ulozeni-pneumatik

Levné pneumatiky na elektromobilech a SUV zamořují ovzduší emisemi více než auta

Autor: Anina Russová - Zdroj: Emissions Analytics - Foto: archiv redakce - 23. 3. 2020


Je to celkem paradox. Na jedné straně neustále vzrůstá obliba po velkých a těžkých SUV a zároveň úřady velmi protěžují elektromobilitu. Na straně druhé, se ale ukazuje, že právě SUV a elektromobily zamořují ovzduší emisemi víc, než by kdo býval čekal. Problém jsou totiž pneumatiky. Této problematice se v posledních měsících věnovala společnost Emissions Analytics, která přišla s velmi zajímavými zjištěními.

Pokud se budeme bavit jen o znečištění ovzduší výfukovými plyny automobilů, je to něco, s čím bojují úřady nejen v Evropě. Jsme svědky drastického a částečně vynuceného přechodu na alternativní paliva, nejčastěji elektřinu a to jen z důvodu čistějšího ovzduší. Automobilky pak platí extrémně vysoké pokuty za každičký gram emisí CO2 navíc. Je to ale fér, když se v praxi vůbec neřeší, že ovzduší dostává pořádně na frak znečištěním z používaných pneumatik?

Kolínská továrna TPCA bude vyrábět Toyotu Yaris

Jak výzkum Emissions Analytics ukazuje, velký problém to je hlavně u SUV, která jsou těžká, ale právě i u elektromobilů, které je svou hmotností díky bateriovým článkům často i převyšují. Znečištění z opotřebení pneumatik je pak dokonce až 1000krát horší než u aut se spalovacím motorem. „Je na čase zvážit nejen to, co vychází z výfukových potrubí aut, ale také to, jaké je znečištění z opotřebení pneumatik a brzd,“ řekl Richard Lofthouse, vedoucí výzkumník v Emissions Analytics. „Ještě děsivější je, že zatímco emise výfukových plynů jsou po mnoho let přísně regulovány, opotřebení pneumatik je zcela neregulované a s rostoucím růstem prodeje těžších SUV a elektrických vozidel poháněných bateriemi jsou tyto velmi vážný problém,“ dodal.

Podle Richarda Lofthouse dělají problémy hlavně levné pneumatiky, které se rychleji opotřebují, a také nesprávná péče o ně. Nejhorší je, když někdo jezdí na podhuštěných pneumatikách, díky čemuž také dochází k jejich vyššímu a rychlejšímu opotřebení.

Podle Nicka Moldena, generálního ředitele Emissions Analytics, je tvrdé regulování automobilek kvůli emisím výfukových plynů poměrně zastaralé a neefektivní. Podle něj je nutné se zaměřit spíše na modernizaci výroby pneumatik a také na redukci řidičům kteří stav svých pneumatik často moc neřeší.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru