Mercedes-Benz představuje novou převodovku 9G-TRONIC

Autor: Pavel Srp - 29. 7. 2013


První devítistupňová samočinná převodovka 9G-TRONIC s kapalinovým měničem momentu, určená pro prémiové vozy slaví světovou premiéru. Tato inovativní převodovka zařadila model E 350 BlueTEC mezi nejhospodárnější automobily příslušné kategorie, poháněné šestiválcovým vznětovým motorem. Díky vysoké účinnosti patentovaného konceptu převodovky klesla kombinovaná spotřeba paliva podle metodiky EU u výše uvedeného modelu na 5,3 litru nafty na 100 kilometrů. Jak je pro vozy Mercedes-Benz typické, disponuje nová převodovka rovněž vynikajícím komfortem pohonu a sotva vnímatelným řazením. Vozy E 350 BlueTEC se standardně dodávanou převodovkou 9G-TRONIC lze již objednávat v karosářských verzích sedan a kombi. Navzdory rozšířené funkčnosti zůstávají ceny beze změny.

Vznětový motor V6 o výkonu 185 kW (252 k) v modelu E 350 BlueTEC je nabízen jako sedan a kombi a standardně je vybaven novou převodovkou 9G-TRONIC. V této konfiguraci se spokojí v kombinovaném režimu EU průměrně s 5,3 litru nafty na 100 kilometrů (kombi: 5,5 l/100 km), což odpovídá emisím CO2 138 g/km (kombi: 144 g/km). Nové modely s převodovkou 9G-TRONIC tak předčí své předchůdce nižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2. Vyšší počet převodových stupňů a větší rozpětí převodů zvyšuje jízdní komfort a umožňuje výrazně lepší přenos hnací síly.

Dokonalá interakce: E 350 BlueTEC s turbodieselem V6 a převodovkou 9G-TRONIC

Celkové snížení úrovně otáček zlepšilo na jedné straně akustický komfort, díky němuž je cestování v třídě E ještě příjemnější, na druhé straně se rovněž snížila vnější hlučnost až o 4 dB (A), a tím i zatížení životního prostředí.

Snížení spotřeby paliva modelu E 350 BlueTEC s převodovkou 9G-TRONIC bylo dosaženo především díky vysoké účinnosti převodovky. Široké rozpětí mezi prvním a devátým převodovým stupněm 9,15 umožnilo velmi citelné snížení úrovně otáček a je rozhodujícím faktorem pro dosažení vysoké energetické účinnosti a jízdního komfortu. Rychlejší řazení a kratší reakční doby zajišťují nejvyšší možnou spontánnost při vynikajícím komfortu řazení. Převodovka 9G-TRONIC reaguje mnohem aktivněji a zvyšuje potěšení z jízdy zejména v manuálním režimu a v programu S.

Mimořádný komfort řazení nové převodovky 9G-TRONIC – jeden z klíčových cílů vývoje a typická vlastnost samočinných převodovek Mercedes-Benz – je výsledkem rozsáhlého souboru opatření. Jeho součástí je nové přímé řízení, které umožňuje sotva vnímatelné, rychlé řazení. Kombinace dvojitého tlumiče torzních kmitů a odstředivého kyvadlového tlumiče torzních kmitů v kapalinovém měniči momentu je zárukou vynikajícího jízdního komfortu. Společně s větším rozpětím převodů umožňují uvedená opatření cestování vyššími rychlostmi s ještě větším komfortem díky nižším otáčkám motoru. Konkrétně to znamená, že např. rychlosti 120 km/h na 9. stupeň odpovídá pouze cca 1350 min-1.

High-tech pro suverénní přenos hnací síly

U nové devítistupňové samočinné převodovky kladli vývojoví inženýři důraz rovněž na téma „kompaktní lehká konstrukce“. Navzdory dvěma dodatečným převodovým stupňům a limitu pro přenos točivého momentu ve výši až 1000 N.m, zabírá převodovka stejně malý prostor jako její předchůdce a navíc je lehčí. Dvoudílný koncept skříně byl zachován. Pouzdro kapalinového měniče je vyrobeno ze slitiny lehkého hliníku, skříň převodovky je zhotovena z ještě lehčí slitiny hořčíku a doplněna plastovým spodním víkem s optimalizovanou hmotností.

Dalším cílem byla realizace devíti převodových stupňů pro jízdu vpřed s minimálním počtem planetových soukolí a řadicích členů. Na základě intenzivní počítačové systémové analýzy a syntézy byl tento úkol splněn použitím pouhých čtyř jednoduchých planetových soukolí a šesti řadicích členů. Nad činností převodovky bdí tři senzory otáček, které dodávají řídicí jednotce převodovky potřebná data, aby bylo zaručeno efektivní řazení. V případě potřeby je možné přeskakovat několik převodových stupňů při akceleraci i zpomalování.

Nová samočinná převodovka je vybavena dvěma čerpadly, aby bylo zajištěno spolehlivé a zároveň velmi energeticky účinné mazání hospodárným syntetickým převodovkovým olejem druhé generace s dlouhou životností, nízkou viskozitou a vysokou střihovou stabilitou. Výrazně menší mechanické hlavní čerpadlo s vyosenou konstrukcí je uloženo vedle hlavního hřídele, poháněno řetězem a doplněno samostatným elektrickým doplňkovým čerpadlem. Tato konstrukce umožňuje na jedné straně aktivní řízení objemového proudu mazacího a chladicího oleje podle aktuální potřeby, a na druhé straně činí převodovku 9G-TRONIC kompatibilní s funkcí start/stop. Navíc byla výrazně zvýšena hydraulická účinnost uvnitř převodovky, díky poprvé na světě použitému přímému řízení v devítistupňové planetové samočinné převodovce.

Od roku 1961 vyrobil Mercedes-Benz přibližně 22 milionů samočinných převodovek

Mercedes-Benz vyvíjí a vyrábí již více než 50 let velmi kvalitní samočinné převodovky s vynikajícím komfortem řazení, nejvyšší energetickou účinností a spolehlivým provozem s dlouhou životností. Výrobní závod Stuttgart-Hedelfingen, nedaleko koncernové centrály ve čtvrti Stuttgart-Untertürkheim, opustilo dosud celkem cca 22 milionů samočinných převodovek pro osobní vozy.

Převodovka 9G-TRONIC je koncipována pro pohon zadních i všech kol, včetně hybridních pohonů bez i s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), a v následujících letech bude používána v téměř všech modelových řadách a s téměř všemi motory.

Model E 350 BlueTEC se standardní převodovkou 9G-TRONIC lze již objednávat pro karosářské varianty sedan a kombi. Zákazník přitom získá přednosti nové samočinné převodovky bez navýšení ceny. Uvedení na trh proběhne v září 2013.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru