Ve středu 17. května proběhl v Olomouci desátý ročník soutěže dopravních policistů z řízení dopravy. A jako každý rok měli s pokyny policistů v křižovatce řidiči velký problém. Letos ale padaly pokuty a málo jich opravdu nebylo.
V rámci soutěže museli policisté řídit provoz na olomoucké křižovatce ulic tř. Kosmonautů a 17. listopadu. Pro řidiče to byl ale problém, protože někteří vůbec nevěděli, jak na pokyny policistů reagovat a často zmatkovali. Nakonec policistům došla trpělivost a 21 řidičům za nerespektování pokynů policisty rozdala pokuty.
Policista je nadřazen všemu
Je potřeba si uvědomit, že pokud policista na nějaké křižovatce řídí dopravu, jsou jeho pokyny nadřazeny semaforům i dopravním značkám. Pokyny jsou nadřazeny i přednosti zprava a platí i pro chodce. Pokud policista chce některý směr zastavit, stojí k němu buď čelem nebo zády. Oranžovou barvu semaforu, tedy připravení k jízdě poznáte tak, že policista vztyčí paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou. Jakmile se policista postaví k vašemu směru bokem, můžete jet.
V zákoně je také napsáno: „Má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to „Stůj!“ pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a „Volno“ pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.“
Policisté pak důrazně upozorňují: „Pokud si nezapamatujete tato jednoduchá pravidla, pak raději zastavte nebo stůjte. Policista vám dá dostatečně najevo, kdy a kam můžete pokračovat v jízdě. Nepodceňujte naše rady, protože při porušení pokynu „Stůj!“ při řízení provozu, vám hrozí stejný postih, jako při jízdě na červenou. Neohrožujte svůj život a už vůbec život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu.“
Výuka kde by se objevily signály policisty je pochabá a řidič se pak s nimi setká jednou za uherský rok.
Naivní je tedy představa, že pro tak vyjímečná setkání si je perfektně zapamatuje a navíc ani předvádné výkony policistů mnohdy za moc nestojí.
A to mám výhodu, že na vojně jsem dělal i regulovčíka.
Pamatuji a jezdil jsem ještě, když příslušník stál uprostřed křižovatky na bubnu a řídil dopravu. Ten buben s příslušníkem se ještě musel objíždět. Nikdy se nestalo že by někdo nevěděl jak má jet, je to asi chba policajtů že neumí řídit provoz křižovatky.
Jezdím 55let a pamatuji si v Praze kde policisté řídili křižovatky ale myslím si,že nynější policisté to moc neumí a polovina řidičů ani neví o čem je řeč.A mám dojem,že od 73 roku už na křižovatkách nebyli.
Takto řízená křižovatka je spíše náhoda……třeba když vezou Klause. V době okružních křižovatek je tento způsob řízení téměř nemožný a když to situace vyžaduje, nikdo neví co dělat. na vině jsou v první řadě autoškoly. Která to umí srozumitelně vysvětlit? A tak taková třístranná uzávěra je pro mnohé spíše hlavolamem než jasným signálem. Kdysi se u nás učili policisté provoz na křižovatce řídit. Většinou to dopadlo tak, že za křižovatkou další policisté vybírali pokuty. Dnes je z toho „kruhák“ a tápou tam zase jiní řidiči.