Dacia si vybudovala pověst značky, která zpřístupnila SUV i těm, kteří si dříve podobné auto nemohli dovolit. Jednoduchá technika, střízlivý design a ceny hluboko pod konkurencí znamenaly úspěch. S každou novou generací modelů pak automobilka přidávala výbavu i styl, ale stále držela cenovky při zemi. Dnes už sice není nejlevnější značkou na trhu, ale zákazníkům za jejich peníze stále nabízí opravdu hodně. A bude s tím i nadále pokračovat.
Teď se totiž rumunská automobilka chystá zpochybnit další zažitou představu. V přípravě má model s interním označením C-Neo, který se pohybuje na pomezí typů karoserií, je to trochu kupé-crossoveru a shooting brake. Právě auta s karoserií typu shooting brake přitom tradičně patřily k nejdražším a nejimageovějším karoseriím na trhu (například Mercedes-Benz CLA Shooting Brake nebo CLS Shooting Brake, Volkswagen Arteon Shooting Brake a podobně). Dacia se pokusí ukázat, že takové auto nemusí být vyhrazené jen prémiovým značkám.
Přečtěte si také:
Model C-Neo rozšíří nabídku Dacie ve střední třídě (segment C), kde už dnes má kombík Jogger a větší SUV Bigster. Novinka má ambici postavit se zavedeným jménům, jako jsou Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf, i když z hlediska tvaru karoserie půjde o docela jiný přístup.
Jak má C-Neo vypadat a kam zapadne
O C-Neo se mluví už od doby, kdy se chystal současný Duster třetí generace. Teď se však auto posunulo z fáze spekulací do reality. V Evropě už jezdí první prototypy v maskování a fotografové je samozřejmě vyfotili. Náhledové foto k článku je ale pouze představa, jakou má o novém modelu umělá inteligence. Fotky prototypů si můžete prohlédnout ve videu:
Přední část nového modelu nese typickou tvář Dacie. Rozpoznat lze hranaté světlomety i světelný podpis, který navazuje na masku chladiče s logem značky. Z boku vypadá Dacia C-Neo jako něco mezi kombi a SUV. Světlá výška je vyšší než u běžného kombíku, takže auto působí lehce „offroadově“, ale linie střechy se směrem dozadu snižuje a zadní okno je výrazně skloněné. Díky tomu silueta připomíná spíše právě shooting brake.
Nad koly jsou vidět výrazné lemy blatníků, podobně jako u Dusteru a Bigsteru. Zda budou i zde z recyklovaného materiálu Starkle, který na nich Dacia používá, zatím není jisté. V každém případě jde však o první model značky, který staví design do popředí víc než kdy předtím. Dá se říci, že pro Dacii půjde o první vysloveně „stylový“ model, nikoliv jen praktické auto s lehce dobrodružným vzhledem.
Karoserie má být zároveň praktičtější, než napovídají emoce v designu. Pokud bude novinka skutečně blíže „zvednutému kombi“, lze čekat slušný objem zavazadlového prostoru. To je pro zákazníky střední třídy stále klíčová věc, ať už jde o rodiny nebo řidiče, kteří často cestují na delší trasy.
Přečtěte si také:
Technika, motory a cena: nejdražší Dacia, ale stále pod konkurencí
Z technického pohledu Dacia nepřekvapí. C-Neo vzniká na platformě CMF-B, kterou sdílí s většinou současných modelů značky. Stejné základy využívají i Renault Clio a Captur nebo Nissan Juke. Pro Dacii to znamená úsporu nákladů a možnost nasadit známé spalovací a hybridní motory bez drahého vývoje nového základu.
Automobilka už dříve naznačila, že se chce i v druhé polovině této dekády držet efektivních spalovacích a hybridních pohonů a nehodlá rychle přecházet na čisté elektromobily. Výjimkou v nabídce tak zůstane malý elektrický Spring, zatímco C-Neo vsadí na benzinové motory v různých formách elektrické asistence.
Pod kapotou se proto očekávají známé jednotky:
- základní tříválcový benzin 1,0 turbo s výkonem kolem 110 koní,
- 1,2litrový benzin s mild-hybridním systémem a výkonem přibližně 130 koní,
- možnost full-hybridu vycházejícího z 1,6litrového motoru,
- a do budoucna i nový 1,8litrový čtyřválec s plnohodnotným hybridem, který se poprvé objevil u modelu Bigster.
Podle nových dostupných informací se ovšem nepočítá s pohonem všech kol. Ten by měl zůstat výsadou Dusteru a Bigsteru. C-Neo se tak zaměří spíše na komfortní, hospodárné cestování než na jízdu v těžším terénu.
Přečtěte si také:
Pokud jde o cenu, Dacia se tentokrát chystá na své poměry do neznámých vod. V zemích eurozóny má základní verze začínat těsně pod 25 000 eur, což v přepočtu znamená zhruba 600 tisíc korun. To je cena podobná Dusteru, Bigster je o něco dražší.
To znamená, že tento chystaný model by měl být levnější než tradiční konkurenti ve střední třídě jako Škoda Octavia Combi nebo Volkswagen Golf Variant. Ty v základních verzích začínají nad 700 tisíci korunami. A to je cenovka, kde už Dacia nabízí ty nejvíce vybavené verze s nejsilnějšími motory.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










