Ferrari Purosangue

Konec opatření proti příliš drahým autům ve firmách. Lex Ferrari poslanci zrušili

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo financí, Poradenská společnost BDO - Foto: Ferrari - 3. 11. 2024


Už ve chvíli, kdy bylo ohlášeno, že se Česká republika dočká během letošního podzimu velké novelizace DPH, byla na stole otázka, jak to bude s tzv. „Lex Ferrari“. Zákon, který firmám znemožnil plný odpočet DPH na velmi drahá auta, nakonec v ČR moc dlouho neplatil. Poslanci schválili jeho zrušení. Ještě v září to přitom vypadalo, že poslanci omezení pro podnikatele ponechají v platnosti.

Zákon „Lex Ferrari“ byl do praxe uveden 1. ledna letošního roku. „Smyslem těchto změn je omezení výše nároku na odpočet daně u této kategorie výrobků v případech, kdy je dlouhodobým majetkem plátce DPH. Přijatá úprava je konstruovaná ve formě stanovení limitní výše částky daně na vstupu 420 000 Kč u přijatého zdanitelného plnění (vybraného osobního automobilu),“ vysvětlilo tehdy ministerstvo financí. Lex Ferrari neznamená, že si podnikatelé nesmí koupit drahá auta v hodnotě i několika milionů korun. Jen si nemohou uplatnit celé DPH, ale právě maximálně jen zmíněnou částku 420 000 Kč.

Od počátku bylo toto nařízení ze strany podnikatelů velmi kritizováno. Především proto, že jej poslanci komunikovali velmi negativně. Třeba poslanec Jakub Michálek v prosinci loňského roku na síti X napsal: „Rušíme 22 daňových výjimek! Ze 101 Ferrari, co si u nás lidé registrovali v roce 2020 bylo 96 registrovaných na firmu. Ať si každý koupí auto, jaké chce, ale na auta nad dva miliony určitě nemusí přispívat zbylí daňoví poplatníci, kteří odečítají jen reálné náklady. Díky změně vybereme půlmiliardu do státní kasy, za kterou se dá postavit nová škola nebo nový pavilon v nemocnici – každý rok!“ Jeho slova řada lidí označovala jako populismus, především ve světle toho, že jsou firmy, které ke své práci potřebují i velmi drahá auta. Namátkou třeba luxusní hotely nebo přepravní VIP služby. Nařízení se v konečném důsledku nelíbilo ani prodejcům takových aut. V jejich případě to byl totiž tzv. dominový efekt. Prodají málo aut, odvedou méně na daních a prodejci si málo vydělají. To znamená, že málo utratí a v konečném důsledku na tom tratí stát.

Stalo se tak to, co asi muselo. Poslanci „Lex Ferrari“ v rámci velké novelizace DPH zrušili. Stane se tak k 1. lednu 2027. Současná podoba tohoto zákona je platná a už v loňském roce schválená až do konce 2026. „Zatímco vládní konsolidační balíček zavedl jako jednu ze změn omezení odpočtu na dani u prémiových automobilů, takzvaný Lex Ferrari, novela o DPH ho bude postupně rušit. Nejprve dojde od ledna 2025 ke zrušení omezení odpočtu pro jasně definovaná sportovní vozidla, následně se od roku 2027 kompletně zruší celé omezení. Takže už nebude stanoven limit dvou milionů korun u služebních vozů a odpočet bude možné využít i z vyšších částek,“ zmiňuje jeden z dopadů novely a mediálně hojně probíraný případ Petr Linx z poradenské společnosti BDO.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru