Automobilka Kia v České republice rozšiřuje nabídku ekologicky šetrných vozidel o dvě zcela nová, čistě bateriová, provedení modelů e-Niro a e-Soul.
Model e-Niro je třetí elektrifikovanou zástavbou pohonu a doplňuje již stávající hybridní model Niro HEV a Plug-in hybridní variantu Niro PHEV uvedených v letech 2016 a 2017.
Model e-Soul se představuje ve druhé generaci a navazuje na svého předchůdce Soul EV, jehož prodej byl v Česku zahájen v září roku 2014. Oba elektromobily spojuje nová generace lithium-iont polymerových baterií se zvýšenou kapacitou 64 kWh a jízdním dosahem až 455 km na jedno nabití baterie u modelu e-Niro a 452 km u modelu e-Soul.
Zcela nové elektromobily e-Niro a e-Soul jsou na českém trhu dostupné v jediné výbavě Exclusive s možností výběru ze dvou pohonů s nulovými emisemi. V případě standardního dojezdu (289 km e-Niro a 277 km e-Soul) jsou oba modely dostupné za cenu 1 149 980 korun. Cena obou modelů s prodlouženým dojezdem činí 1 199 980 korun.
„Jsme skutečně velmi rádi, že patříme k těm výrobcům automobilů, kteří ve svém portfoliu mají jednu z nejširších nabídek elektrifikovaných pohonů na evropském a českém trhu vůbec. Výběr až z šesti ekologicky šetrných vozů Kia, které zahrnují částečně hybridní, hybridní, plug-in hybridní a čistě bateriové pohony, je důkazem trvale rostoucí poptávky ze strany zákazníků po těchto vozech,“ říká Arnošt Barna, Generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH a dodává: „Zajímavostí je, rostoucí kapacita baterií plně elektrických vozidel, která za posledních 9 let vzrostla třikrát. Zde očekáváme, že tento trend bude i nadále pokračovat a různé varianty bateriových pohonů budou v konvenčních vozech stále dostupnější.“
e-Niro
Zcela nová generace modelu e-Niro disponuje aktuálně nejdelší dojezdovou vzdáleností na čistě elektrický pohon z nabízených modelů značky Kia na českém trhu. Od stávajících variant Niro Hybrid a Niro Plug-in Hybrid se odlišuje řadou exkluzivních designových prvků. Součástí aerodynamické tygří masky chladiče je integrovaný port pro dobíjení, opatřený reliéfním logem Niro. Přepracované přívody vzduchu a LED světla denního svícení ve tvaru hrotu šípu jdou ruku v ruce s modrými dekorativními akcenty pro odlišení tohoto specifického provedení, které se vyznačuje také nově tvarovaným předním i zadním nárazníkem.
Největší změnou v kabině e-Nira je provedení středového panelu, kde se nově nachází otočný volič systému elektronického řazení ‚shift-by-wire‘.
Nová platforma modelu při jeho uvedení v roce 2016 byla navržena tak, aby umožňovala zástavbu nejrůznějších vyspělých pohonů. Zástavba akumulátorového elektrického pohonu má jen minimální dopad na obestavěný prostor a všestrannost, a tak e-Niro dokáže nabídnout větší praktickou využitelnost a variabilitu než řada jiných elektromobilů či hybridů. Rozvor crossoveru o délce 2700 mm znamená velkorysý prostor pro cestující. Karoserie díky své šířce 1805 mm a výšce 1560 mm zajistí maximální vertikální prostornost i místo v oblasti ramen vpředu i vzadu. Při délce 4375 mm nabízí větší zavazadelník – 451 litrů (dle metodiky VDA) – než řada konkurenčních plug-in hybridů a elektromobilů.
e-Niro je vybaveno lithium-iont polymerovým akumulátorem s vysokou kapacitou 64 kWh. Na jedno nabití zvládne dojezd přes 455 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP) s nulovými emisemi CO2 během jízdy. V městském cyklu WLTP pak e-Niro dokáže na jedno nabití urazit až 615 km. Zákazníci si mohou objednat e-Niro s lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 39,2 kWh, který zajistí dojezd až 289 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP). Po připojení e-Nira k rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW, bateriový modul se dobije z 20 na 80 % za pouhých 42 minut.
Vozy vybavené akumulátorovým modulem se zvýšenou kapacitou 64 kWh používají elektromotor o výkonu 150 kW/204 koní a točivém momentu 395 Nm, s nímž e-Niro zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 sekundy. Standardní bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh spolupracuje s motorem o výkonu 100 kW/136 koní a stejném točivém momentu 395 Nm; vůz v tomto případě zrychlí na 100 km/h za 9,8 sekundy. Podobně jako hybridní a plug-in hybridní verze je nový elektromobil vybaven pohonem předních kol.
e-Soul
Nový e-Soul navazuje na kultovní ztvárnění první generace Soul EV a se zcela novými panely karoserie si zachovává své charakteristické hranaté proporce. Městský crossover e-Soul o délce 4195 mm přerůstá svého předchůdce o 55 mm; liší se rozvorem 2600 mm (+30 mm) a o 25 mm delším předním převisem. Tyto rozměry jsou zvýrazněny nově pojatým zadním sloupkem a tvarem zasklení.
e-Soul je vybaven novou generací lithium-iont polymerových baterií, které nabízí vyšší kapacitu energie. Díky energetické hustotě článků na úrovni 250 Wh/kg, ke které přispělo nové chemické složení, je možné v bateriových článcích uložit o 25 % více energie.
V nabídce je hnací ústrojí s prodlouženým nebo standardním dojezdem (kapacita 64 kWh, resp. 39,2 kWh). Oproti předchůdci doznaly vylepšení i samotné jízdní schopnosti, a to díky znatelně výkonnějším elektromotorům s točivým momentem až 395 Nm – o 39 % více než u předchůdce (285 Nm).
Bateriový modul v provedení s vyšší kapacitou 64 kWh je spojen s elektromotorem 150 kW/204 koní, a tak je e-Soul o 84 % výkonnější než první generace (původně 81,4 kW / 110 koní). Vysokokapacitní baterie umožňuje e-Soulu absolvovat až 452 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP) při spotřebě pouze 157 Wh/km. Ve městě pak spotřeba energie e-Soulu s prodlouženým dojezdem (podle WLTP) činí pouhých 106 Wh/km. Nejvyšší točivý moment činí 395 Nm již od nulových otáček a akceleruje na 100 km/h za pouhých 7,9 sekundy.
Standardní bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh pohání hospodárný elektromotor o výkonu 100 kW/136 koníc. Jednotka s maximem točivého momentu 395 Nm a výkonem o 23 % vyšším než předchůdce využívá výrazně lepší hospodárnosti baterie, a tak se standardní e-Soul chlubí dojezdem až 277 km na jedno nabití. Jmenovitá energetická účinnost činí 156 Wh/km (v kombinovaném cyklu podle WLTP).
e-Soul s prodlouženým dojezdem 452 km je o 24 % a se standardním dojezdem 277 km je o 25 % hospodárnější než aktuálně nejprodávanější elektromobil v Evropě.
Elektromobily e-Niro a e-Soul nabízí řadu vyspělých asistenčních systémů a bezpečnostních prvků např. systém autonomního nouzového brzdění (FCA), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), aktivní systém reagující na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCW), systém sledování mrtvého úhlu (BCW) a řadu dalších.
Záruka a prodej
Na e-Niro a e-Soul je poskytována standardní 7letá tovární záruka Kia s omezením na 150 tisíc km, která se vztahuje na akumulátorový modul a elektromotor.
Obě bateriové varianty modelů e-Niro a e-Soul se odborné a široké veřejnosti představí na specializovaných exhibicích zaměřených na elektromobilitu, nevyjímaje veletrhu čisté mobility e-Salon, který se koná v listopadu v PVA Letňanech.
Zákazníci si vozy mohou objednat prostřednictvím vybraných autorizovaných dealerů značky Kia. Dodání vozů zákazníkům bude následně probíhat v průběhu roku 2020.