aktivitami a školicí středisko svými semináři účinně přispět.

foto-tahac-kamion-mystock-cz-free

Foto:cz.mystockphoto.com, Text: Vladimír Kydlíček

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru