Automatické radary a měřiče rychlosti na nás už dnes číhají na spoustě míst, v hlavním městě České republiky snad na každém rohu. Pojďme se na pražské radary podívat pěkně zblízka.
Už jsme vám jednu mapu s vyznačenými radary ukazovali, je to ale už pěknou řádku let zpátky. Síť elektronických kontrol se stále rozrůstá, přijde nám dobré ukázat vám aktuální stav. Zejména i díky faktu, že jen za poslední rok přistihla Městská policie, která má měření v hlavním městě zatím ještě na starosti, celkem 300 tisíc řidičů, kteří maximální povolenou rychlost překročili. Velkou většinu z nich zachytily kamery automatického měřícího systému, kterých je po Praze čím dál, tím víc. Drtivá většina přistižených řidičů překročila rychlost maximálně o 20 km/h, několik tisíc už mělo těžší nohu na plynu a překročili rychlost o 20 až 40 km/h a pár střelců rychlost překročilo dokonce o těch „magických“ 40 km/h. Proč magických? V případě, že se udržíte a pojedete o 39 km/h rychleji, přijde vám prostě jen pokuta a jste v pohodě. Pokud už ale rychlost překročíte o 40 km/h, přestupek putuje rovnou do správního řízení, kde jsou pokuty i tresty vyšší a navíc přijdete nejen o body, ale na nějakou dobu také o řidičák.
Praha používá pro stálé měření dva systémy. Jedním je známý úsekový a druhý je okamžitý, tedy radar namířen na jedno jediné místo. Úsekové měření, které jistě znáte třeba z Jižní spojky, zjišťuje, za jak dlouho vozidlo projelo označeným úsekem. V Praze jsou tři místa, která nejvíce svádí řidiče k vyšší rychlosti. Nejvíce překročení maximální povolené rychlosti kamery zaznamenaly v Krči v ulici Zálesí před křižovatkou s ulicí Nad Lesním divadlem. Ze statistik vyplývá, že nejčastějším dnem, kdy zde řidiči překračovali rychlost, je sobota. Na druhém místě se umístila Modřanská ulice, kde jak všichni určitě víte, je měřená padesátka. Celkem si zde nedalo pozor přes 45 tisíc řidičů. Třetí je úsekové měření v ulici Libocká. Tady je měřených 30 km/h, které v loňském roce nedodrželo 34 tisíc řidičů.
A jak že to celé funguje? Pokud překročíte rychlost, software systému vyhodnotí data z kamery a rozhodne, jestli je to ještě přestupek. Pokud ano, pošle vše službu konajícímu strážníkovi, ten vše zkontroluje a elektronicky odešle na magistrátní odbor přestupkového řízení. Tady úředník automaticky vystaví obsílku s výzvou k uhrazení pokuty.
Neříkáme, že s tímto postupem souhlasíme, ale lepší zaplatit pár stovek než přijít ve správním řízení o čas, peníze a body zároveň. Podívejte se na mapu, která ukazuje, kde všude se teď měří a kde si tedy máte raději dávat pozor.
Interaktivní mapu s radary, ale i kamerami a dopravní situací si můžete prohlédnout zde.