dacia-sandriders

Loeb a Al-Attiyah opouštějí písky Dakaru. Dacia Sandriders vyráží do africké buše

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Dacia - 14. 5. 2025


Třetí podnik sezóny 2025 znamená premiéru W2RC v Jihoafrické republice, ale také návrat na africký kontinent, kde Dacia Sandriders loni v říjnu vybojovala své vůbec první vítězství na Marocké rallye, rozhodujícím podniku sezony 2024.

Tým přijíždí do Sun City, startovního místa tohoto netrpělivě očekávaného kola, s dalším vítězstvím v kapse: únorovým vítězstvím v Abu Dhabi Desert Challenge, které po pěti dnech intenzivních závodů v poušti získali Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger.

Tento výsledek vynesl Nassera Al-Attiyaha do čela prozatímního pořadí jezdců W2RC, zatímco Francouz Edouard Boulanger vede pořadí spolujezdců. Dacia Sandriders je druhá v pořadí továrních týmů.

Účast na jihoafrické rallye je pro tým, který se dosud účastnil pouze pouštních soutěží, premiérou. Tento nový formát, kombinující šotolinové a polní cesty, savanu, hustou buš a horské úseky, představuje klíčovou etapu v pokroku vozů Dacia Sandriders a jejich objevování rallye-raid, nejnáročnější disciplíny v automobilovém sportu. Tým se na tuto výzvu těší.

Dacia-Sandriders-skok

Tato nová konfigurace ovlivnila i jejich přístup k závodu na 2759 km. Tiphanie Isnardová, manažerka týmu, vysvětluje: „Na tento nový závod mistrovství světa se velmi těšíme. Velmi tvrdě jsme pracovali na přípravě na tento závod, který má zcela jiný profil než cokoli, co jsme dosud zažili. Vzhledem k tomu, že jsme v Jižní Africe ještě nikdy nezávodili a budeme tam moci testovat jen několik dní před startem, přistupujeme k této rallye s velkou pokorou. Budeme na domácí půdě Toyoty a víme, že to bude těžké. Cílem zůstává upevnit pozici Nasera a Edouarda v hodnocení jezdců a spolujezdců a posílit naši pozici mezi továrními týmy. Především však chceme získat zkušenosti na tomto typu terénu tím, že naše dva Sandridery dovezeme do cíle.

Trasa ve zkratce

Jihoafrická Safari rallye, která se koná v Sun City, 140 kilometrů severozápadně od Johannesburgu, odstartuje v pondělí 19. května 25kilometrovým prologem. V úterý 20. května se jede první etapa, která se jede na jihozápad od bivaku v Sun City a měří 285 kilometrů, což je celkem 571 kilometrů. Druhá etapa, dále na jihozápad od Sun City, ve středu 21. května, představuje první část maratonské etapy, při níž je třeba ujet 418 kilometrů do maratonského tábora, kde posádky přenocují. Rallye pokračuje ve čtvrtek 22. května druhou částí maratonské etapy, etapou č. 3, která měří dalších 537 kilometrů. Čtvrtá etapa, která se pojede v pátek 23. května poblíž jihoafrických hranic s Botswanou, je další smyčkou, která bude startovat a končit v Sun City. K celkové délce závodu přidá 698 kilometrů. Rozhodující etapa, která se uskuteční v sobotu 24. května poblíž Sun City, měří 290 kilometrů, z toho 218 kilometrů na čas (zakončených osmikilometrovým Power Selective Section). Přestože je v květnu na severozápadě Jihoafrické republiky obecně suché počasí, je možný mírný déšť, zatímco okolní teplota se pohybuje mezi 5 °C ráno a v noci a 26 °C přes den.

Technická příprava na míru

Technický ředitel Philip Dunabin vysvětluje, jak byl vůz Dacia Sandrider přizpůsoben této nové výzvě: „O této události nemáme mnoho informací, ale víme, že terén bude rozmanitý, s oblastmi husté vegetace, která může poškodit karoserii a čelní sklo. V případě silného deště hrozí také riziko hlubokých brodů. Vpředu jsme přidali ochranné prvky, které chrání čelní sklo a zabraňují zachycení větví mezi střechu a sloupky. Upravili jsme zadní část podběhů předních kol, abychom omezili jejich poškození vegetací, což byl problém, se kterým jsme se setkali na začátku Dakaru. Byl přidán nový systém přívodu vzduchu s nástavcem na obou stranách čelního skla. Vede po sloupcích a napájí vzduchový filtr umístěný pod zadní částí kapoty. V zadní části jsme odstranili původní zavazadlový prostor, abychom vytvořili elegantnější design odpovídající vzhledu vozů Dacia. Protože se rychlostní zkoušky konají v nadmořské výšce mezi 1000 a 1500 metry, upravili jsme mapování motoru tak, aby byl zajištěn optimální výkon. V neposlední řadě jsme posílili podélné hnací hřídele vpředu novými díly, které mají lepší rozměry a jsou šetrnější.“

Nasser Al-Attiyah říká: „I když je to pro Sandrider nový terén, přistupujeme k této rallye sebevědomě. Tým odvedl vynikající práci při přípravě na tuto soutěž, která nebude jednoduchá. Po vítězství v Abú Zabí vedeme s Edouardem šampionát a naším hlavním cílem je udržet si tuto pozici i v polovině sezony. Již jsem měl možnost vyzkoušet si jihoafrické tratě a těším se na objevování této nové soutěže. Chci také dokázat, že Dacia Sandrider dokáže fungovat i mimo poušť, ve smíšeném terénu, jaký nás čeká zde.“

Sébastien Loeb říká: „V Jižní Africe jsem už byl na mistrovství světa v rallycrossu, ale tady mi to moc nepomůže! Stejně jako v Keni bude terén těžký a náročný. Můj cíl je jasný: po dvou odstoupeních chci dojet až do cíle. Chci také zopakovat naši výkonnostní úroveň ze Středního východu a zároveň se vyvarovat chyb, které nás brzdily v prvních dvou kolech. Úroveň W2RC je stále velmi vysoká a mnoho posádek už tuto rally zná. Pokud dojedeme do cíle, bude to už dobrý výsledek.“

Složení týmu Dacia Sandriders:

  • #200: Nasser Al-Attiyah (QAT) / Édouard Boulanger (FRA)
  • #219: Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL)

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru