test-mercedes-benz-R107-280-SL-Cabrio

Také se vám to určitě už stalo. Pokud ne, může se to stát i relativně brzy. Přijdete k zamčenému autu, ale nemůžete najít klíče. Přijdete k zamčenému autu, klíče jste sice našli, ale jsou pohozené na sedačce uvnitř auta. Přijdete k zamčenému autu, ale nemůžete se do něj prostě dostat ani tím zatraceným klíčem. No a od toho jsem tady já, zámkař Jan Hanák. Non-stop nouzové otevírání aut Brno je tu s vámi již několik let. Za tu dobu jsem pomohl mnoha z vás. Někomu i opakovaně, ale jsme jenom lidé a jsou to jen stroje.

Autozámků je celá řada. Setkáváme se s autozámky s vnější drážkou, autozámky s vnitřní drážkou, dále diskovými, víceřadými, s volnoběžným pouzdrem i bez. Největší revoluce mezi zámky však nastala v roce 2015, a to u koncernu VW. Koncern představil novou řadu autozámků s křížovými stavítky. Šlo o dva modely zámků se stavítky – 6+3 a 6+4. Tyto zámky najdeme v automobilech vyšších tříd, jsou bezpečnější a mnohem hůř se otevírají. I s těmito zámky si však dokážu poradit.

Občas se však může stát, že se vyskytne nějaký nový typ autozámku, jako tomu bylo například u jihokorejské značky KIA v letech 2017 a 2018, u Fordu v roce 2017, nebo u Toyoty. Zámek se u těchto vozů změnil jen nepatrně. Šlo o velikost klíčové dírky, případně rozestup mezi stavítky. Z těchto důvodů je třeba se neustále vzdělávat, abych byl připravený i na váš vůz.

Podíváme-li se podrobněji na dva typy zámků, se kterými se nejčastěji setkávám, pak jde o typ diskového zámku a systému s vnitřní drážkou. Otevírání aut se staršími zámky vyžaduje znalost diskového zámku. Jedná se o mechanicky uzamykací systém, který používala automobilka Ford. Ta se však už také přiklonila k druhému typu. U diskového zámku je třeba zmínit i například automobilku Jaguar. Její systém diskového zámku sice nedisponuje úplnou spolehlivostí, kdy dochází k vysoké poruchovosti a opotřebení, ale jedná se vcelku o odolný systém, který má dlouhodobou tradici. K prolomení podobného zámku už s ním musí mít zámečník nějaké zkušenosti.

Systém s vnitřní drážkou je nejrozšířenějším autozámkem v automobilovém průmyslu. Dosazuje ho do svých vozů zmíněný koncern VW. Tento systém byl vyvinut ve spolupráci mladoboleslavské Škoda Auto s FAB Rychnov nad Kněžnou. U otevírání aut jsem se s tímto systémem setkal skutečně nejčastěji. Než přišel nový typ křížových autozámku 6+3 a 6+4, jednalo se o jeden z nejodolnějších zámků vůbec. Zámek obsahuje tzv. axiální nebo radiální bezpečnostní spojku, která se při pokusu o zlomení vložky protočí a zámku se tak nic nestane. Vůz je tak i nadále uzamčený.

Přečtěte si také:  Pojedete na dovolenou autem? Kolik zaplatíte na dálnicích? A co dalšího byste měli vědět?

Otvírání aut sebou přináší ještě jeden nešvar, a to za používání dnes tolik oblíbeného dálkového odemykání vozů. Díky dálkovému ovladači je vložka často zatuhlá či zanesená nečistotami, jelikož se prakticky nepoužívá. Taková vložka se musí před odemykáním nejprve vyčistit a až poté se může začít s nouzovým odemykáním.

Otevírání zámků bez klíče je sice mou prací, ale práce zůstala i nadále mým koníčkem. Proto se neustále vzdělávám a snažím se pomáhat všem z vás, které tato nepříjemnost potkala. Jsem zámečník profesionál s mnoha certifikáty. Jsem členem Asociace zámkových a klíčových služeb (AZKS), Asociace českých lockpickerů (ACL), Asociace trezorových specialistů (ATRES). Jestliže mě budete potřebovat, neváhejte mě ihned kontaktovat. Jsem tu pro vás non-stop.