Zatímco ještě před pár lety patřily celoroční pneumatiky spíše mezi okrajové volby, dnes v Česku zažívají raketový růst. Podle dat největšího tuzemského e-shopu Pneumatiky.cz se jejich podíl za poslední tři roky téměř zdvojnásobil. Jen do konce letošního září tvořily 18 % všech prodaných pneumatik. Pokud by se tedy všichni řidiči rozhodovali stejně, jezdilo by na celoročních pneumatikách už téměř každé páté nově obuté auto.
Pohodlí vítězí nad zvykem
„Naše předpovědi se naplnily. Podíl celoročních pneumatik letos dál roste a očekáváme, že do konce roku ještě posílí,“ říká Lukáš Bábíček ze zmiňovaného e-shopu. Největší nárůst podle něj přichází na úkor letních pneumatik, řidiči totiž čím dál častěji dávají přednost pohodlí před pravidelným přezouváním.
Přečtěte si také:
Západní Evropa je v tomto směru ještě o krok dál. Na celoročních pneumatikách tam jezdí až polovina řidičů, kteří ročně najedou do 20 tisíc kilometrů.
Za rostoucí oblibou celoroček ale nestojí jen lenost nebo úspora času či peněz. Mnohem víc se na ní podepsaly moderní technologie a mírnější zimy, které snižují nutnost mít druhou zimní sadu. Nové směsi zvládají lépe extrémní teplotní rozdíly a od loňska navíc musí být všechny celoroční pneumatiky označeny symbolem sněhové vločky v horském štítu, což dokládá jejich plnou způsobilost i pro zimní provoz.
Ještě donedávna se celoroční pneumatiky doporučovaly spíše pro druhé auto v rodině nebo pro řidiče, kteří zůstávají v zimě ve městě. Dnes už ale odborníci tvrdí, že jde o plnohodnotnou alternativu pro většinu běžných řidičů. „Celoroční pneumatiky zvládnou vše kromě extrémních horských podmínek a sportovní jízdy. Ve většině situací dávají naprostý smysl,“ dodává Bábíček.
Jak správně přezout na zimní pneumatiky doma: 12 kroků pro bezpečnou výměnu kol
Výhody i kompromisy
Mezi výhody celoročních pneumatik patří nižší spotřeba paliva díky menšímu počtu lamel, úspora nákladů na přezouvání pneumatik a žádné starosti se skladováním druhé sady. Nevýhodou zůstává rychlejší opotřebení, zejména v horkých letních měsících.
„Je důležité zvážit všechny okolnosti. Pro většinu řidičů, kteří dojíždějí zimní pneumatiky i v létě, jsou celoroční pneu nejen pohodlnější, ale i bezpečnější volbou,“ shrnuje Bábíček.
Testy mluví jasně
Výsledky testů potvrzují, že hranice +7 °C, kdy se doporučuje zimní nebo celoroční obutí, má reálný vliv. Například skandinávský test UTAC z roku 2025 ukázal, že zatímco při +17 °C zastavily letní pneumatiky o tři metry dřív, při +2 °C už brzdily na mokru o 6,5 metru později než celoroční.
Přečtěte si také:
Podobně vyšly testy i německému magazínu Auto Zeitung. Ten dokázal, že kvalitní celoroční pneumatiky dnes zvládnou i lehký sníh, což by ještě před pár lety znělo nepravděpodobně.
Srovnání vlastností celoročních a sezónních pneumatik

Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek