2024 Ferrari 12Cilindri

Klasický dvanáctiválec bez turba nebo elektrifikace? Ano, Ferrari představilo nový model 12Cilindri

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Ferrari - 3. 5. 2024


Jestli něco Ferrari vždy umělo na výbornou, tak to jsou velkoobjemové motory. Které navíc umí znít tak, že vám naskočí husí kůže na zátylku. A právě takový motor dostala i horká novinka italské stáje v podobě 12Cilindri. A navíc bez přeplňování a elektrifikace. V dnešní době tak jde skoro o zázrak.

Posledních pár let se fakt, jestli přežijí velkoobjemové dvanáctiválce od Ferrari současnou elektrifikovanou dobu dostával do řady debat. A vždy s velkým otazníkem. Jisté si nebylo ani Ferrari, ale zdá se, že našlo recept, jak takový motor udržet při životě a zároveň splnit přísné emisní požadavky. A je na to patřičně hrdé, právě proto totiž nový model pojmenovalo 12Cilindri, tedy v překladu dvanáctiválec.

V případě tohoto modelu jde o zážehovou jednotku o objemu 6,5 litru, která ale prošla řadou technických vylepšení a změn. Ferrari motor například vybavilo technologií ze světa F1, která zvýšila mechanickou účinnost motoru, ale zároveň výrazně snížila tření. K tomu inženýři použili nové titanové ojnice, ale i speciální hliníkovou slitinu pro písty. Zajímavý a však systém nazvaný „Aspirated Torque Shaping“, který využívá elektroniku k úpravě křivky točivého momentu na třetím a čtvrtém rychlostním stupni. S motorem je spárována osmistupňová dvouspojková převodovka uložená vzadu, která slibuje 30 procent rychlejší řazení než převodovka, kterou má model 812. A to je mimochodem vůz, o kterém se říká, že má nejrychlejší čazení mezi všemi silničními vozy.

Ferrari uvádí, že novinka je naladěna na 830 koní s vrcholem při 9250 otáčkách za minutu. A točivý moment 678 Nm s vrcholem při 7250 otáčkách za minutu. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7,8 sekundy a maximální rychlost je omezena na 340 km/h. O přenos této síly na silnici se starají pneumatiky o rozměru 275/35 R21 vpředu a 315/35 R21 vzadu. Ferrari na tento vůz dává na výběr mezi Michelin Pilot Sport S5 a Goodyear Eagle F1 Supersport.

Jaks e dalo čekat, 12Cilindri není z levného kraje. Ferrari si jej cení na 395 000 eur (cca 10 milionů Kč) za verzi kupé. Za kabriolet si automobilka řekne 435 tisíc eur, tedy asi 11 milionů korun. Ferrari sice nic nepotvrdilo, ale vrabci na střechách si štěbetají, že 12Cilindri už je teď na několik měsíců vyprodáno.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru