Řidič se v autě může setkat s velkou spoustou opravdu rozličných kontrolek. Mají různé barvy, tvary a každá je jinak důležitá. Některé jsou jen informativní, jiné už mohou značit pořádný průšvih. Poradíme, jak to s nimi je.
Barvy prozradí mnoho
Pamatujte, že detailní přehled kontrolek, které může vaše auto ukázat, vždy najdete v jeho návodu na použití. Proto jej raději vozte s sebou. Neznamená to ale, že ho musíte hledat a v něm listovat pokaždé, když se některá z kontrolek rozsvítí. U některých můžete být v klidu, jsou totiž jen informační. To, jestli máte případný problém řešit hned, vám v prvé řadě prozradí barva kontrolky.
Pokud se rozsvítí jakákoliv zelená kontrolka, můžete být úplně v klidu. Zelené jsou právě ty, která nás jen o něčem informují, typicky o tom, že máte rozsvícené světlomety nebo třeba zapnutý tempomat. V tomto případě není potřeba se ničeho bát.
Zpozornět byste ale měli u oranžových kontrolek. Ty sice neznamenají, že musíte ihned zastavit, ale zároveň upozorňují na nějaký problém. V návaznosti na to, jaká konkrétní kontrolka se rozsvítila, je dobré problém řešit co nejdříve, případně jde pouze o informaci o nějaké situaci, jenž snese odklad. Oranžově totiž může například svítit i kontrolka toho, že nemáte dost kapaliny v ostřikovačích. Na druhou stranu se oranžově rozsvítí i upozornění na nízký tlak v pneumatikách, interval servisní prohlídky, případné problémy se žhavením nebo zanesený filtr pevných částic.
Záchrana pro méně zkušené řidiče. Telefony iPhone budou brzy rozpoznávat chybové kontrolky v autě
Opravdu důležité informace vám ovšem sdělují červené kontrolky. Zpravidla platí, že jakmile se rozsvítí červená kontrolka, raději bezpečně zastavte. Nicméně u nových aut může červeně svítit i závada na adaptivním tempomatu, jehož absence jízdě nemusí nijak vadit. Většinou červeně ale svítí závady na akumulátoru nebo na elektrickém či motorovém systému auta.
Nejvážnější kontrolky
Kontrolek máme v autě opravdu hodně, je ale dobré znát pár těch, které už značí velký problém.
Přehřátí motoru/málo chladicí kapaliny
Pokud se rozsvítí tato kontrolka, auto co nejdříve zastavte a vypněte motor. Znamená totiž to, že je v motoru nedostatek chladicí kapaliny a ten se tak přehřívá. Pamatujte ale, že kapalinu je možné kontrolovat až poté, co motor zcela vychladne, jinak vás může opařit. Nikdy proto víčko nádrže na chladicí kapalinu tak neodšroubovávejte hned. Jakmile následně kapalinu dolijete, můžete pokračovat v cestě, ale minimálně zvažte návštěvu servisu, abyste věděli, proč se vám kapalina ztrácí.
Nízký tlak oleje
I v tomto případě je kontrolka červená a znamená, že v motoru je nízký tlak oleje, respektive, že je ho málo. I v tomto případě ihned zastavte, protože jinak si koledujete o zadření motoru. Jakmile vypnete motor, chvíli počkejte a následně zkontrolujte hladinu oleje. Pokud je to potřeba, dolijte ho. Pokud dle kontroly není nebo pokud po dolití kontrolka nezhasne, raději volejte odtah do servisu.
Problém s dobíjením
Červená kontrolka baterie se rozsvítí při každém startování, ale vždy musí zhasnout. Pokud nezhasne nebo se rozsvítí během jízdy, vždy co nejdříve bezpečně zastavte. A připravte se na to, že v tomto případě se nejspíš bez odtahu neobejdete. Znamená totiž problémy s akumulátorem, což znemožňuje další jízdu. Jakmile se navíc k této kontrolce přidají další a také červené, auto už ani nestartujte.
Problém s brzdami
Červeně svítí také kontrolka, která signalizuje nějaký problém s brzdovou soustavou. Může jít jen o nízkou hladinu brzdové kapaliny, ale i o vážnější závadu. V každém případě v jízdě nepokračujte. Nejprve případně zkontrolujte hladinu brzdové kapaliny. Pokud to jde a je to potřeba, doplňte ji. A pokud ani poté kontrolka nezhasne, vždy volejte odtah.
Piktogramy | Zdroj: Škoda