prazsky-okruh-kolony

Kolony u opravovaného úseku Pražského okruhu neberou konce. Prý si za ně ale často mohou sami řidiči

Autor: Anina Russová - Zdroj: ŘSD, BESIP - Foto: ŘSD - 1. 5. 2025


Neexistuje jediný den, kdy by na Pražském okruhu kolem sjezdu na Barrandov nebyly kolony. Ty se často táhnou až na dálnici D5 z jedné strany, a skoro až k D1 z té druhé. Na jedné straně je velkým problémem opravdu velká hustota dopravy a k tomu práce na silnici, ale podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si za ty dlouhé kolony řidiči často můžou i sami.

Rozsáhlá rekonstrukce Pražského okruhu (D0) mezi mimoúrovňovou křižovatkou Slivenec (EXIT 16) a severním portálem Lochkovského tunelu nyní probíhá ve dvou rovinách. V první řadě jde o opravu celého jízdního pásu směr D1/Brno včetně povrchu na dvou mimoúrovňových křižovatkách na trase, která začala letos 31. března. Stavba řeší prodloužení připojovacího pruhu v mimoúrovňové křižovatce Slivenec (EXIT16) ve směru letiště, respektive rozšíření jízdního pásu. Toto prodloužení usnadní připojování aut od Barrandova, kdy je zde často vysoká intenzita připojujících se vozidel. Výsledkem úpravy bude komfortní připojovací pruh dlouhý okolo dvou kilometrů místo původních 200 metrů.

Hlavním cílem oprav zůstává výměna starého asfaltového povrchu Pražského okruhu v místech s intenzitou dopravy až 50 tisíc vozidel za den za trvanlivější a odolnější betonový. „Jedeme podle plánu. Na části úseku už pokládáme novou betonovou vozovku a v červnu se chystáme na druhou polovinu křižovatky Slivenec. Desítky specialistů tu pracují sedm dnů v týdnu, chceme provoz omezovat co nejméně,“ říká projektový manažer Skanska Jan Hoření.

Kolony až na dálnici D5. Rekonstruovaný Pražský okruh dostane asfalt stejný jako mají na letišti

Jakkoliv jsou v místě oprav stále dva jízdní pruhy, výjimkou není ani zpoždění kolem jedné hodiny. Zejména v časech dopravních špiček jsou kolony opravdu náročné. Důvodem jsou ale často řidiči sami „Je to způsobené velkou hustotou provozu v těchto místech a přispívají k tomu i někteří řidiči. Ti se například mnohdy nedokážou správně zazipovat do proudu aut před Lochkovským tunelem směr letiště, kde je provoz svedený do dvou jízdních pruhů ze tří,“ doplňuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Pravidlo zipu

Řidiči by si tak měli připomenout, že pravidlo zipu bylo vytvořeno za účelem zvýšení plynulosti provozu v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost.

„Typicky nesprávné jednání řidičů v místech, kde jízdní pruh přestává být průběžný, je, že se se značným předstihem zařadí do pruhu průběžného. Dokonce ten, který jede v končícím pruhu až „nadoraz“, je ostatními řidiči vnímán jako někdo, kdo předbíhá ve frontě. Přitom právě on je ten, který pravidlo zipu aplikuje na 100 %. Posláním pravidla zipu je maximální využití kapacity pozemní komunikace ve všech jejích pruzích, mimo jiné proto, aby dlouhá kolona neovlivňovala provoz na křižovatkách, nacházejících se před místem, kde má být pravidlo zipu uplatněno,“ vysvětluje Besip.

A pamatujte, že pokud se setkáte s agresivním řidičem, který vás nechce pustit, i když na to máte dle zákona právo, nevynucujte si je. Předejdete tak zbytečným problémům.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru