koncept-Lexus_LF-30_electrified- (1)

Lexus odhalil koncepční model LF-30 Electrified zhmotňující vizi elektrifikované budoucnosti této prémiové japonské automobilky. Je součástí strategie ‚Lexus Electrified‘ představující nadcházející generaci elektrifikovaných vozidel.

Uvedením modelu RX 400h v roce 2005 se Lexus postavil do čela průkopníků elektrifikace, kam patří i dvoustupňová redukční převodovka nebo vícestupňový hybridní pohon, účinně využívající hybridní technologie.

Cílem vize „Lexus Electrified“ je dosáhnout významného posunu výkonových charakteristik, ovládání i radosti za volantem, přestože se mobilita napříč společností s nástupem autonomního řízení a elektrifikace vozidel postupně mění.

Ve snaze zachovat typickou zábavu za volantem vyvíjí Lexus technologii integrovaného motorického řízení pro vyspělý systém regulace postavení karoserie a další technologie elektrifikace. Lexus čerpá ze zkušeností, kterých nabyl během vývoje klíčových technologií pro řadu oblíbených hybridních modelů s autonomním dobíjením, jako jsou např. systém energetického managementu baterie, řídicí moduly výkonu nebo elektromotory.

koncept-Lexus_LF-30_electrified- (2)

Technologie podporují integrované řízení hnacího ústrojí, soustavy řízení, odpružení a brzd, čímž maximálně využívají potenciál technologie řízení elektromotorů, postupně vyšlechtěné v hybridních modelech.

Lexus uvede první elektromobil UX 300e

V rámci plnění tohoto cíle uvede Lexus v Evropě v roce 2020 svůj první elektromobil s bateriovým pohonem (BEV) a označením UX 300e. Tím značka reaguje na potřeby zákazníků v různých regionech světa, vč. vývoje hybridních vozidel (HEV), plug-in hybridů (PHEV), elektromobilů na baterie (BEV) a vozidel na vodíkové palivo (FCEV).

V návaznosti na to pak Lexus plánuje rozšířit svoji modelovou nabídku elektrifikovaných vozidel. Počátkem nadcházející dekády proto představí svůj první plug-in hybridní Lexus a také novou speciální platformu pro elektromobily na baterie. Do roku 2025 bude mít Lexus k dispozici elektrifikované verze všech modelů svých vozidel; cílem automobilky je, aby prodeje elektrifikovaných vozidel předehnaly prodejní objemy modelů s klasickým spalovacím motorem.

Lexus představí svůj první elektromobil UX 300e

Klíčové vlastnosti Lexus LF-30 Electrified

Od provedení exteriéru se od bateriového elektromobilu očekává moderní image, a tak stylistické ztvárnění získalo výtvarné kvality, které nabývají futuristické formy; cílem interiéru s důrazem na autonomní řízení a další nové technologie je naplno projevit distingovaný světonázor značky Lexus.

Za jízdními schopnostmi studie ‚Lexus Electrified‘ stojí jednotlivé komponenty, které spojují nejnovější technologie Lexus s vedoucím postavením značky v oblasti vývoje systémů HEV. Díky preciznímu řízení elektromotorů lze v reálném čase regulovat postavení karoserie, a to způsobem, který by u klasického automobilu nebyl možný.

Přečtěte si také:  Audi zruší tisíce pracovních míst. Musí šetřit kvůli elektromobilitě

LF-30 Electrified kromě toho využívá celou řadu vyspělých technologií s výhledem až do roku 2030 – jako je např. kokpit nové koncepce, vycházející z designové filozofie zaměřené na člověka a čistě elektronického systému řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘).

Futuristický exteriér naznačuje podobu elektrifikovaných vozidel Lexus až do roku 2030

Lexus se chopil úkolu vyjádřit takový design, který je dosažitelný jen u bateriového elektromobilu poháněného samostatnými elektromotory v jednotlivých kolech; návrháři Lexus tak prostřednictvím vnější podoby LF-30 Electrified vyjádřili jedinečné toky energií systému pohonu. Vnější vzhled vozidla má vyjadřovat energii, která vychází z kol posazených až do samotných rohů karoserie, proudí směrem ke kabině vozidla, obtéká kolem řidiče a poté hladce přiléhá k povrchu vozovky.

koncept-Lexus_LF-30_electrified- (3)

Lexus využil jednu z výhod vyhrazených pouze elektromobilům, konkrétně tvarování karoserie ‚bez kapoty‘; charakteristická vřetenovitá maska chladiče Lexus byla tak ještě rozvinuta a nyní se odráží v celé architektuře vozidla. Křivky ikonického ‚vřetene Lexus‘ jsou vetknuty do okenního skla, plynule se táhnoucího od přídě až po záď, atletických blatníků, stejně tak jako světlometů ve tvaru křídel.

Karoserie zaujme elegantní a uhlazenou přední partií, která postupně přechází v přímočarou a ostře řezanou záď. K vynikající aerodynamice a účinnému chlazení přispívají nejen světlomety ve tvaru křídel, ale i ostré hrany zadních svítilen a boční přívody vzduchu, což je jen další z příkladů umného spojení stylu a funkčních vlastností.

Průhlednost bočních oken lze plynule upravovat, a poskytnout tak pasažérům široký rozhled kolem dokola, stejně tak jako vysokou míru soukromí v noci či za jiných situací.

Barva čelní partie vozidla a luminiscenční vzory pomáhají při pohledu zvenčí rozpoznat, zda se vozidlo pohybuje v běžném režimu (tj. řidič se věnuje řízení), nebo v režimu autonomního řízení – další důkaz snahy návrhářů Lexus nabídnout vysokou úroveň stylistického ztvárnění a funkčnosti. Barevný odstín karoserie ‚galvanické nebe‘ používá špičkovou technologii laku s vyluhovanými kovovými částicemi k dosažení jedinečné kvality, okořeněné lehce modrozeleným odstínem.

Interiér efektivně využívající technologie autonomního řízení

Kokpit vozidla byl navržen podle nové designové koncepce „Tazuna“ firmy Lexus, v souladu s dalším posilováním klíčové filozofie zaměření na potřeby člověka. Ovládací prvky na volantu jsou zkoordinovány s head-up displejem – inspirací zde byl jezdec, který pomocí jediné otěže dokáže dosáhnout vzájemného souznění s koněm.

Přečtěte si také:  V Goodwoodu se představí elektrický Mustang. Od Fordu ale nebude

Výsledkem je prostor, v němž se řidič může plně soustředit na řízení a současně ovládat nejrůznější funkce, jako např. navigaci, audio soustavu a přepínání jízdních režimů, bez nutnosti přeostřovat zrak nebo pracovat s ručními spínači.

LF-30 Electrified, naznačující budoucí podobu kokpitu Tazuna, používá rozhraní příští generace, jako např. ovládání gesty a propracované předávání informací vozidla pomocí rozšířené reality (AR). Výsledný interiér skýtá řidiči i celé posádce dostatek pohodlí a funkčnosti.

koncept-Lexus_LF-30_electrified- (4)

Uspořádání předního sedadla připomíná sedadlo první třídy dopravního letadla; interiér umně zprostředkuje pocit vzdušnosti a současně i bezpečného obklopení. Veškeré spínače a další ovládací prvky jsou v pohodlném dosahu; k pohodlí a funkčnosti interiéru přispívá i velký displej pro ovládání gesty před sedadlem spolujezdce.

Zadní sedadla se díky technologii umělých svalů tvarově přizpůsobují postavě pasažéra a mohou též podporovat různé režimy, např. sklopení, relaxaci nebo funkce výstrahy.

O ozvučení příští generace se stará audiosystém Mark Levinson s detailní regulací reproduktorů k vytvoření ideálního akustického prostoru pro poslech hudby řidičem i všemi členy posádky; reproduktory vestavěné do hlavových opěrek poskytují optimální ozvučení a zároveň disponují funkcí potlačování hluku, která přispívá k tichému prostředí na palubě.

Skleněná střecha nad zadními sedadly nabízí funkci hlasového ovládání a gesty ovládaný displej „SkyGate“, který s využitím rozšířené reality zobrazuje nejrůznější druhy informací, jako např. realistickou hvězdnou oblohu, oblíbená videa uživatelů, či dokonce údaje systému navigace.

Interiér se chlubí nejen jedinečným designem, ale také naznačuje směr luxusu příští generace s využitím udržitelných materiálů ve snaze snižovat dopady na životní prostředí. V prostoru podlahy a ovladačů volantu se používá tradiční japonský materiál Jakisugi (zuhelnatělé cedrové dřevo); při výrobě plisovaných výplní dveří byl zase do vláken zapracován recyklovaný kov. To je další vyjádření svébytného a pokrokového ducha značky Lexus.

LF-30 s elektromotorem v každém kole, řízením bez mechanické vazby a propracovaným systémem regulace

Ve snaze přinést zásadní posun v jízdních schopnostech, ovladatelnosti, kontroly nad vozidlem a radosti za volantem používá LF-30 nejen systém regulace postavení karoserie, ale i řadu dalších nejmodernějších technologií. Elektromotory zabudované do každého z kol vozidla společně s nízkou zástavbou baterie zaručují příznivější působení setrvačných sil a vysokou úroveň jízdních schopností. Ve výhledu do roku 2030 je zde technologie autonomního řízení a podpůrného dronu pro další přidanou hodnotu nabízenou budoucími vozidly.

koncept-Lexus_LF-30_electrified- (6)

Integrovaná technologie řízení elektromotorů

Integrovaná technologie řízení elektromotorů přináší precizní regulaci hnací síly elektromotorů s vysokým točivým momentem, kdy uzpůsobuje polohu karoserie vozidla v souladu s vnímáním člověka. Díky zcela nezávislé kontrole předních a zadních poháněných kol je možné podle potřeby a aktuální situace zajistit pohon samotných předních kol, pohon samotných zadních kol, resp. stálý pohon všech kol.

Přečtěte si také:  Automobilka Škoda vybrala ikonické modely ze své 125leté historie. Které to jsou?

Kompaktní a lehké pohonné jednotky dávají širší prostor návrhářům karoserie a řidiči zase umožňují vychutnat si mimořádné pohodlí, dostatečný výkon za každé situace, bezpečnost a jistotu bez ohledu na povrch vozovky nebo jízdní podmínky.

Vyspělý systém regulace postavení karoserie považuje Lexus za klíčovou součást vize ‚Lexus Electrified‘, a má proto v plánu uvedenou technologii používat napříč celou modelovou řadou elektrifikovaných vozidel.

Čistě elektronický systém řízení zcela odbourává mechanické spojení a umožňuje flexibilnější kontrolu zatáčení v závislosti na jízdních podmínkách; vyznačuje se i preciznější citlivostí řízení v souladu se záměry řidiče. Přispívá i k intenzivnějšímu pocitu vzdušnosti na palubě, neboť během autonomního řízení lze ovladač řízení posunout vpřed mimo prostor řidiče.

LF-30 jako bateriový elektromobil příští generace využívá technologii bezdrátového nabíjení pro zjednodušení každodenního života, stejně tak jako systém hospodaření s energiemi na bázi umělé inteligence, umožňující optimální distribuci elektřiny mezi vozidlem a domácností, a dále regulaci nabíjení koordinovanou s každodenním časovým rozvrhem uživatele.

Palubní technologie umělé inteligence rozpoznává hlasy jednotlivých pasažérů a funguje jako cestovní partner s využitím informací na míru, uložených v elektronickém klíčku řidiče. Pomáhá uzpůsobit jednotlivé součásti prostředí interiéru, jako např. teplotu vzduchu a audio systém, nastavení tras navigace a cíle, stejně tak jako navrhovat aktivity po příjezdu do cíle. Zná řidičovy preference a pomáhá v reálném čase regulovat odpružení a nastavovat hnací jednotku v závislosti na aktuálním prostředí.

LF-30 Electrified využívá technologii podpůrného dronu ‚Lexus Airporter‘. Lexus Airporter s využitím autonomního ovládání dokáže například nezávisle dopravit zavazadla od prahu dveří domu až do kufru vozidla.

LF-30 Electrified s využitím nejmodernější technologické koncepce autonomního řízení ‚Lexus Teammate‘ disponuje vyspělými funkcemi na podporu řízení v podobě režimů Chauffeur (řidič), resp. Guardian (ochránce). Během autonomního řízení s využitím vyspělého systému regulace postavení karoserie si celá posádka vychutnává pohodlí a pocit bezpečí.

K mimořádné úrovni pohodlí přispívá i funkce autonomního parkování a vyzvedávání posádky u prahu dveří, kdy se LF-30 Electrified nezávisle přesune od příjezdové cesty až k prahu domu.

koncept-Lexus_LF-30_electrified- (5)