DUCKAR | Citroën 2CV pro Rallye Dakar 2025 | Barbora Holická a Lucie Engová

Kachna pro Dakar Classic 2025 je unikát. Má dva samostatné motory pro přední i zadní nápravu, ale ovládají se stejnými pedály i řadičkou

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Citroën - 17. 11. 2024


„Dakarská Kachna“ se opět chystá na závodní trať do saúdskoarabské pouště, ale nebude tam sama. „Letos jsme dojeli a příští rok to jedem vyhrát.. Ale se vší pokorou to myslíme s nadsázkou a cílíme do kachního hnízda – jak jsme již říkali, 2CV offroadová komunita nespí, letos jsme ukázali, že to jde a v roce 2025 by se na startu DAKAR CLASSIC měly objevit i další kachny,“ říká s úsměvem závodnice Bára Holická

Posádka Barbora Holická, Lucie Engová a 2CV specialista a jejich doprovodný dakarský mechanik Tomáš Neruda letos v lednu dokázali, že když se sejde perfektně připravený stroj, odvaha, nezlomná energie, pokora, přátelství a víra ve vytyčený cíl, je možné dokázat téměř cokoliv. Třeba dojet Dakar Classic jako první posádka v historii s Citroënem 2CV. A že už to předtím v dlouhé historii Dakarských soutěží zkoušelo 14 týmů…

Postavili druhé a velmi unikátní auto

Co vám na chybělo Dakaru letos? „Na nic jsme nezapomněly, měly jsme všeho dost.. Jediné co nám chybělo, byli koně.. Myslím tím výkon motoru. Bezmála 35 koní bylo zdaleka nejméně v celém startovním poli. I tak jsme bojovaly, přeházely denně tatrovku písku, ale nevzdali to, občas nám někdo pomohl, (občas jsme pomohly my) a soutěž jsme dokončily,“ říká Bára Holická

Aby se zachoval duch soutěže Dakar Classic, nelze do auta dát jen tak ledajaký motor. Na výběr dostal tým od dakarských techniků z několika možných variant úprav nebo i jiných typů motorů, ale stále za použití motorů Citroën. „Na začátku jsme zvažovali použití motoru z motorek BMW GS, vzduchem chlazená dvanáctistovka, kterou používají kachny upravené na kopcové nebo okruhové závody. To nám ale z Dakaru zakázali a dali nám na výběr z motorů Citroën. S Bárou jsme z toho vybrali variantu rozšíření motoru 2CV speciálním kitem, od belgického motoráře VGS, a zvýšení objemu motoru na 760 ccm,“ vysvětluje mechanik závodního týmu Tomáš Neruda.

S tím však souvisí to, že je potřeba vyměnit i další součásti pohonného řetězce, které by vyšší výkon i točivý moment a náročné podmínky v poušti nemusely vydržet. „Použili jsme na doporučení převodovku z modelu Acadiane, která je od základu silnější a současně má delší rychlostní stupně, hlavně druhý a třetí, které holky nejvíce využijí,“ dodává Neruda.

Zdálo se, že na Dakar je připraveno, ale pak se potkali s majitelem dvoumotorové Kachny, který je v autě svezl a bylo vše opět jinak. „Vylezl jsem a věděl, že ač jsem na začátku Báře stavbu dvoumotorové verze odmítl a směřoval jí na cestu posílení motoru, tak takové auto chci postavit, a chci, aby s ním holky ještě jednou dokázaly to, co vloni,“ přibližuje vznik současného auta Tomáš Neruda.

Nejde o originální Citroën 2CV 4×4 Sahara, ale je to replika, která vychází z originálního továrního modelu. Na běžné Kachně vznikla jedinečná stavba. Má spoustu jedinečných technických řešení, protože oba motory se ovládají společně – motory jsou totiž propojeny do jedněch pedálů (na oba motory je tedy jedna spojka a jeden pedál plynu), stejně jako se obě převodovky ovládají jednou řadicí pákou.

Stavba takového prototypu si vyžádala výrobu spousty nových, konstrukčně jedinečných dílů. Při vývoji a následném testování bylo potřeba najít slabá místa, ale i takové drobnosti jako například vyřešit umístění palivových nádrží.

„Nyní nás čeká revize a ještě několik testů, než odjedeme nalodit techniku do Barcelony,“ uzavírá Holická.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru