hyundai_i30_N-vyfuky-emise

Lidé si začali všímat kouře z výfuků aut. Zbytečně ale panikaří, v zimě je většinou poměrně běžný

Autor: Anina Russová - Zdroj: ÚAMK, Cebia - Foto: Pavel Srp - 19. 12. 2024


Už řadu měsíců ministerstvo dopravy, ale i policisté informují, že se začnou více zaměřovat na kouřící auta. Jenomže tím mezi některými řidiči vyvolali lehkou paniku. Je totiž potřeba si uvědomit, že není „kouřící auto“ jako „kouřící auto“. A ne každý kouř znamená technický problém a špatné emise.

Různé druhy kouřů, dokonce i voda

Ministerstvo dopravy v září letošního roku upozornilo na to, že se zaměří na kouřící auta s poměrně konkrétním popisem: „Neadekvátně kouří, místo výfuku mají lešenářskou trubku, vydávají extrémní hluk. Každý svéprávný člověk přece dává svému autu běžnou údržbu,“ popsal tehdy resort. Každý kouř z výfuku ale nemusí být a ani není problém.

Je dobré vědět, že během zimních měsíců je kouř z výfuku naprosto normální a většinou to neznamená, že má auto problém s emisemi. Je to stejné jako když se lidem při mluvení kouří od pusy. „Je potřeba poznamenat, že v chladném počasí s vysokou vlhkostí vzduchu, je trocha bílého kouře z výfuku zcela normální i u nových aut. Jedná se o vodní páru – stejnou v chladném počasí vydechujeme z úst. Za teplých a suchých dnů by se však žádný kouř objevit neměl,“ vysvětluje Cebia.

Problém však nastává ve chvíli, kdy má kouř nějakou specifickou a výraznou barvu a navíc je cítit. „V případě, že z výfuku stoupá bílý kouř i za teplého počasí, znamená to jediné – motor není v pořádku. Stále se jedná o vodní páru, která se ale netvoří vlivem počasí, ale prosakováním chladicí kapaliny do spalovacích prostorů. V dobře fungujícím motoru se chladicí kapalina ke spalování nemá a nesmí dostat,“ vysvětluje Cebia. Pokud se tak děje, může to mít několik příčin od prasklého těsnění pod hlavou až po prasklý blok motoru. Vždy tedy jeďte co nejdříve do servisu.

To, o čem mluvilo ministerstvo dopravy a co výrazněji monitorují také policisté, je ale kouř modrý nebo černý. „Černý kouř z výfuku vždy značí nedokonalé spalování – ve válcích není dostatek vzduchu, aby palivo účinně shořelo a vytváří se černé saze. Motor tedy běží na tzv. bohatou směs,“ popisuje Cebia. Kromě případů, kdy to tuningáři u naftových motorů dělají schválně, je potřeba vzít v potaz problém s lambda sondou, turbodmychadlem, EGR ventilem a řadou dalších věcí. V tomto případě je nezbytná návštěva servisu.

Někdy si můžete všimnout toho, že z výfuku teče nějaká kapalina. Většinou není čeho se obávat. „Při studeném startu někdy z výfukového potrubí vozidla vytéká voda. Při spalování uhlovodíků, tedy i benzínu nebo nafty dochází ke vzniku nejen oxidu uhličitého a dalších spalin, ale i vody. Navíc při studeném startu kondenzuje vlhkost na stěnách výfukového potrubí. Totéž, tedy vznik vlhkosti v potrubí se děje i při jeho stydnutí. Opět to má podobu vytékající vody. Při rychlém zahřátí potrubí třeba akceleraci, se pak voda může měnit v bílou páru,“ vysvětluje Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK) a dodává, že čím jde o větší auto s delším potrubím a katalyzátorem i filtrem pevných částic atd., tím se v potrubí může usazovat více vlhkosti, tedy vody. Samozřejmě, že při dostatečně dlouhé jízdě se vypálí a promění v páru. Opačně, při krátkých jízdách nebo poskakování jen po městě se voda v potrubí hromadí a výfuk koroduje.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

2 názory na “Lidé si začali všímat kouře z výfuků aut. Zbytečně ale panikaří, v zimě je většinou poměrně běžný”

  1. Nacismus je nakažlivá choroba, která postupně pohltí celé národy. Z policie se jednoho dne může stát gestapo, když budeme volit nacistické strany. Je potřeba se nad tím zamyslet a bojovat proti tomu pokud to ještě jde. Pozor nacisté nenáviděli komunisty. Je potřeba zjistit proč.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru