Jawa 750 v cíli před NTM

Letošních 1000 mil československých vyhrála Škoda Rapid Cabriolet De Luxe z roku 1937

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: 1000 mil československých - 20. 6. 2024


Vzpomínková jízda historických automobilů 1000 mil československých si letos připomněla 90 let od nejúspěšnějšího ročníku původního dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Zatímco tehdy šlo o motorsportový podnik, dnes je to jedna z nejvýznamnějších akcí oslavujících technický um našich předků a tradici tuzemského automobilového průmyslu. Patronem 1000 mil československých byl prezident T. G. Masaryk, věnoval do závodu hlavní cenu. Díky laskavosti paní Zuzany Heroldové byl pohár prvního prezidenta z roku 1934 vystaven ve Smetanově sále klubového domu. A obdivoval ho i současný prezident České republiky Petr Pavel, který akci udělil záštitu a poctil ji návštěvou na startu před klubovým domem Autoklubu ČR. Významný okamžik předznamenal vydařený průběh letošního ročníku.

Akce začíná stejně jako v dobách legendárního automobilového závodu. Opletalova ulice před Autoklubem ČR se ve středu 12. června změnila v depo soutěžních vozidel, k dobré náladě hrála swingová kapela, pro děti připravilo Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského soutěžní program Buď jako Eliška, připomínající královnu volantu Elišku Junkovou. Odpoledne vrcholilo módní přehlídkou dobových kostýmů Salonu první republiky. Večer proběhla ve Smetanově sále rozprava a aukce ve prospěch Nadace Terezy Maxové dětem, konkrétně na projekt To dáš, který podporuje zaměstnávání mladých lidí z dětských domovů. Aukce vynesla 136200 Kč.

Ve čtvrtek 13. června automobily startovaly v minutových intervalech, jedním ze startérů byl prezident Petr Pavel, který si prošel celé soutěžní depo, navštívil klubový dům a zapsal se do pamětní knihy Autoklubu České republiky.

1000 mil československých odstartoval prezident Petr Pavel
1000 mil československých odstartoval prezident Petr Pavel

Hned začátek úvodní etapy, která končila v Bratislavě, byl obtížný. Za první průjezdní kontrolou areálem Eurovia v Kolíně trasu zkropil silný déšť, zejména v otevřených vozech byly posádky zcela promočené i kvůli dlouhému stání v koloně před dopravním omezením u Havlíčkova Brodu. „Ne nadarmo je ale podtitulem 1000 mil slogan, že jde o soutěž pro opravdové sportsmany. Přesto ale úvodní etapa ukončila účast hned několika posádkám,“ poznamenal Jiří Patočka, ředitel soutěže. Nakonec dvanáct ze sto dvaceti vozidel, které odstartovaly ve čtvrtek od budovy Autoklubu ČR, nemohlo být v soutěži pro odstoupení klasifikováno.

Letošní zvláštní zkoušky byly hlavně o přesnosti. V té první jeli účastníci po části původního Masarykova okruhu v Brně, který měli zdolat za předem určený čas. Tuto zkoušku ovládl s Volvem PV 36 Cariocca Jaroslav Krajník, jehož automobil je opravdu raritní, podle švédského Volvo klubu jsou na světě jen tři kusy.

Páteční etapa na Slovensku byla ve znamení zvláštní zkoušky na okruhu v Dĺhé. Soutěžící měli za úkol odjet dvě kola v co nejbližším čase. V této zkoušce dominoval pravidelný účastník Pavel Krotil s BMW 326. Poslední zkouška byla určena pro sportovní vozy, a jediná byla o rychlosti. Vozy měly projet slalom na uzavřené trati za co nejkratší čas. Nejrychlejší byl Petr Kubík s MG TA, který slalom projel za 8,78 sekund.

Cíl poslední sobotní etapy byl zpátky v Praze, automobily dojížděly odpoledne před Národní technické muzeum. I tady byl připraven doprovodný program, například soutěže pro děti na šlapacích autíčkách. Závěr patřil slavnostnímu vyhlašování výsledků v Národním technickém muzeu. Absolutním vítězem ročníku 2024 se stala posádka Josef Šmíd – Sebastian Šmíd s tuzemským vozem Škoda Rapid Cabriolet De Luxe z roku 1937.

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.

Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru