KIA_ICT Connected Shift System_2

Kia společně se svou sesterskou značkou Hyundai dnes oznámily, že dokončily vývoj celosvětově prvního prediktivního systému řazení s podporou informačních a komunikačních technologií (ICT Connected Shift System), jenž umožňuje vozidlu automaticky řadit na optimální převod v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách a dopravní situaci na trase. Značky plánují zavést uvedenou technologii do svých budoucích modelů. Při vývoji systému si uvedené společnosti nechaly v Jižní Koreji i zahraničí patentovat 40 klíčových řešení. Zatímco technologie sloužící k automatickému řazení se řídí preferencemi řidiče, např. jízdními režimy Smart Mode – které jsou k dispozici pro většinu současných modelů značky Kia – systém řazení s podporou ICT je celosvětově prvním řešením ICT svého druhu, které automaticky řadí podle jízdních podmínek a dopravní situace.

Systém řazení ‚ICT Connected Shift‘ používá inteligentní software řídicí jednotky převodovky (TCU), jenž v reálném čase získává a vyhodnocuje vstupy od podpůrných technologií, jako např. 3D navigace vybavené přesnou mapou cesty nebo kamer a radaru pokročilého adaptivního tempomatu. Vstupy od 3D navigace zahrnují např. údaje o nadmořské výšce, sklonu vozovky, zakřivení trasy a nejrůznějších událostech během jízdy, stejně tak jako aktuální dopravní situaci. O rychlosti jízdy a odstupu od ostatních vozidel informuje radar; informace o jízdních pruzích dodává přední kamera.

Na základě všech uvedených vstupů pak řídicí jednotka převodovky (TCU) předpovídá v reálném čase optimální způsob řazení podle jízdní situace s využitím algoritmů umělé inteligence a následně podle toho řadí. Pokud se např. očekává poměrně dlouhé zpomalování a radar nedetekuje žádné nepravidelnosti vzhledem k vozidlu jedoucímu vpředu, spojka převodovky dočasně přepne na neutrál v zájmu snížení spotřeby paliva.

Při testování vozidla se systémem řazení ICT Connected Shift na trase plné zatáček, se četnost řazení při průjezdu zatáčkami snížila cca o 43 procent v porovnání s vozidly bez uvedeného systému. Díky tomuto se zároveň zhruba o 11 procent snížila četnost používání brzd, což má příznivý dopad na únavu řidiče i opotřebení brzdové soustavy.

Když byla zapotřebí rychlá akcelerace při nájezdu na dálnici, jízdní režim v připojovacím pruhu automaticky přepnul do režimu Sport kvůli snadnému zařazení do proudu vozidel. Po splynutí s dopravním tokem se pak vozidlo automaticky vrátilo k původnímu jízdnímu režimu ve prospěch bezpečného a hospodárného cestování.

Přečtěte si také:  10 zajímavých novinek, o jejichž premiéru jsme zrušením autosalonu v Ženevě přišli

Po uvolnění akceleračního pedálu se dále automaticky používá motorová brzda v případech, kdy vozidlo rozpozná retardér, jízdu ze svahu nebo změnu rychlostního omezení na trase. Předním radarem se rozpoznávají změny v odstupu od vozidla jedoucího vpředu za účelem automatického přeřazování ve prospěch co nejvyšší kvality jízdy.

KIA_ICT-Connected-Shift-System_1

Systém je zároveň v souladu s technologií autonomního řízení, která se neustále vyvíjí. Systém řazení ICT Connected Shift zajistí nižší spotřebu paliva a stabilní požitek z jízdy v éře autonomních vozidel prostřednictvím lepších jízdních schopností v reakci na jízdní podmínky a dopravní situaci v reálném čase.

Kia a její sesterská značka plánují systém řazení ICT Connected Shift dále vyvíjet do podoby ještě chytřejší technologie řazení, která dokáže komunikovat s dopravní signalizací prostřednictvím LTE nebo 5G sítě a identifikovat záměry řidičů, což lze opět využít k přesnější regulaci systému řazení.

 „Vozidla se mění z původních jednoduchých dopravních zařízení v řešení chytré mobility,“ uvedl Byeong Wook Jeon, vedoucí Výzkumné laboratoře inteligentního řízení pohonů. „Dokonce i tradiční součásti automobilu, jako je např. hnací ústrojí, se mění ve špičkové technologie, optimalizované pro chytrou mobilitu cestou začleňování technologií ICT a umělé inteligence.“

Velmi podobný způsob řazení nabízí už několik let ve svých modelech také britská značka Rolls-Royce. Ta na základě mapových podkladů a dalších faktů řadí ten nejelpší převodový stupeň tak, aby byla jízda co nejhladší. Počítá tedy se zatáčkami, převýšením a podobnými proměnnými.