Koncept PEUGEOT EXALT: novátorský design pro bohatší smyslový zážitek

Autor: Tisková zpráva - 13. 4. 2014


Peugeot v koncepčním voze EXALT představuje svou sofistikovanou vizi sedanu a navazuje tak na směr, který se v roce 2012 zahájil koncepční vůz Onyx. EXALT útočí na smysly. Již na první pohled upoutá svými výraznými stylistickými prvky i zvolenými materiály. Dvoubarevná karoserie, která se objevila už u vozu Onyx, využívá kontrast mezi surovou ocelí a funkční tkaninou Shark Skin, pro niž byla inspirací struktura žraločí kůže. K vynikajícímu akustickému komfortu přispěly materiály použité v interiéru – nopková struktura látky, patinovaná kůže, surová ocel, eben. Tuto ušlechtilou dřevinu zdobí motiv vytvořený designovým studiem PINWU Design Trio. Použitá technologie činí z každé cesty zážitek. Přispívá k tomu nový vzhled kabiny Peugeot i-Cockpit, černé světlo, osvěžovač vzduchu Pure Blue… Celé toto umělecké dílo pohání benzínový hybridní systém HYbrid4 s výkonem 340 koní.

Dynamický sedan

Z elegantních atletických linií koncepčního vozu EXALT čiší síla designu Peugeot. Pětidveřový sedan s velkým rozchodem a výraznými oblouky je dlouhý 470 cm. Nabízí rovné plochy i ostré linie, výsledkem je soulad agresivity a jemnosti. Přístup designérů k  vozu EXALT byl velmi radikální, odstranili všechny nadbytečnosti a zachovali jen to, co je opravdu důležité. Vůz využívá materiály, které vzešly ze setkání francouzské a čínské kultury a know-how. Všechny tyto materiály prošly přísným výběrem, aby byly co nejúčinnější.

Peugeot EXALT nabízí atletické, výrazné a elegantní linie a odvážné materiály. V interiéru tvořeném přírodními materiály vše směřuje k zajištění komfortu a instinktivního řízení. Díky inovátorskému přístupu tohoto koncepčního vozu je sedan ještě o něco atraktivnější a multifunkčnější, výrazným prvkem jsou zejména páté dveře s inovativním způsobem otevírání.
Pierre Paul Mattei, odpovědný za design vozu Peugeot EXALT

Karoserii ze surové oceli vzdávající hold umění automobilového průmyslu z 20. let 20. století ručně vytvaroval řemeslný klempíř. Tato jedinečná součást vozu reinterpretuje historické principy. Jsou pro ni charakteristické protáhlé a dynamické linie, vysoká linie bočních oken, šikmé čelní sklo, nízký strop (jen 131 cm), velmi protáhlý profil, za kterým se ukrývá objemná kabina, výrazně zaklenuté boky navazující na prahové lišty z čedičového vlákna, dvacetipalcová kola.

Dlouhá kapota vychází z velmi expresivní přední masky s dvojitými světlomety zasazenými do nárazníku, které vytvářejí světelný podpis značky. Ve středu upoutá výrazná maska chladiče s logem, které v sobě nese dvojí poselství. Vyobrazený lev je totiž jak symbolem značky, tak je v čínské kultuře výrazem síly a prestiže. Ve spodní části protínají mřížku přívodu vzduchu do motoru směrová světla s diodami.

Pro zlepšení aerodynamického odporu je na zadní části konceptu EXALT použita funkční tkanina Shark Skin. Tento materiál zlepšuje díky své zrnité struktuře aerodynamické vlastnosti vozu a s nimi spojenou úsporu paliva. Použití této tkaniny je zdůrazněno jasnou linií zajišťující přechod mezi zadními dveřmi a zadní částí karoserie. Šedé odstíny oceli jsou tak v ostrém kontrastu s červeným odstínem materiálu Shark Skin. Aerodynamický odpor vozu EXALT – SCx činí 0,6. Přispěly k tomu i další prvky: extraktor vzduchu v zadním nárazníku, zakřivená linie střechy, tvarovaná zpětná zrcátka. Díky této vynikající aerodynamice zanechává EXALT v okolním prostředí především vizuální stopu. Horizontální lišta zabudovaná do zadního spojleru zdůrazňuje šířku vozu a vytváří tak jeho prostorový světelný podpis.

Mimořádná je i víceúčelovost koncepčního vozu Peugeot EXALT, která je větší než u klasického sedanu. Zadní dveře do zavazadlového prostoru používají inovativní systém otevírání na principu pantografu. Díky tomu je možné maximální otevření i v omezených prostorách. Otevírání využívá zabudovaný motorek, po otevření se objeví objemný zavazadlový prostor s nízkým prahem. Je obložený dřevem, takže působí velmi luxusně a manipulace se zavazadly je snazší.

Instinktivní řízení

Peugeot i-Cockpit nabízí intenzivní zážitek z řízení. Malý volant potažený kůží a látkou s nopkovou strukturou i digitální displej jsou umístěny v ose zraku řidiče, který je tak může používat zcela intuitivně. V prodloužení středové konzoly se nacházejí dva výsuvné dotykové displeje. Na horním displeji se ovládají funkce, jako je palubní počítač, systém Hi-Fi nebo navigace. Druhý displej nabízí trvale viditelnou lištu, ze které se ovládá zejména automatická klimatizace a systém Pure Blue.

Na palubní desce je zabudováno devět páčkových přepínačů typu Toggle Switches evokující svým designem svět hudby. Jsou rozděleny do dvou skupin, dva ovladače nalevo od malého volantu, sedm vpravo. Toto rozdělení bylo zvoleno kvůli kapacitě lidského mozku snadno si zapamatovat až sedm věcí, z hlediska polohy či funkce. Řidič má krom toho možnost propojovat jednotlivé přepínače Toggle Switches a funkce: přístup k navigaci přes určitý přepínač, nastavení parametrů vozů přes jiný, atd.

K některému přepínači je rovněž možné přiřadit aktivaci systému černého světla. Tento systém zabudovaný do světlometů je účinný zejména při přechodu mezi dnem a nocí. Řízení je pak za obtížných podmínek viditelnosti bezpečnější a klidnější, protože díky černým světlům jsou lépe viditelné vodorovné čáry na zemi. Pro komfort posádky je Peugeot EXALT vybaven inovativním systémem úpravy vzduchu Pure Blue. Pokud je vůz bez posádky, vyčistí Pure Blue plochy v kabině za pomoci baktericidů a fungicidů. Jakmile se vůz rozjede, upravuje aktivní filtr vzduch vstupující do interiéru, odstraňuje z něj organické složky a jemné částice ve vzduchu. Posádka tak za všech okolností cestuje v čistém ovzduší.

Vizionářská koncepce

Peugeot EXALT navazuje na směr, který v roce 2012 zahájil koncepční vůz Onyx. Ocel, odkazující na práci odvedenou na karoserii, se používá v surovém stavu, který nejlépe vystihuje linie vozu. I další prvky jako ráfky jsou ponechány v surovém stavu, aby bylo možné obdivovat vzor vytvořený frézovacím nástrojem. Ocel je surová na všech místech, která se nedostávají do kontaktu s tělem čtyř členů posádky. Na úrovni loktů a místech, kde si cestující opírají ruce, používá EXALT dřevo teplých odstínů. V úrovni nad spodní linií oken nahrazuje dřevo textilie nopkové struktury z přírodní vlny. Najdeme ji na vnitřních dveřích, palubní desce a stropě. Oba materiály od sebe odděluje lišta vytvořená 3D tiskem, která v sobě ukrývá zdroje HiFi systému. Její struktura čerpá inspiraci v anechoických komorách, v nichž klíny ve stěnách omezují akustické šumy.

Na každého člena posádky vozu Peugeot EXALT čeká výsadní přijetí, ať už jde o řidiče či cestujícího. Obepínající sedadla s kompozitní strukturou používají dva materiály: sedadla a opěradla potažená textilem nopkové struktury a boční strany z patinované kůže. Textil a kůže jsou zpracovány procesem optimalizujícím řízení zdrojů. Aby se omezilo vytváření odstřižků a odřezků, je látka tvarovaná pomocí záševků. Tento jednoduchý postup se inspiruje tradicí velkých krejčovských salonů. Látka tak vytváří plochy s čistými záhyby beze švů.

Kůže používané v automobilech jsou obvykle vybírány tak, aby neobsahovaly žádné stopy poškození, pak jsou vyčiněné, aby byly bez jakéhokoliv kazu. Peugeot EXALT nedostatků ve vzhledu kůží využívá. Vzhled každého vozu je pak jedinečný a optimalizuje se tak spotřeba kůže. Kůže se nechávají stárnout přirozeně, bez použití chemikálií.

Černé ebenové dřevo bylo vybíráno pro svůj ušlechtilý charakter a také pro svůj původ na asijském kontinentu. Nese na sobě motiv vytvořený designovým studiem PINWU Design Trio. Vytvoření motivu, který spojuje vyobrazení lva a bambusových stonků a listů, bylo svěřeno čínskému umělci ovládajícímu tradiční místní techniku. A konečně karbonové vlákno nahradilo přirozené čedičové vlákno vzniklé tavením čedičového kamene. Omezuje se tak využívání petrochemických zdrojů.

Výkonný motor

Peugeot EXALT, který váží pouze 1 700 kg, využívá pohon HYbrid4 plug-in s celkovým výkonem 340 koní, který je přenášen na všechna čtyři kola. Pod propracovanou kapotou se ukrývá motor 1.6 THP 270 koní, na jehož vývoji se podílel tým Peugeot Sport. Tento čtyřválcový benzínový motor spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou vyvíjí specifický výkon téměř 170 k/l, což je jeden z nejlepších výkonů na světě.

Na zadní víceramenné nápravě je zabudován elektromotor o výkonu 50 kW, který je používaný ve fázích jízdy s elektrickým nebo hybridním pohonem. Motor také pomáhá nabíjet baterii při brzdění. Po uvolnění pedálu akcelerátoru se při brzdění využívá odporová síla elektromotoru. Technologie HYbrid4 přeměňuje kinetickou energii, která by se jinak rozptýlila na úrovni kotoučů a destiček, v energii elektrickou.

Inteligentní technologie HYbrid4 se okamžitě přizpůsobí požadavkům řidiče a zvolí vhodný režim: čistě elektrický, čistě benzínový, hybridní využívající benzín i elektřinu. Řidič tak využívá know-how značky Peugeot pro větší požitek z jízdy.

Značka s koncepčním vozem Peugeot EXALT dostává sedan na vyšší úroveň. Znovu ukazuje, že má emoce zapsané hluboko ve svých genech.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru