martin_macik-mm_technology-rallye_dakar_2023-beduin

Macíkovi si z letošního Dakaru přivezli beduína. Při závodech vypili 1500 kafí

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: MM Technology - Foto: Pavel Srp - 17. 1. 2023


Tým MM Technology už se vrátil z Dakaru domů, beduín se zabydlel v Sedlčanech. Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda ho vybojovali za 2. místo v kategorii kamionů. Pro všechny členy týmu je odměnou za léta dřiny, snažení a víry, že je možné, aby si sami postavili závodní kamion a uspěli s ním na Dakaru. Je potvrzením, že cesta, kterou se před 20 lety vydal Martin Macík starší nebyla tak bláznivá, jak se v počátku mohlo zdát.

Úspěch na letošním Dakaru pomůže závodníkům, konstruktérům, mechanikům a dalším, kteří s týmem spolupracují, pokračovat ve své vášni a dělat práci, která je baví, a ve které dnes už patří mezi nejlepší na světě. Teď je chvíli čas na odpočinek, rodinu a klid. Ale dalších plánů je spousta…

2. místo na Dakaru – 20 let práce a zkušeností

„Všechno, co se stane na Dakaru, ti většinou doteče až s několikadenním zpožděním. Letošní Dakar byl těžký. Ale bojovali jsme až do samotného konce, s vyrovnanými soupeři. A to mě hrozně bavilo. A měl jsem radost z fungování našeho týmu. Opravdu, každý z kluků má svoje zásluhy,“ říká Martin Macík mladší, který letos získal sošku beduína při svém 11. dakarském startu. Ačkoliv přijel domů o 4 kila lehčí, díky předchozí poctivé přípravě se až do konce závodu cítil fyzicky dobře a dokázal si udržet čistou hlavu. Pomohlo k tomu jistě i to, že během závodů vypili na 1500 kapslí kávy.

Navigátor František Tomášek, který na trati spolehlivě odhaloval všechny navigační chytáky, s Martinem do závodní kabiny usedl poosmé. Palubní mechanik David Švanda posádku technicky podporoval počtvrté (na dakarské rallye byl už ale celkově popáté), během etap hlídal stav speciálu, bleskově odhalil a vyřešil všechny technické problémy, zároveň celý rok pracoval na stavbě nových vozů.

Posádka týmu MM Technology na Dakaru dokázala vyhrát 4 etapy i prolog. Ze Saúdské Arábie si přivezla také 6 medailí získaných v rámci světového poháru.

Nejnáročnější ročník v Saúdské Arábii

„Samozřejmě nás i letos potkala různá úskalí – ve druhé etapě kámen zničil brzdy, spálily se nám pneumatiky. V druhé polovině závodu nás zdržela řeka, když jsme zapadli do bahna. To byly obtížné momenty. Ale k Dakaru patří. A i díky předchozím zkušenostem jsme věděli, že musíme dál jet naplno a nesmíme polevit,“ říká Macík a oceňuje, že pořadatelé Dakaru letos splnili slib, když ještě před startem oznamovali nejdrsnější saúdskoarabský ročník. K náročnosti přispěly dlouhé a extrémně rozbité etapy v první polovině i duny Pusté končiny v druhé části. Roli sehrálo i počasí, které znesnadňovalo zdolání některých úseků trati a současně komplikovalo práci mechanikům. Neplánovaně proběhly dokonce dvě maratonské etapy.

Ani navigace nebyla snadná. „Je to stále navigační soutěž a už nejde jen o to bod nějak trefit, ale najít ho na první dobrou. A to František dokázal. Myslím, že v rámci navigace je jeden z nejlepších,“ říká Martin Macík a dodává, že posádce hodně pomohl klid, který si v kabině dokázala pěstovat. „Zažíváte situace, které jste si nedovedli ani představit, a pokud bychom ztráceli nervy, třeba duny Empty Quater bychom určitě neprojeli tak hladce,“ říká Macík.

Čenda se osvědčil

„Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten letos v týmu také nechyběl.

I oranžový speciál, v němž posádka na letošním Dakaru vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu. Macíkovi s ním v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru. Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Ze Saúdské Arábie si opět přivezl seznam poznámek k dalšímu vývoji, ale jak sám říká, je poměrně krátký Oproti minulým rokům, kdy měl stovky položek, jich je letos asi jen 30.

https://www.facebook.com/mmtechnologydakar/posts/pfbid031YeNPszDgFgpP8Lc46qUALZV7j6ZBK3rJSTn9NVtXnWEdmgbmx6zxYCiy3KURyKDl?__cft__[0]=AZVxc0niI-Xap3ZAooN_tfgCc6TYe9lHJGppHvPk-IAW6O0VZUlpMbRofOITHB8mvFH6VSRpVPGBp0GZnMFGl1U46Nzu0QT4MSeOmi58Zc4EeJrVLwIjB5LCAAqGfkqNHS45Idx6ymEtdbq5JOM5bgbva1BEsR0Ll9ZF8sH0nGbcgH477jPrIeTy11H3uBOTbT8&__tn__=%2CO%2CP-R

V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA. A pracuje se i na elektrickém speciálu pro některý z příštích ročníků Dakaru. Během toho letošního se v kamionech od Macíků, svezli Claudio Bellina z Italtrans Racing týmu, Kees Koolen z Projectu 2030 nebo Richard de Groot z Fireman Dakar Teamu.

Bude se závodit i během roku

V letošní sezóně má Čenda v plánu ještě účast v několika závodech, oblíbené Baja Aragon nebo v Rallye du Maroc, která se každoročně stává skvělým testem před Dakarem. A tým počítá také s tradičním testováním techniky v Tunisku – toho se budou účastnit také fanoušci. Nejbližším krokem, který teď na závodníky čeká, jsou akce Posedlí Dakarem. Už v únoru a březnu se na nich posádka i další členové týmu potkají s fanoušky. Budou si vyprávět vše, na co během lednového závodu nebyl čas, uvidí videa a připomenou si nejzajímavější situace, které sedlčanský tým letos na trati zažil.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru