Světelná technika se v posledních třech dekádách opravdu hodně vyvinula. Z halogenových světel se přešlo na xenony, pak dokonce bixenony, až jsou tady LEDky a dokonce i LED Matrix. A na nejnovější osvětlovací techniku si lidé často stěžují. Na internetu se v komentářích objevují stížnosti, že dnešní LEDkové světlomety příliš oslňují i to, že jejich barva světla je pro protijedoucí řidiče nepříjemná. A zaznívají i slova o tom, že LED světlomety jsou dokonce pro okolní řidiče nebezpečné. To se teď ve velkém řeší i ve Velké Británii, kde se to dostalo na stůl dokonce i tamní vládě.
To, proč výrobci dnes ve velké míře využívají LEDkové světlomety, má několik důvodů. Kromě toho, že taková světla spotřebují méně energie než halogenové žárovky nebo xenonové výbojky (což snižuje emise), tak také už dnes zpravidla lépe svítí. Do dražších aut navíc nabízejí i světlomety s funkcí LED Matrix, které umějí ve tmě svítit prakticky neustále na dálkové světlomety, ale okolo jedoucí auta vykrývají a neoslňují je tak. A nakonec i LEDky vydrží mnohem déle než klasické halogenové žárovky.
Jenže podle studie britské automobilové asociace (Automobile Association, AA) až tři čtvrtiny jejích členů tvrdí, že je LEDkové světlomety ve tmě oslepují. Problém se netýká jen starších řidičů, ale i těch úplně nejmladších ve věku od 18 do 24 let.
Nárůst nehod (prý) způsobených oslněním takovými světlomety nutí Brity jednat. Podle statistik za rok 2023 jsou LEDkové světlomety jako příčina nehody zmíněny u 216 případů, což je oproti předchozímu roku nárůst (2022: 211 nehod). A britská vláda se v návaznosti na to rozhodla jednat. V současnosti probíhá nezávislá studie, která má vliv LED světel na bezpečnost provozu posoudit. Výsledky studie by měly být zveřejněny už letos v létě. Na jejich základě se potom rozhodne, zda bude nutné zavést třeba jen nějaké omezení anebo dokonce regulaci používání LEDkových světlometů.
Tak jako lidé nemají dobře emise tak nemají dobře světla, každej tu na všechno kašle. Jen jezdit a jezdit nejlevněji a odpovědnost vůči ostatním nulová :( Stává se z nás automobilový balkán.
A jak by to měli trestat, když je to dle článku tak homologováno? Jako že by četník stoupl ke krajnici a vybíral auta, která dle něho nebo ostatních oslňují? A co potom. Oznámit úředníkům a ty řeknou, že je vše O. K.? A škodu zaplatí tomu dotyčnému kdo? Vy?
Konečně si toho všimli. Je to hrozné svinstvo, které nikdy nemělo získat homologaci.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/proc-jasne-led-svetlomety-oslnuji-vyrobci-daji-vic-na-vzhled/r~73c2d1980f6911ea8d520cc47ab5f122/
Naprostej souhlas
Konečně se tímto problémem začne někdo zabývat .Homologace led světel u nových vozů totálně selhala ,zbytkové světlo kolem hlavního toku je opravdu velký problém.
LED samy o sobě problém nejsou, ale matrix a „inteligentní“ řízení osvětlení dálkové/tlumené, co v půlce případů nefunguje a nejdřív vypálí ostatním sítnice než něco udělá, to by se mělo snad úplně zakázat.
Bohuzel je treba rozlisit original LED svetla a nahrada LED zdroje za zarovky, kde nekdy vyrobci nabizeji neschvalene nahrady LED za halogen zdroje, ktere vice oslnuji.
Hlavně je nesmysl povolovat světla v takové výšce, jako je mají SUV a dodávky. To pak normální auta jsou snadno oslňována
To je absolutní nesmysl. Co je snazší při seřízení dosahu světel? Vodorovný tok, nebo zhora dolů? Zkuste seřídit dálkový dosah světla, které bude až u země!!!
Osvětlení vozidel je samostatná kategorie, kterou se nikdo nezabývá. Nehledal jsem aktuální stav, ale podle „staré“ (možná stále platné) vyhlášky nebylo např. možno umístit na střešní rampu více, než dvě světla a mohla to být pouze dálková.
Když osvětlení v provozu policie netrestá ani v těch nejkřiklavějších případech, nelze se divit současnému stavu.