1993-Peugeot_106-Ph1-XSI

Maličký Peugeot 106 oslavuje 30. narozeniny. Nabízel spoustu zajímavých edicí i sportovní verze

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Peugeot - 22. 6. 2021


Peugeot 106 byl prvním vozem „6. generace“ (modely, jejichž název končí číslem 6). Tento nový vůz měl rozšířit nabídku značky Peugeot v segmentu malých městských vozů, který v té době tvořil něco přes třetinu evropských prodejů, přičemž ve Francii představoval 40 %.

Peugeot 106 byl uveden na trh 12. září 1991 a novinářům byl představen jako „Sympatická koule zahalená do úsměvů a oděná do šarmu, která se cítí dokonale ve svých 356 cm plných překvapení a úžasu. Navržena jako všestranný vůz určený do města a stvořený pro silnici, jako ikona elegance a svůdnosti, s pohonem předních kol a motorem uloženým napříč, který se zrodil z know-how značky Peugeot a vychází ze stejné tradice“.

Nejprve se Peugeot 106 vyráběl ve třídveřovém, od roku 1992 pak i v pětidveřovém provedení. Do ukončení prodeje v roce 2003 se ho vyrobilo téměř 2 800 000 kusů. Peugeot 106 se vyráběl především v Mulhouse, ale v době největší poptávky probíhala jeho výroba i v továrnách v Sochaux a Aulnay-sous-bois. Nabídka pohonů zahrnovala čtyřválcové benzinové motory typu TU o objemu 954 až 1587 cm³ a naftové agregáty o objemu 1360 až 1558 cm³.

1993-Peugeot_106-Ph1-Roland-Garros-1
Peugeot 106 Roland Garros (1993)

Peugeot 106 je bezpochyby jedním z vozů značky s největším počtem speciálních sérií. Za dvanáct let prodeje jich byla zhruba dvacítka. Mezi nejikoničtější patří velmi krásné edice „Roland Garros“ a „Zenith“ z roku 1993, slavný model 106 Kid s džínovými sedadly z roku 1994, vtipná verze Cartoon, kterou reprezentoval animovaný hrdina Droopy v letech 1996 až 1999, elegantní model „Inès de la Fressange“ z roku 1997 nebo „Enfant Terrible“ uvedený na trh v roce 2000.

Vůz existoval také ve sportovních verzích jako 106 Rallye z roku 1993, 106 XSI s výkonem 95 koní z roku 1992, s výkonem 105 koní z roku 1995 a 106 S16 s výkonem 120 koní z roku 1996. Vůz prožil úspěšnou sportovní kariéru v soutěžích Peugeot Sport a v rallye skupiny N. V roce 1997 byl představen model 106 Maxi, inspirovaný modelem 306 Maxi. Od roku 1998 jej vyvíjel a pilotoval Lionel Montagne, v roce 2000 s ním Cédric Robert obsadil 5. místo ve francouzském mistrovství v rallye.

1993-Peugeot_106_RALLYE
Peugeot 106 Rallye (1993)

Peugeot byl průkopníkem elektromobilů, první Peugeot VLV (Voiture Légère de Ville = lehký městský vůz) byl představen v roce 1941. Peugeot 106 byl druhý a až do roku 2010 držel světový rekord v prodeji elektromobilů. Elektrické verze se prodalo téměř 3 550 kusů a byla určena pro soukromé i firemní zákazníky.

V neposlední řadě jsou pro Peugeot 106 také typické reklamní kampaně založené především na humoru, se známým sloganem: „Muž je ochoten udělat cokoli, aby si mohl půjčit auto své ženy“.

1993-Peugeot_106-Ph1-Roland-Garros-2
Peugeot 106 Roland Garros (1993)

Chcete-li si Peugeot 106 prohlédnout, navštivte muzeum Peugeot Adventure v Sochaux, která mu připravila do konce roku 2021 výstavu. K tomuto výročí je vystaveno osm modelů: 106 Rallye (italská verze) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992.

Muzejní týmy také se sdruženími Club 106 Team Rallye a Club 106 s16 připravují velké setkání vozů Peugeot 106, které se bude konat v sobotu 11. září 2021. Vítáni jsou všichni majitelé vozu Peugeot 106.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru