lexus-es-300h-digitalni-zpetne-zrcatko-kamery- (1)

Lexus se i nadále zasazuje o zpřístupňování vyspělých technologií svým zákazníkům ve prospěch ještě vyšší bezpečnosti a pohodlí. Dokladem tohoto úsilí je uvedení digitálních vnějších zpětných zrcátek pro luxusní hybridní sedan ES 300h na evropském trhu. Technologie se představí v evropské premiéře na autosalonu Ženeva 2020.

Systém původně uvedený v roce 2018 v Japonsku (poprvé na světě v rámci sériově vyráběných vozidel) nahrazuje klasická vnější zpětná zrcátka kompaktními kamerami s vysokým rozlišením v exteriéru vozidla, propojenými s displeji v kabině. Ty zajišťují vylepšené zobrazování oblasti za vozidlem a bezprostředně podél něj za všech jízdních podmínek, kdy omezují nebo zcela eliminují slepý úhel výhledu řidiče a automaticky se přizpůsobují tak, aby zprostředkovaly rozšířené zobrazení v situacích, kdy vozidlo zatáčí nebo couvá.

Ergonomické provedení

Díky ergonomickému řešení tohoto systému může řidič lépe kontrolovat situaci kolem vozidla při menším natáčení hlavy do stran, v souladu se strategií značky Lexus omezovat celkové namáhání řidiče. V základně předních sloupků jsou zabudovány dva 5″ barevné displeje, přibližně ve stejné výšce jako vnější zpětná zrcátka, aby je řidič intuitivně našel v obvyklém úhlu pohledu. To znamená, že řidič nemusí nijak výrazně měnit své zvyklosti při běžném kontrolování zpětných zrcátek.

Kamery jsou vestavěny do štíhlých aerodynamických pouzder, které jsou sladěny s elegantními křivkami ES, díky menším rozměrům ve srovnání s vnějšími zpětnými zrcátky se podařilo potlačit aerodynamický hluk a zároveň má řidič lepší výhled šikmo vpřed.

Kamerové jednotky jsou vybaveny vestavěným vyhříváním, které zamezuje zamrzání nebo zamlžování, navíc jsou umístěny tak, aby obraz neblokovaly dešťové kapky nebo sníh. V případě potřeby může řidič zapnout funkci odmlžování tlačítkem na přístrojové desce, aby měl dokonalý výhled za všech situací.

Digitální zpětné zrcátko Lexusu vidí i přes hlavy cestujících

Systém je dále vybaven luminiscenčním detektorem, který automaticky potlačuje oslňování od světlometů vzadu jedoucích vozidel při jízdě v noci, což přispívá k mnohem čistšímu výhledu směrem vzad.

Automatické rozšiřování zobrazení

Když řidič použije ukazatel směru nebo zařadí zpátečku, digitální zpětná zrcátka se automaticky přepnou na rozšířené zobrazování oblasti podél vozidla a za ním, čímž eliminují slepý úhel výhledu v zájmu bezpečnějšího manévrování. Na změnu způsobu zobrazení upozorňuje řidiče ikonka v rohu displeje. Když řidič dokončí změnu směru, přejíždění z pruhu do pruhu nebo parkování, systém se automaticky přepíná na standardní nastavení. Řidič též může přepnout na rozšířené zobrazení ručně, resp. tuto funkci vypnout.

Přečtěte si také:  Zájem o velká auta mezi Čechy roste. Kvůli úspornosti a širokému využití

Zobrazení systému lze seřizovat pomocí ovládacích prvků na panelu dveří u řidiče, podobně jako klasická vnější zpětná zrcátka. Systémová nastavení jsou k dispozici prostřednictvím menu, včetně nastavení jasu a (jedinečné funkce Lexus) automatického zatahování kamer po zaparkování vozidla. Systém též disponuje funkcí pro sledování slepého úhlu.

Automatické referenční čáry

Systém digitálních zpětných zrcátek dále pomáhá řidiči s přesným nasměrováním vozidla při parkování i během jízdy, kdy do obrazu automaticky doplňuje referenční vodicí čáry.

Během parkování čáry ukazují vzdálenost 20 a 50 cm od zadního nárazníku, resp. 50 cm podél obou boků vozidla. Zobrazují se v rámci dynamického obrazu a rovněž v ikoně na displeji zachycující pozici vozidla při pohledu shora.

Při jízdě v mimoměstském provozu řidič snáze odhaduje bezpečný odstup od ostatních vozidel díky referenčním čarám ukazujícím 5, 10 a 15 m ve směru jízdy (za rychlostí do 70 km/h). Za vyšších rychlostí se znázorňují vzdálenosti 5, 10, 15 a 30 m.