Ferrari patří k těm značkám, které si zakládají na tradici a pečlivě hlídají svou image. Přestože zákazníci jsou dnes vlastně ochotní zaplatit takřka astronomické částky za to, aby jejich auto bylo zcela unikátní, v Maranellu začínají přemýšlet, kde leží hranice mezi osobitostí a špatným vkusem.
Program individuální úpravy vozů přináší Ferrari obrovské zisky, podle vedení automobilky tvořil v roce 2024 dokonce pětinu celkových tržeb a pomohl zvýšit zisk o více než 20 %. Není divu, možnost zvolit speciální lak nebo výjimečný interiér láká stále více klientů. Důvod? Lidé jsou bohatší a zároveň se ke svému bohatství dostávají ve výrazně nižším věku. Takže zatímco kdysi bývala červená barva Rosso Corsa téměř „povinnou volbou“, dnes se pro tento odstín rozhoduje jen asi 40 % nových majitelů. Ti ostatní chtějí vyniknout, podle automobilky někdy vkusně, jindy naopak méně.
Přečtěte si také:
A právě na ty „méně“ začínají být lidé ve Ferrari alergičtí. Šéf značky Benedetto Vigna v rozhovoru pro The Telegraph přiznal, že automobilka zvažuje omezení extrémních požadavků. „Musíme chránit hodnoty značky. Určitě nebudeme vyrábět podivná auta,“ řekl. V praxi by to mohlo znamenat třeba předem definované kombinace barev a materiálů, aby se předešlo nejvýstřednějším variacím.
Typické Mansory je zpět. Pugnator je opravdu divoká úprava Ferrari Purosangue
Jenže, co je to „podivné auto“? Na tuto otázku se těžko hledá univerzální odpověď. Každý má jiný vkus. Co jednomu přijde extravagantní, druhému může připadat jako dokonalý způsob, jak se odlišit. Ferrari má ovšem jasno: třeba růžové auto vám nepostaví, ať zaplatíte jakýkoliv finanční obnos. Nabízí se řešení, že si auto necháte od Ferrari vyrobit třeba v červené, ale následně si ho do růžové přelakujete nebo přelepíte. Jenže pokud to uděláte, riskujete, že se u Ferrari ocitnete na tzv. „černé listině“. Tu ale italská automobilka oficiálně nikdy nepřiznala.
Vigna se navíc obává, že okázalé nebo bizarní úpravy mohou ztížit další prodej vozu. Zákazníci, kteří si kupují Ferrari z druhé ruky, většinou nestojí o divoké barvy nebo zvláštní doplňky. Vrátit auto do původního stavu je pak často nesmírně drahé a složité. Na druhou stranu je to problém majitele, který auto upravil, nikoliv samotné automobilky.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek