Kia Habaniro Concept

Koncept autonomního elektromobilu Kia HabaNiro se předvedl v New Yorku

Autor: Tisková zpráva - 20. 4. 2019


Společnost Kia Motors America (KMA) odhalila svoji vizi budoucích elektromobilů. Je žhavá. A pikantní. Koncepční model HabaNiro je čistě elektrický čtyřmístný ‚zázračný‘ vůz se stálým pohonem všech kol a dojezdem přes 480 km, podporou autonomního řízení 5. úrovně, křídlovými dveřmi a technikou, která svojí vyspělostí překonává tu, díky níž člověk přistál na Měsíci. Nejedná se však o žádný imaginární super automobil, který nikdy nedospěje do fáze sériové výroby, ale o jasnozřivý pohled do budoucnosti mobility, v níž automobily zcela hladce spojí design, schopnosti, účelnost a kreativitu.

„Chtěli jsme, aby tento koncept umožňoval pohodlnou přepravu po městě, řezání zatáček po pobřeží, stejně tak jako sebejisté zdolávání terénu na dalekých výpravách do divočiny,“ uvedl Tom Kearns, viceprezident pro design z kalifornského návrhářského studia KDCA (Kia Design Center America). „Naší představou byl vůz pro každého a prakticky pro všechny účely. A pak, když jsme viděli tento hotový produkt, byli jsme uneseni představivostí tvůrců konceptu HabaNiro a jeho udivující nabídkou technologií. A zatoužili jsme také jej mít v garáži. Ještě dnes.“ HabaNiro stojí na robustních 20″ kolech, pyšní se krátkými převisy a mohutnými boky a hlásá svoji atletickou náturu i univerzální schopnosti, ať již míříte za nákupy, spěcháte na obchodní schůzku nebo hledáte skryté místečko pro rybaření.

„Na naše návrhářské centrum jsme nesmírně hrdí,“ komentuje Michael Cole, COO a výkonný viceprezident KMA. „HabaNiro je výsledkem geniálního spojení dovedností a představivosti. Na jedné straně svým krásným vzhledem odpovídá na potřeby budoucí mobility, ale současně svojí konstrukcí a technologiemi předvídá, jakým způsobem budou lidé chtít již zanedlouho cestovat.“

Vůz zcela nové kategorie

HabaNiro je kompaktním crossoverem-SUV pouze ve smyslu současných odvětvových kategorií. Avšak definovat HabaNiro není tak snadné. Je v podstatě čistě elektrickým univerzálním automobilem (‚Everything Car‘ – ECEV): vozem pro dojíždění, crossoverem, sportovně užitkovým vozem, laboratoří  nejmodernějších technologií a vozem pro dobrodružné výpravy.

Exteriér, který nikoho nenechá klidným

Design koncepčního modelu HabaNiro je definován vitální souhrou mezi ochrannými panely v šedém metalickém odstínu (v oblasti kolem předních kol a dozadu podél boků vozidla) a jasně červeným aero panelem v odstínu „Lava Red“, jenž tvoří zadní C-sloupek a je vytažen směrem nahoru a přes střechu. Spojením těchto dvou prvků se naznačuje pulsující energie a předklon, kdy HabaNiro působí jako připravené vyrazit vpřed. Tuto skrytou energii ještě stvrzuje elegantní charakteristická křivka, která obepíná přední partii, je protažena podél boků a poté dynamicky zakončena na cestě k zadním kolům.

Maska chladiče konceptu HabaNiro připomíná žraločí nos, doplněný štěrbinovitou mezerou s leskle černými „zuby“ z hliníku, připomínajícími chladicí žebra, která vídáme u špičkového elektronického vybavení. Podvozková architektura elektromobilu dovolila posunout kola do samotných rohů, čímž HabaNiro získalo rozkročený a sebejistý postoj.

Luxusní vzhled a dobrodružný charakter vozidla stvrzují ochranné kryty nárazníku z hliníku se saténovou povrchovou úpravou, tažné háky z frézovaného hliníkového bloku, akcenty z eloxovaného hliníku v červeném odstínu Lava nebo reliéfní název HabaNiro. A co je možná nejdůležitější – o vitalitě HabaNira vypovídají pulsující světla denního svícení, hlásající do daleka: „Já žiji.“

Kia Habaniro Concept
Kia Habaniro Concept

Interiér pro vaše cestování se spoustou high-tech prvků výbavy

O futuristicky zaměřeném provedení interiéru HabaNira vypovídají i křídlové dveře, otevírané podobně jako nůžky. Interiér vyvedený v červeném odstínu Lava hlásá zapálení pro věc a energičnost. Moderní a vzdušný interiér akcentují přední sedadla čalouněná pleteninou buklé, která se zdánlivě vznášejí v prostorné kabině. K čistému a modernímu vzhledu interiéru napomáhá absence obdélníkových obrazovek a tradičních otočných knoflíků nebo tlačítek. HabaNiro namísto toho používá projekční displej (HUD) napříč celou šířkou čelního skla, ovládaný pomocí vyklenutého přístrojového panelu z akrylátu, který je jedním velkým dotykovým displejem se senzorickou světelnou zpětnou vazbou (SLF). Systém TOSS (Technical Option Sharing System) dovoluje uživatelům potahovat a přesouvat volby vozidla po celém HUD displeji podobně jako šachové figurky.

K pohodlí cestujících v kabině HabaNira slouží tenký systém obvodové ventilace (PVS – Perimeter Ventilation System), jenž tiše a rovnoměrně rozvádí vzduch po celém interiéru. Prostřednictvím výrazných geometrických vzorů na podlaze přichází jemné ambientní osvětlení evokující pohyb, odrážející se na povrchy v kabině. Světelný barevný efekt (LCE – Lighting Color Effect) je možné ztlumit či zesílit, stejně tak jako upravit odstín pro změnu nálady v prostředí interiéru.

Po zapnutí systému částečného autonomního řízení 5. úrovně se volant a přístrojový panel v kabině HabaNira stáhne vpřed, aby přední cestující měli k dispozici více místa. Projekční video systém po celé šířce čelního skla umožňuje zobrazovat média a další zábavu, např. filmy na dálkových trasách.

Součástí výbavy konceptu HabaNiro je nový systém řízení přizpůsobující se v reálném čase emocím (R.E.A.D.), který Kia počátkem tohoto roku uvedla na veletrhu spotřební elektroniky CES. Systém R.E.A.D. dokáže optimálně nastavovat kabinu vozidla a přizpůsobovat ji uživateli tím, že v reálném čase analyzuje stav emocí řidiče prostřednictvím technologie rozpoznávání biosignálů na bázi umělé inteligence. Uvedená technologie sleduje a vyhodnocuje emocionální stav řidiče a přizpůsobuje mu prostředí interiéru – případně i mění podmínky v kabině s dopadem na všech pět lidských smyslů ve snaze zpříjemnit zážitek spojený s mobilitou i zvýšit bezpečnost. Systém R.E.A.D. v HabaNiru dále podporuje systém monitorování očí ETS (Eye Tracking System) se zobrazováním situace za vozidlem v úhlu 180°. Uvedený systém vyhodnocuje emoce na základě umělé inteligence a rozpoznává, kdy řidič vzhlédne k horní hraně čelního skla, kde se tradičně nachází zpětné zrcátko. Umělá inteligence takto okamžitě rozpozná potřebu řidiče vidět za vozidlo a ihned zapíná zobrazování situace za vozidlem v rozpětí 180°.

Zatím není v plánu využívat umělou inteligenci k tomu, aby poznala, kdy má řidič hlad, a poté jej nasměrovala do nejbližší drive-in restaurace, kde již bude čekat připravená objednávka, avšak technologie se může jednou vyvinout natolik, že dokáže i něco podobného. Umělá inteligence a automatizace by nám neměla vzít radost z řízení, jak se někteří fanoušci automobilů obávají, ale měla by ji vylepšit – předvídat naše potřeby tak, abychom se mohli plně soustředit na požitek z jízdy.

Do budoucnosti

Možná si říkáte, že koncept HabaNiro se nikdy nebude vyrábět, ale na to bychom si být vámi nevsázeli. Kia v posledních 18 měsících uvedla hned dvě vozidla (Stinger a Telluride), která předtím existovala pouze v podobě atraktivních konceptů. A křídlové dveře HabaNira? Možná nikoli dnes, ale budoucnost je zajímavým místem a Kia je připravena kráčet v čele automobilového průmyslu na cestě do tohoto pikantního světa možností.

Kia Habaniro Concept
Kia Habaniro Concept

Podrobnosti

Rozměry

  • Délka: 4430 mm
  • Výška: 1600 mm
  • Šířka: 1955 mm
  • Rozvor náprav: 2830 mm

Hnací jednotka a baterie

  • Pohon e-AWD se dvěma elektromotory, vpředu a vzadu
  • Dojezd přes 480 km v čistě elektrickém režimu
  • Nejmodernější bateriové technologie

Prvky exteriéru

  • Třívrstvý perleťově bílý lak karoserie ‚Snowdrift Pearl‘
  • Saténově metalické obklady v žulově šedém odstínu
  • Eloxovaný aero panel v červeném odstínu „Lava“
  • Pneumatiky o rozměru 265/50 R20

Prvky interiéru

  • Projekční displej (HUD) se zobrazováním:
  • Navigace s podporou grafických pokynů v podobě rozšířené reality
  • Zadní kamera zobrazující situaci v úhlu 180° a nahrazující fyzická zpětná zrcátka
  • Video systém palubní zábavy přes celé čelní sklo s prostorovým ozvučením
  • 3D zobrazování rychlosti
  • Interakce s projekčním HUD displejem probíhá přes akrylátový dotykový panel po celé šířce se senzorickou světelnou zpětnou vazbou (SLF) a systémem TOSS (Technical Option Sharing System)
  • Technologie R.E.A.D. na bázi umělé inteligence
  • Systém monitorování očí (ETS) podporuje video zobrazování situace za vozidlem v úhlu 180°
Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru