LED světlomety: Skvělá technologie, nebo hrozba? Řidiči si stěžují na oslňování, vlády zvažují zásah

Autor: Petr Pilný - Zdroj: dailymail.co.uk, telegrafi.com, theaa.com - Foto: Audi - 27. 1. 2025


Světelná technika se v posledních třech dekádách opravdu hodně vyvinula. Z halogenových světel se přešlo na xenony, pak dokonce bixenony, až jsou tady LEDky a dokonce i LED Matrix. A na nejnovější osvětlovací techniku si lidé často stěžují. Na internetu se v komentářích objevují stížnosti, že dnešní LEDkové světlomety příliš oslňují i to, že jejich barva světla je pro protijedoucí řidiče nepříjemná. A zaznívají i slova o tom, že LED světlomety jsou dokonce pro okolní řidiče nebezpečné. To se teď ve velkém řeší i ve Velké Británii, kde se to dostalo na stůl dokonce i tamní vládě.

To, proč výrobci dnes ve velké míře využívají LEDkové světlomety, má několik důvodů. Kromě toho, že taková světla spotřebují méně energie než halogenové žárovky nebo xenonové výbojky (což snižuje emise), tak také už dnes zpravidla lépe svítí. Do dražších aut navíc nabízejí i světlomety s funkcí LED Matrix, které umějí ve tmě svítit prakticky neustále na dálkové světlomety, ale okolo jedoucí auta vykrývají a neoslňují je tak. A nakonec i LEDky vydrží mnohem déle než klasické halogenové žárovky.

Jenže podle studie britské automobilové asociace (Automobile Association, AA) až tři čtvrtiny jejích členů tvrdí, že je LEDkové světlomety ve tmě oslepují. Problém se netýká jen starších řidičů, ale i těch úplně nejmladších ve věku od 18 do 24 let.

Audi A6 Avant e-tron se ukazuje. Elektrický kombík umí použít světla jako promítačku a posádka může hrát hry

Nárůst nehod (prý) způsobených oslněním takovými světlomety nutí Brity jednat. Podle statistik za rok 2023 jsou LEDkové světlomety jako příčina nehody zmíněny u 216 případů, což je oproti předchozímu roku nárůst (2022: 211 nehod). A britská vláda se v návaznosti na to rozhodla jednat. V současnosti probíhá nezávislá studie, která má vliv LED světel na bezpečnost provozu posoudit. Výsledky studie by měly být zveřejněny už letos v létě. Na jejich základě se potom rozhodne, zda bude nutné zavést třeba jen nějaké omezení anebo dokonce regulaci používání LEDkových světlometů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

36 názorů na “LED světlomety: Skvělá technologie, nebo hrozba? Řidiči si stěžují na oslňování, vlády zvažují zásah”

  1. Ty světla jsou výborný kdyby byla země placatá. Stačí v noci delší horizont a nepomůže ani deset automatů nebo světla na potkávačkách. Pak vás auto mine a dalších 5-10 vteřin máte před očima místo cesty jen mžitky. Tohle nedokáže ani halogen či xenon. V USA už zakázaly prodávat vozidla nad určitý výkon světel tak že například BMW s laserem bude končit.

  2. Jezdil jsem se dvěma auty s LED světly. Oktavia III s originálními LED světlomety
    (čtyřsvětlová verze s plným LED) a s automatickým vyrovnáním světel po startu vozu. Dodnes to funguje úplně v pohodě, světla jsou vždy při jakémkoli zatížení dobře nastavena a nikoho neoslňuju. Naopak i já vidím dobře, ono jet večer skrz dědinu(kde se motají lidi jdoucí z hospody nebo cyklisté naprosto neoznačení a v černém, to je skutečně o hubu a jet skrze lesy v noci, bez dobrých dálkových světel, to je jistota, že se potkáte se srnkou.
    Nyní mám Tiguana s Matrix systémem a plným LED, automatika funguje úplně skvěle a včes, problém může být na dálnici, kde občas auta s níko umístěnými světly systém hůře detekuje, takže je nutno přeblikávat dálková světla. Ale nemám s tím problém. Naopak kde je třeba, je třeba dobře vidět v noci. Stará světla se žárovkami s emisí světla na pokraji tmy, občas je člověk potká, no to je skutečně katastrofa

    1. Nejvíc oslňovač je teď snad čtyřková ovce se čtyřmi led čočkami v poloze automat. A známí má trojkovou ovci po FL (jste zmiňoval) ful led a musí jezdit v manuálním režimu. Říkal že pokud dá automat tak to má zpoždění a než to stihne prepnout tak to prostě oslňuje a lidi na něj blikají.

  3. Není to tak jednoduché, jak se někteří domnívají, z výroby jeodu všechna auta v mezích homologačních norem, nicméně časem Vás může oslnit každé vozidlo prémiové i neprémiové. Problém je v kalibraci systémů, které s adaptivními světelnými technologiemi spolupracují… Vyměníte čelní sklo, nebo zasáhnete do jízdní osy vozidla (= jakákoli úprava na podvozku, geometrie aspol.) a musíte kalibrovat! Pokud to neuděláte budete oslňovat. Typicky u výměny skel v neutorizovaných servisech se toto zanedbává, případně je doporučeno si zajet do značky překalibrovat a ruku na srdce kdo to poctivě udělá? Pokud vše funguje jak má tak jsou moderní světlomety bezdebat obrovským přínosem pro bezpečnost provozu, ale je potřeba se o auto starat.

  4. Tomáš Kohout

    Ty LED svetla jsou hrozne zlo + automaticke ztlumovani. Dokud nebliknu dalkovymi, tak to neztlumi ani za boha.

    1. Mám stejnou zkušenost. Ale také svícení mlhovkou v dobré viditelnosti a naopak zhasnuta auta v totální mlze.

  5. Martin Březina

    Naposledy jsem to řešil včera večer. Úzké okresky, zvlněný terén, najednou se vyhoupne auto zpoza obzoru a dalších 10-20 vteřin nevidím nic, ani jestli jsem na silnici, je to vážně problém.

    1. Ty světla jsou výborný kdyby byla země placatá. Stačí v noci delší horizont a nepomůže ani deset automatů nebo světla na potkávačkách. Pak vás auto mine a dalších 5-10 vteřin máte před očima místo cesty jen mžitky. Tohle nedokáže ani halogen či xenon. V USA už zakázaly prodávat vozidla nad určitý výkon světel tak že například BMW s laserem bude končit.

    2. Za me problem hlavne na dalnici. Protijedoucich oslnujicich vozidel je cimdal vic. Na okresce je to obdobne. Ale rychlejc jedouci ve strjnem smeru casto oslnuji do zrcatek nez se jim to samo ztlumi. Ta automatika ztlumovani neni dokonala

  6. Metrix – nemetrix, říkám si, čím ti lidi dneska svítí, že je mě poslední dobou tak hrozně protivné a nepříjemné potkat na silnici auto. Nevidím nic a skoro to až bolí. A další problém je jakýsi zlozvyk, že když mě někdo dojede, jede těsně za mnou a pere mě všechno to světlo do kabiny a zrcátek. Já když za někým jedu, tak na jeho autě jasně vidím dělící čáru, co já svými světlomety osvětluji a co už ne. Většinou ta dělící rovina poskakuje někde pod zadním oknem auta přede mnou.

  7. Vojta Šebek

    Vyměnil jsem starou vraždu s halogeny a poškrábaným sklem, za skoro nové auto s led světly, zatmavovacími zrcátky a nepoškrábaným sklem. Výsledkem je, že dobře vidím a nikdo mě neoslňuje. Chce to hlavně nejezdit v plečce.

    1. Ano s tímto souhlasím…..jezdím jak starším vozem s halogeny tak novým s LED. I když si někdo nemůže výměnu vozidla dovolit , tak by stačila prevence a více péče o starší vozidlo. Kdo z lidí si alespoň jednou za 14 dnů vyčistí čelní okno zevnitř? Kdo dá každý rok nové stěrače? Kdo vymění preventivně žárovky nebo xenonové výbojky? A pak taky lidi nadávají, že LED svítí moc , ale možná by stačilo se nedívat přímo do světel protijedoucího vozidla a více se soustředit na svůj jízdní pruh. Zkuste se nedívat přímo do světel a bude to ok. A za ty metry navíc co umějí svítit LED to stojí…..ještě když lidi nemají mozky a chodí bez osvětlení a reflrx. prvků!!!!

    2. 5 let starý vůz s 50tkm je podle Vás plečka ? Víte kolik se i v dnešní době vyrábí běžných aut bez LEDek?

  8. Světlá z výroby jsou večinou v pořádku, samozřejmě najdou se výjimky. Hlavní problém jsou led náhrady narvané ve světlech která na to nejsou konstruována, neserizena. Z vlastní zkušenosti kolegovy Octavie 3 to ne jen že nesvítí jak origo světla (mám O3 s led origo) ale oslnuje jako prase ať se to se řídí jak chcete. Poláci uz po tom tvrdé jdou jelikož tam se to rozmohl ve velkém a samostatnou kapitolu jsou UA občané

  9. No hlavně je problém v tom, jak někteří výrobce nastavují svá světla už z výroby… obecně například Octavia 4 generace má snad pokaždé blbě nastavená světla už z výroby. Asistenti dálkových nebo vykreslování často selžou atp…

    Na druhém břehu je pak ale třeba Mercedes nebo BMW, kde mají jejich auta papírově podobné technologie ve světlech, ale funguje jim to tak, že to nikoho neoslňuje a asistenti opravdu fungují.

    1. To je pravda.Jezdím s Mercedesem a světla LED jsou z výroby nastavená perfektně.A opravdu vidím a cítím se bezpečně.Máme se vrátit k halogenovým lampičkám a jezdit skoro potmě?To bude asi bezpečnější.

    2. To jsem rád, že to není jen můj pocit. TY Oct IV to je opravdu extrém. Oslňují vždy a všude a nejen ve tmě, a nejen v protisměru – i když jedou za vámi.
      Extrémě nezvládají zatáčky, nedejbože v kopečku. To je půl až dvou sekundové totální vypálení očí. Se divím, že jim to prošlo homologací.
      Zajímavé, že to rok až dva zpátky měla i nová BMW, ale už to nedělají (buď jim to přenastavili, nebo to ty OCT IV zkrátky přebily).

  10. Tak jako lidé nemají dobře emise tak nemají dobře světla, každej tu na všechno kašle. Jen jezdit a jezdit nejlevněji a odpovědnost vůči ostatním nulová :( Stává se z nás automobilový balkán.

  11. A jak by to měli trestat, když je to dle článku tak homologováno? Jako že by četník stoupl ke krajnici a vybíral auta, která dle něho nebo ostatních oslňují? A co potom. Oznámit úředníkům a ty řeknou, že je vše O. K.? A škodu zaplatí tomu dotyčnému kdo? Vy?

    1. Ze silnic mám vypozozorovano, ze ti kteří si na led svetla stěžují, maji vždy výhradně staré vraky, krere téměř nesvítí.

      1. Takže podle vás majitelé starších vozidel mohou za to, že je protijedoucí vozidlo oslňuje.

        1. Spíš mají z těch svých bludiček neroztažené sítnice a když najednou potkávájí dostatečně jasný světelný tok, tak jsou z toho na nervy.

      2. 5 let starý vůz s 50tkm (Rapid s halogeny) je podle Vás starý vrak ? Víte kolik se i v dnešní době vyrábí běžných aut bez LEDek?

  12. Konečně se tímto problémem začne někdo zabývat .Homologace led světel u nových vozů totálně selhala ,zbytkové světlo kolem hlavního toku je opravdu velký problém.

  13. LED samy o sobě problém nejsou, ale matrix a „inteligentní“ řízení osvětlení dálkové/tlumené, co v půlce případů nefunguje a nejdřív vypálí ostatním sítnice než něco udělá, to by se mělo snad úplně zakázat.

    1. Problém nejsou světla ani technologie matrix u značek jako je AUDI, BMW, Mercedes a td. to funguje výborně, krom náklaďáku za horizontem (dokud neuvidí světla tak nepřepne) ale to už je pak na řidiči. Ale pak máte značky jako hyundai a další šit auta a ta cena výroby musí být někde vidět. Já u Audi nemusím na světla šahat za jakéhokoliv počasí (prší, mlha, šero a automaticky svítím) ale Hyundai a jiné jezdí po tmě nebo má mlhovky, tak tam nebude fungovat ani přepínání dálkovek. Já bych už Matrix neměnil a kdo to kritizuje tak jezdi ve vraku nebo Hyundai.

  14. Bohuzel je treba rozlisit original LED svetla a nahrada LED zdroje za zarovky, kde nekdy vyrobci nabizeji neschvalene nahrady LED za halogen zdroje, ktere vice oslnuji.

    1. Jindřich Štěpánek

      Hlavně je nesmysl povolovat světla v takové výšce, jako je mají SUV a dodávky. To pak normální auta jsou snadno oslňována

      1. To je absolutní nesmysl. Co je snazší při seřízení dosahu světel? Vodorovný tok, nebo zhora dolů? Zkuste seřídit dálkový dosah světla, které bude až u země!!!

        1. Jindřich Štěpánek

          Dálkové světlomety se seřizují ? Zkus jet chvíli před SUV a chvíli před normálním autem v noci. Uvidíš rozdíl sám i se seřízenými světly

    2. Karel Šeller

      Osvětlení vozidel je samostatná kategorie, kterou se nikdo nezabývá. Nehledal jsem aktuální stav, ale podle „staré“ (možná stále platné) vyhlášky nebylo např. možno umístit na střešní rampu více, než dvě světla a mohla to být pouze dálková.

      1. Jindřich Štěpánek

        Když osvětlení v provozu policie netrestá ani v těch nejkřiklavějších případech, nelze se divit současnému stavu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru